۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
حجاب نامه

چالش ها در فرهنگ جنسی کشور

در سالهای اخیر و با افزوده شدن به جمعیت جوان و در حال انتظار برای ازدواج خطر انحرافات اخلاقی و جنسی نیز افزوده شده است.
کد خبر : ۵۶۲۲۶
به گزارش سرویس وبلاگ صراط نویسنده ی وبلاگ حجاب نامه نوشت :

به طور کلی آنچه پیرامون مسائل جنسی کشور وجود دارد اعم از باورها، اعتقادات و نگرش ها را با نام فرهنگ جنسی یاد می کنند.
به عبارت دقیق تر این فرهنگ و خرده فرهنگ های درون آن است که به رفتار های افراد در این زمینه ها جهت دهی می کند. اما به نظر می رسد که همچون سایر حوزه ها این بخش نیز با نوعی تناقض های بنیادین روبه رو شده است. در حالی که فرهنگ سنتی ما بایسته ها و توصیه های خاص خود را در خصوص مسائل جنسی و نحوه ارضای آن دارد نگاه های مدرن به زندگی نیز در قالب جنگ نرم بر بخشی از جامعه علی الخصوص طیف هایی از جوانان حکمفرما شده است.هرچند شاید برخی از این افراد حتی از دلایل تغییر نگرش های خود نیز خبر نداشته باشند!
با این حال باید دانست ایران به دلیل جوان بودن بخش عمده ای از جمعیت خود در سال های اخیر در مسائل جنسی  با چالش مواجه شده است.مع الاسف در سالهای اخیر و با افزوده شدن به جمعیت جوان و در حال انتظار برای ازدواج خطر انحرافات اخلاقی و جنسی نیز افزوده شده است.
بسیاری از صاحب نظران معتقدند   آنچه که امروز در جامعه ایرانی  در خصوص فرهنگ جنسی مطرح است نتیجه خرده فرهنگ های سنتی ، ایرانی و غربی است که ماهیتی مشوش به اوضاع فرهنگ جنسی در کشور داده است.جوانان ما امروز از یک طرف فرهنگ نابسامان جنسی غرب را در پیش رو دارند ، ازیک طرف با نگاه های باستانی ایرانیان به مقوله ازدواج روبه روهستند و از سوی دیگر در بطن یک جامعه دینی زندگی می کنند که اقتضائات خاص به خود را دارد.
از دیگر سو چالش دیگری مسائل جنسی را تحت تاثیر قرار داده و آن کاهش سن بلوغ است.
برخی کارشناسان یکی از اصلی ترین دلایل رواج آسیب های اجتماعی همچون انحرافات جنسی ، بدپوششی و... تاخیر در سن ازدواج جوانان آن هم در مقطعی است که سن بلوغ در ایران کاهش یافته است .در واقع امروزه اطلاعات کودکان در زمینه مسائل جنسی و سن بلوغ به صورت لگاریتمی افزایش یافته است و این اطلاعات به نوعی حس جنسی را در کودکان افزایش می دهد. در حال حاضر اطلاعاتی که در اختیار کودکان در زمینه مسائل جنسی می رسد نسبت به گذشته افزایش یافته است لذا میزان ذخیره مغزی در زمینه مسائل بلوغ زیاد شده و این اطلاعات وقتی انبوه می شوند حس های کاذبی را در کودکی که به سن بلوغ نرسیده اند، برمی انگیزد.
قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج می‌داند و از آن با تعبیر بلوغ نکاح یاد می‌کند. روایات ائمه و تفاسیر مختلف نیز بر همین موضوع صحه می‌گذارند؛ به طوری که شیخ طوسی سن ازدواج را سن توانایی جنسی و رغبت به تاهل می‌داند. یعنی سن ازدواج، سن تمایل است و چنین برمی‌آید که در صورت نیاز اگر ترک آن موجب گناه ‌شود، ازدواج واجب می‌شود. اما در جوامع امروزی به دلایلی سن ازدواج از سن بلوغ جسمی فاصله گرفته است و اغلب این فاصله معقول پنداشته می‌شود.
جوامع غربی این خلا زمانی یا در حقیقت دوره بحرانی را با روابط آزاد جنسی که پشتوانه قانونی دارد، می‌پوشانند اما جامعه دینی ما چنین راهکاری را برنمی‌تابد. بالطبع در چنین شرایطی، آشکار شدن آسیب‌های دوره بحرانی ناگزیر است چرا که نه می‌توان مطابق راهکار دینی، سن ازدواج را به دوران بلوغ نزدیک کرد و نه شرایط فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر اجازه می‌دهد جامعه در شرایطی سالم افزایش سن ازدواج را تابی بیاورد. در این باره توسلی به آموزه‌های دینی مبنی بر خویشتنداری تنها گزینه پیش روست که باز هم به دلیل شرایط فرهنگی روز و حاد بودن آسیب‌های تاخیر در ازدواج به صورت عمومی و گسترده راه به جایی نمی‌برد.
البته تاخیر در سن ازدواج در ایران را می توان به نحوی شبه الگوهای غربی زندگی نیز دانست. امروز برخی از جوانان کمتر زیر بار ازدواج می روند و اساسا تز تک همسری را که تحدیدی بر لذت گرایی است رد می کنند .در نگاه غربی بوالهوسی، عیاشی و بی وفایی به همسر به صورت یک فرهنگ درآمده است؛ به عبارت دیگر، تبدیل عشق از یک همسر به همسر دیگر چیزی است که نه تنها قبح خود را از دست داده، بلکه شکل یک هنجار اجتماعی به خود گرفته است. بسیاری از کسانی که هم خانگی اختیار کرده اند، به راحتی عشق خود را از یکی به دیگری انتقال می دهند و این از لحاظ زندگی خانوادگی، افزایش طلاق و ازدواج مجدد، نوعی ساختار خانوادگی جدید در غرب ایجاد کرده است.همچنین آمارها نشان می دهند که در کشور ما فاصله بین سن بلوغ تا ازدواج نسبت به گذشته در دختران 15سال و در پسران حدود 20سال به تاخیر افتاده است.
همچنین تعداد دخترانی که از سن ازدواج شان گذشته، چهار و نیم میلیون نفر و آمار زنان بیوه به یک و نیم میلیون نفر رسیده است.اگر این معضلات را در کنار مسائل اقتصادی نیز قرار دهیم به خوبی مشخص می شود که قشر جوان ایران مسئله جدی ای به نام چگونگی ارضای جنسی دارد که اگر راهکار صحیحی در پیش روی آن قرار نگیرد به تدریج فساد اخلاقی و روابط نامشروع میان دختران و پسران افزایش می باید و به نوعی جامعه ما به سوی قبح زدایی از روابط دختر و پسر حرکت می کند. البته امکان ازدواج نیز همچون گذشته در  پیش روی جوانان وجود ندارد.
در نگاه سنتی و قدیمی روابط میان خویشاوندان موجب می شد تا امکان ازدواج برای دختران فراهم شود اما با گسترش کلانشهر نشینی و قطع صله رحم با خویشاوندان این امکان از بین رفته است و از این رو دختران غیر از محیط های آموزشی و یا کاری محلی را برای همسر یابی پیدا نمی کنند و همین امر نیز به موضوع گسترش بدحجابی ها دامن زده است.
از این روست که باید گفت مسئولین و بخصوص اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید نگاه خاصی به مسائل جوانان داشته باشند و راهکارهای مناسبی را برای ارضای غریزه جنسی که بخشی از وجود انسان هاست ارائه دهند. البته برخی در این میان تنها راه این مسائل را بازگشت به ازدواج موقت و یا شکستن قبح تک همسری می دانند  که به نظر نمی رسد برآمده از یک تحلیل صحیح و دقیق باشد. هرچند دین مبین اسلام در خصوص ازدواج موقت و یا موضوع چند همسری توصیه هایی را مطرح کرده است اما این مسائل باید در یک پکیج کامل مورد توجه قرار گیرند و صرف برجسته کردن این بخش از احکام نه تنها به صلاح نیست بلکه می تواند ما را با آسیب های جدی تری مواجه سازد.