۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶

حال بيمارستان‌هاي خصوصي خوب نيست

بيمارستان‌هاي خصوصي مدعي‌اند حالشان خوب نيست و در آستانه ورشكستگي قرار دارند، اما آيا به راستي اوضاع مالي اين بيمارستان‌ها وخيم است يا بزرگنمايي مشكلات مالي، ناشي از عادت بخش خصوصي به درآمدهاي كلان است و اين آه و ناله‌ها حكايت از زياده‌خواهي بخش خصوصي دارد؟
کد خبر : ۵۶۳۲۳
«حال بيمارستان‌هاي خصوصي خوب نيست»؛ اين ادعايي است كه از آغاز سال جديد و با رسميت گرفتن و ابلاغ تعرفه هايي كه امسال براي نخستين بار با مسئوليت وزارت بهداشت و در شوراي عالي بيمه تصويب و از سوي هيئت وزيران ابلاغ شد، از سوي روساي بيمارستان‌هاي اين بخش مطرح شد. به راستي هم كه رشد ۷ درصدي تعرفه‌هاي بخش خصوصي در شرايطي كه اين بخش همه ساله افزايش نجومي تعرفه‌ها را با مهر تأييد سازمان نظام پزشكي تجربه مي‌كرد، بسيار گران تمام مي‌شود و در شرايط عادت بخش خصوصي به درآمد‌هاي كلان و بدون كنترل، موضع‌گيري سرسختانه اين بخش در برابر محصور شدن اين درآمدها قابل پيش بيني بود.

زير ميزي زير بناي ورشكستگي بيمارستان
عادت بخش خصوصي به زياده‌خواهي و در آمدهاي كلان از يك سو و برخي بي‌تدبيري‌هاي اين بخش و ناتواني از كنترل و مديريت مخارج و در آمد‌ها سبب شده است تا بيمارستان‌هاي خصوصي مدعي شوند در مرز ورشكستگي قرار گرفته‌اند. دكتر حسن ابوالقاسمي سرپرست دانشگاه شهيد بهشتي در اين باره معتقد است مشكلات مالي بيمارستان‌هاي خصوصي به دليل رواج زير ميزي در آنهاست و روساي اين بيمارستان‌ها مي‌توانستند كاري كنند كه به مرز ورشكستگي نرسند.
وي مي‌گويد: اگر زير ميزي در اين بخش كنترل شود مشكلات مالي بيمارستان هم رفع مي‌شود زيرا پولي كه از بيمار گرفته مي‌شود بايد در بيمارستان پرداخت شود تا سهم بيمارستان برداشته شود و وقتي افراد زيرميزي مي‌گيرند طبيعي است كه بيمارستان ورشكست مي‌شود. ابوالقاسمي تأكيد مي‌كند: روساي بيمارستان‌هاي خصوصي براي اداره كردن بيمارستان‌هايشان بايد با زيرميزي مبارزه كنند و هنوز اين اراده قوي وجود ندارد و در چنين شرايطي معلوم است كه نمي‌توانند بيمارستانشان را از ورشكستگي نجات دهند. سرپرست دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي وجود زير‌ميزي در بيمارستان‌هاي دولتي را رد مي‌كند. به باور وي، زير ميزي در بخش خصوصي رواج دارد و پزشكان در مطب‌هاي شخصي‌شان در ازاي پذيرش و عمل بيمار پول جداگانه دريافت مي‌كنند.

ناهماهنگي و نظارت نامناسب عامل مشكلات است
با وجود اظهارات ابوالقاسمي در رابطه با رد رواج زير‌ميزي در بخش دولتي، وجود اين پديده زشت در اين بخش بارها حتي از سوي شخص وزير نيز اعلام شده است.
دكتر حسن تأميني ليچايي، مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز جزو كساني است كه معتقد بر زير‌ميزي در بخش دولتي هم رواج زيادي دارد.
وي چندان ارتباطي ميان زير ميزي و مشكلات مالي بيمارستان‌هاي خصوصي نمي‌داند و به «جوان» مي‌گويد: در بخش دولتي به دليل تعرفه‌هاي پايين و دريافتي‌هاي كم پزشكان متخصص اين پزشكان براي بستري بيماران از آنها زير ميزي مي‌گيرند و به جاي آنكه بيمار را به بخش خصوصي ببرند وي را در همان بخش دولتي عمل مي‌كنند.
وي درباره مشكلات مالي بيمارستان‌هاي خصوصي معتقد است: بيمارستان‌هاي خصوصي مدعي است تعرفه‌گذاري صورت گرفته از سوي دولت با تورم و هدفمندي يارانه‌ها همخواني ندارد. اين بخش مي‌خواهد تعرفه‌ها را بالاتر ببرد و متأسفانه در اين ميان هماهنگي درستي صورت نگرفته است.
مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سرگرداني بيماران در بخش خصوصي تأكيد مي‌كند: چون تعريف درستي از بحث تعرفه‌ها و بيمه‌ها صورت نگرفته بيماران هم در مراجعه به اين بخش با مشكلات زيادي مواجهند و در حال حاضر هيچ كس از وضعيت پيش‌آمده راضي نيست و دولت هم نتوانسته نظارت مناسبي داشته باشد.

عادت به درآمدهاي كلان
ريشه مشكلات
شايد تعرفه‌ها به اندازه انتظار بخش خصوصي بالا نرفته باشد، اما هنوز هم تفاوت ميان تعرفه‌هاي بخش دولتي و خصوصي به اندازه فاصله زمين تا آسمان است. اگر شما هم براي انجام يك عمل مشابه به بخش دولتي و خصوصي مراجعه‌كرده باشيد تفاوت‌هاي چند برابري دستمزد و هزينه‌ها در اين دو بخش را از نزديك لمس نموده‌ايد.
اين تفاوت آنقدر زياد است كه با وجود رواج باور رسيدگي بهتر به بيمار در بخش خصوصي با يك دو دو تا چهار تاي ساده فرد ترجيح مي‌دهد براي درمان به همان بخش دولتي مراجعه كند چراكه حتي با احتساب حق‌الزحمه پنهاني پزشك يا همان زير‌ميزي باز هم هزينه‌ها كمتر مي‌شود.
دكتر تأميني ليچايي بخشي از اظهار مشكل بخش خصوصي را در توقع زياد و به عبارت ديگر زياده‌خواهي اين بخش مرتبط مي‌داند و مي‌افزايد: در گذشته ما دست بخش خصوصي را باز گذاشتيم تا هر كاري كه دلش مي‌خواهد انجام دهد و آنها انتظار منطقي‌شدن درآمدهايشان را ندارند پس مي‌توان گفت در اين ميان خود ما مسئولان هم مقصريم چراكه بايد از ابتدا درست‌تر عمل مي‌كرديم.
به باور وي، تفاوت فاحشي ميان بخش خصوصي و دولتي و حتي تفاوت ميان تخصص‌هاي مختلف در همان بخش خصوصي هم وجود دارد كه اين تفاوت‌هاي نارست موجب درآمدزايي بسيار بالا براي برخي از تخصص‌ها شده در حالي كه برخي تخصص‌هاي ديگر وضعيت مناسبي ندارند و به هر صورت بايد اين تفاوت‌ها از بين برود.

ميان ماه خصوصي تا ماه دولتي تفاوت از زمين تا...!
اگرچه بيمارستان‌هاي خصوصي هدفمندي يارانه‌ها و تعرفه‌هاي پايين سال ۹۰ را بهانه كرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد آنقدرها هم كه ادعا مي‌كنند حالشان بد نيست. شايد اين بخش بايد نگاهش را به بيمار تغيير دهد. با تغيير نگاه و پايين آوردن توقعات بخش خصوصي در مي‌يابد هنوز هم درآمدش با درآمد بخش دولتي درمان قابل مقايسه نيست.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز