۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱

خاموشي سه ستاره علم ايران

کد خبر : ۵۶۶۲۳

بارگذاري صفحه سوخت اورانيوم 20 درصدي، رونمايي از سانتريفيوژهاي نسل جديد، افزايش تعداد سانتريفيوژها، پرتاب ماهواره نويد علم و صنعت، توليد داروي بيماري نادر ALS در كشور گواه اين مدعاست.

در كنار تمام اين لحظات خوش و شيريني كه دانشمندان اين مرز و بوم براي پايندگي كشورمان به ارمغان آوردند، امسال شاهد خاموشي چند ستاره علمي كشور بوديم.

استاداني كه با نشر علم خويش و پرورش شاگردان زيادي كه امروزه جزو پزشكان، متخصصان و استادان سر آمد دانشگاه‌هاي سرتاسر كشور هستند، دين خود را به كشور ادا كردند.

جا دارد كه در آستانه سال نو از تلاش اين عزيزان يادي بكنيم.

دكتر بيژن فرزامي، دانشمند بيوشيمي

دكتر بيژن فرزامي استاد برجسته بيوشيمي ايران، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و برگزيده همايش‌هاي چهره‌هاي ماندگار كشور و نكوداشت مقام استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، در آبان ماه 1390 دارفاني را وداع گفت.

استاد فرزامي كه از استادان برجسته گروه بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و يكي از معدود دانشمندان كشور در زمينه آنزيم‌ها بود، سال 1315 در شهر تهران متولد شد.

وي تحصيلات عالي خود را سال 1333 در رشته داروسازي دانشگاه تهران آغاز كرد و سال 1339 فارغ‌التحصيل شد.

وي سال 1354 درجه تخصصي رشته دكتراي شيمي ـ بيوشيمي از دانشكده راتگرز دانشگاه نيوجرسي آمريكا را به
دست آورد سپس تحصيلات فوق‌تخصصي خود را در رشته آنزيم‌شناسي دانشگاه نورت‌وسترن شيكاگو در سال 1356 به پايان رساند.

دكتر فرزامي پس از بازگشت به وطن، تدريس بيوشيمي در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران را آغاز كرد، تلاشي پيگير در راه تعليم و تحقيق كه تا زمان بيماري و نبودن امكان حضورشان در دانشگاه ادامه داشت.

وي علاوه بر تحقيقات و مقالات متعدد كه به اخذ جوايزي از جمله جايزه ملي هفتمين جشنواره خوارزمي منجر شد سه كتاب در زمينه اصول شيمي و بيوشيمي، آنزيم‌ها و بيوشيمي فيزيك به رشته تحرير درآورد.

كسب جوايز جشنواره‌هاي ابن سينا و جابربن‌حيان، دو جايزه ملي در هند و لوح تقدير از اولين دوره نكوداشت مقام استاد از افتخارات اين استاد برجسته بوده است.

دكتر محمدصادق رجحان استاد بافت‌شناسي

دكتر محمدصادق رجحان استاد بافت‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران ارديبهشت گذشته بر اثر سكته قلبي درگذشت.

دكتر محمدصادق رجحان سال 1310 در شيراز چشم به جهان گشود.

وي پس از اخذ ديپلم در زادگاه خود سال 1329، وارد دانشكده پزشكي دانشگاه تهران شد. در سال 1335 دانشنامه پزشكي خود را با درجه ممتاز از همان دانشگاه دريافت كرد.

وي پس از سال‌ها تحقيق و تدريس سال 1368به مقام استادي ارتقاي يافت و در كنار آن به تاليف آثاري در رشته بافت‌شناسي و اخلاق پزشكي مبادرت ورزيد.

دكتر محمد صادق رجحان سال 1368 به عنوان استاد نمونه كشور و سال 1380 در نخستين همايش چهره‌هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار در عرصه علم بافت‌شناسي معرفي شد و مورد تقدير قرار گرفت.

وي در رشته‌ پزشكي بيش از هر چيز به تخصص بافت‌شناسي علاقه‌مند بود اما در كنار آن به طب اسلامي، گياه پزشكي و اخلاق پزشكي نيز توجه داشت و تحقيقاتي هم انجام داده است. از آثار محمدصادق رجحان مي‌توان مقالات فراوان و چند كتاب در زمينه بافت‌شناسي پزشكي و اخلاق ديني در پزشكي را نام برد.

بافت‌شناسي انساني، ضروريات بافت‌شناسي، آسيب‌شناسي كامل پزشكي، جنين شناسي كامل پزشكي، گياه درماني و شفا در هشت جلد، بافت‌شناسي و اطلس رنگي براي آسيب شناسان، چكيده قانون در طب ابن‌سينا، چكيده تحفه حكيم مؤمن، بهداشت درمان آموزش پزشكي از قرآن كريم و كلام معصومين(ع)، انسان و قرآن و ثواب القرآن از جمله آثار وي محسوب مي‌شوند.

دكتر سيدحسين كوثريان، استاد آناتومي

دكتر سيد حسين كوثريان از جراحان بنام ايران چند ماه پيش دارفاني را وداع گفت. او بيش از 50 سال در حوزه علوم تشريحي به تربيت و پرورش شاگردان زيادي پرداخت كه امروزه جزو پزشكان، متخصصان و استادان سرآمد دانشگاه‌هاي سرتاسر كشور هستند.

دكتر سيدحسين كوثريان سال 1298 در تهران متولد شد. پس از طي كردن دوران ابتدايي و فارغ‌التحصيلي از دبيرستان ايرانشهر سال 1316 در كنكور دانشگاه تهران در رشته پزشكي شركت كرد و با رتبه اول وارد دانشگاه شد.

دكتر كوثريان پس از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه و گرفتن درجه دكتراي عمومي ابتدا به سمت جراحي نيروي هوايي در تهران و سپس به عنوان رييس بخش جراحي لشكر هفتم كردستان به آنجا رفت و با درجه همرديف سرگرد مشغول طبابت شد.

پس از چهار سال تحصيل در دپارتمان آناتومي دانشگاه پاريس سال 1332به ايران بازگشت و با شركت در امتحان رييس درمانگاهي آناتومي (معادل استادياري) و كسب رتبه اول در اين امتحان در دانشكده پزشكي شروع به كار كرد.

استاد علاوه بر تدريس آناتومي در دانشگاه تهران به عنوان جراح بيمارستان هدايت نيز فعاليت مي‌كرد و بعد از يكسال رييس بيمارستان هدايت شد و بعد از گذراندن دوره مديريت بيمارستاني به مدت يك‌سال، مدتي هم رياست بيمارستان‌هاي سازمان بيمه‌هاي اجتماعي كارگران را از مرحله تأسيس و برپايي عهده‌دار شد.

همچنين به‌واسطه تخصصش در زمينه انتروپولوژي بعد از بازگشت به ايران در تحقيقات مربوط به تعيين نژاد و خصوصيات اسكلت‌هاي كشف شده در كاوش‌هاي باستان‌شناسي به همكاري دعوت شد.


آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.