۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
پابرهنگان ایران

آمریکا از کردستان چه می خواهد؟

اولويت امريكا در منطقه كردستان، امنيت اسرائيل و كاهش خطرات احتمالي بر ضد آن است.
کد خبر : ۵۷۴۶۰
به گزارش سرویس وبلاگ صراط حمید سطوتی در پابرهنگان ایران نوشت:

اقليم كردستان كه اكنون در قلمرو 4 كشور ايران ، سوريه ، تركيه و عراق قرار دارد، به دليل موقعيت ژئوپلتيك و جمعيت شناختي، از ديربازمورد توجه قدرت هاي فرا منطقه اي بوده است. پس از اشغال عراق توسط امريكا نيز اين منطقه وكردهاي ساكن درآن ، بار ديگر در استراتژي سياسي - امنيتي امريكا و همپيمانش اسرائيل اهميت يافت. بويژه آنكه رژيم صهيونيستي ادعاهايي تاريخي ارضي و نژادي در اين منطقه دارد. طبق ادعاهاي صهيونيسم بين الملل ، كردستان بخشي از قلمرو اسرائيل بزرگ است كه مي بايست در فرايند گسترش اسرائيل از نيل تا فرات ، در مجموعه اراضي تحت سيطره آن قرار گيرد. تلاش بي وقفه رژيم صهيونيستي براي حفظ و توسعه مراودات با كردهاي عراق، در همين قالب ارزيابي مي شود. بنابر اين با اشغال عراق، امريكا نقشه معيني براي اين منطقه در نظر گرفت و كردستان عراق و به تبع آن مناطق كرد نشين كشورهاي همسايه  در طرح اشغال عراق جايگاه ويژه اي يافت.

راهبرد امريكا  در كردستان

كشورهاي عرب با وجود مخالفت هاي مردمي، نمي توانند نقش يك همپيمان را براي اسرائيل ايفا نمايند؛ در حالي كه اين رژيم با توجه به تهديدات پيراموني به وجود چنين كشوري نيازمند است. ايده تشكيل يك كردستان بزرگ با بدنه اجتماي كه غالباٌ احساس تمايز هويتي با اعراب و فلسطينيان و درد مشترك با اسرائيل دارند؛ براي حيات اسرائيل و كاهش خطرات احتمالي ناشي از عدم مشروعيت منطقه اي آن با اهميت است.حضور امريكا در منطقه و بسترهايي كه فراهم مي نمايد گامي در اين راستا است.

راهبرد اسرائيل بزرگ

با وجود اينكه اولويت امريكا در منطقه كردستان، امنيت اسرائيل و كاهش خطرات احتمالي بر ضد آن است. اسرائيل از حضور در منطقه و گسترش نفوذ خود اهداف توسعه طلبانه مهمتري را دنبال مي نمايد و مي كوشد طي يك فرايند، آرمان اسرائيل بزرگ را  تحقق بخشد. امري در كوتاه مدت حصول به آن امكان پذير نخواهد بود. با اين حال اسرائيل اكنون اقدامات زير را براي  اين هدف راهبردي دنبال مي مايد :

طرح ايده هاي  مشترك نژادي و سزميني بين يهود و كرد

از نقاط تمركز رژيم صيهونيستي در كردستان، مطرح ساختن ادعاهاي نژادي و سرزميني در اين منطقه است. فعاليت وسيعي صورت گرفته است تا منشأ هاي  نژادي مشترك دو قوم اثبات شود . تلفيق اين ادعا با احساس  همدردي ناشي از  ستمديدگي و آوارگي مشترك  دو قوم، مي تواند زمينه ساز تصرف سرزمين مشترك باشد. در كنار اين آرمان بلند مدت ، رژيم صهيونيستي  منافع اقتصادي چندي را در منطقه كردستان دنبال مي نمايد . با در نظر گرفتن اين اصل كه استراتژي كنوني اسرائيل حركت از رژيم امنيتي- نظامي به سمت قدرت اقتصادي در منطقه است؛ مي توان هداف اقتصادي آن در منطقه را اين گونه بر شمرد؛ مواردي كه با توجه به ماهيت اين رژيم نمي تواند فاقد  استراتژي امنيتي باشد .

موانع پيش روي

مهمترين مانع در مسير تحقق اهداف ايالات متحده و اسرائيل در كردستان، موقعيت جمعيت شيعه عراق و جايگاه  اقتصادي و سياس تركيه در منطقه مي باشد. در صورت تجزيه  منطقه كردستان عراق و تشكيل  حكومت مستقل كرد ، جمعيت شيعيان عراق از 60 درصد به 80 در صد افزايش خواهد يافت . در اين صورت احتمال دارد در ازاي تشكيل يك حكومت حامي براي اسرائيل، شاهد شكل گيري يك حكومت شيعي شبيه جمهوري اسلامي  در عراق باشند كه تهديد بالقوه اي براي موجوديت اسرائيل و منافع  امريكا خواهد بود . از طرف ديگر تعامل و ارتباط با تركيه به عنوان كشور قدرتمند منطقه اي براي اسرائيل اهميت دارد. تحركات اين رژيم در كردستان عراق نگراني مقامات تركيه را سبب شده است . تنشها در روابط  تركيه و اسرائيل در سالهاي اخير، بيش از آنكه با رويكردهاي دولت اسلامگراي تركيه مرتبط باشد؛ ناشي از نگراني هاي منطقه اي تركيه در قبال اقدامات شيطنت آميز اسرائيل است. امريكا نيز به نفوذ و قدرت چانه زني تركيه در منطقه نياز دارد و ترجيح مي دهد  فعلا با روند متعادل  مانع واكنش هاي  تركيه عليه اسرائيل گردد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱
۲۳
۱۱۹
همه کردستانات ترکیه و عراق و سوریه ایرانی هستند و در زمان عثمانی اشغال شده است و باید ایران دوباره آنها را به کردستان ایران الحاق کند این تنها راه حل موجود است