۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱

فرار از سربازی جرم است

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه فرار از سربازی یک جرم است گفت: در صورتی که فرار بدون عذرموجه باشد، دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد.
کد خبر : ۵۹۲۴۹
به گزارش صراط به نقل از پایگاه خبری پلیس ، سردار ابراهیم کریمی، با بیان اینکه غیبت با فرار از سربازی متفاوت است گفت: غیبت برای کسانی است که در موعد مقرر خود را برای انجام سربازی معرفی نمی‌کنند اما فرار برای کسانی اطلاق می‌شود که به خدمت سربازی اعزام و پس از اخذ مرخصی از محل خدمت یا خارج‌شدن از محیط دیگر باز نمی‌گردند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: در صورتی که فرار بدون عذرموجه باشد، دادگاه با توجه به آن حکم می‌دهد اما در صورتی که سرباز فراری دارای عذر موجه باشد شرایط و اظهارات وی در دادگاه بررسی خواهد شد.

کریمی به تمامی سربازان فراری توصیه کرد که خود را به محل ترک خدمت معرفی کنند چرا که در حال حاضر تسهیلاتی برای این دسته از افراد در نظر گرفته می‌شود اما با گذشت زمان و طولانی‌شدن مدت فرار قطعا شرایط این افراد بدتر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به بخشش غیبت کلیه سربازان و مشمولان متقاضی اعزام به خدمت که تا سوم خرداد سال جاری نسبت به تعیین تکلیف خود اقدام کنند خاطرنشان کرد: افرادی که تا این تاریخ به سازمان وظیفه‌عمومی ناجا و دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 مراجعه و تعیین تکلیف کنند، غیبت گذشته و کلیه اضافه خدمتشان بخشیده خواهد شد که این شرایط برای افرادی که هم اکنون در حال خدمت هستند، نیز صدق می‌کند.

کریمی همچنین با بیان اینکه کسری خدمت تا پایان سال 90 اعتبار داشت گفت: بر اساس قانون جدید افرادی که والدین آنان دارای 30 ماه سابقه جبهه، 25 درصد جانبازی و 24 ماه اسارت باشند به ازای هر کدام از آنان یکی از فرزندان‌شان از خدمت سربازی معاف می‌شود.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اضافه کرد: به عنوان مثال اگر فردی دارای 50 درصد جانبازی باشد دو فرزند وی می‌توانند از معافیت بهره‌مند شوند و این در حالی بود که در قانون قدیم این امر تنها تا سقف دو فرزند اجرا می‌شد.

کریمی با تاکید بر اینکه کسری خدمت برای افرادی که دارای سابقه‌ کمتر از موارد ذکر شده باشند، تعلق نخواهد گرفت، گفت: حتی اگر فردی دارای 24 درصد جانبازی باشد نیز فرزندش امکان استفاده از معافیت را نخواهد داشت چرا که این یک قانون است و اگر ما بخواهیم در چنین مواردی قانون را دستکاری کنیم، در حق عده‌ای ظلم می‌شود.

وی همچنین درباره اجرای طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت کاغذی با هوشمند، اظهار کرد: از سال گذشته طرحی اجرا شد که بر اساس آن به دارندگان کارت‌های معافیت کاغذی فرصت داده شد که بر اساس زمان‌بندی اعلام شده تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام کنند.

کریمی با بیان اینکه استقبال از این امر بسیار خوب بوده است گفت: تلاش ما بر این است که ظرف مدت یک ماه پس از ثبت درخواست، کارت جدید را برای متقاضیان پست کنیم چرا که کارت‌های هوشمند برای سهولت در کارهای بعدی دارای فواید مثبتی است.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا از شهروندان خواست تا پایان اردیبهشت ماه به دفاتر پلیس + 10 مراجعه و نسبت به تعویض کارت‌های قدیمی خود اقدام کنند.

وی افزود: افرادی که از ماه‌های گذشته نیز باقی‌مانده و موفق به ثبت درخواست خود در موعد مقرر نشده‌اند همچنان می‌توانند به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند.

کریمی با بیان اینکه بعد از طرح تعویض کارت‌معافیت، طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت آغاز می‌شود گفت: تعدادی از شهروندان تقاضای تمدید اجرای این طرح را دارند اما جا دارد که از شهروندان بخواهم به این زمان‌بندی‌ها توجه کنند چرا که وقتی کاری در سطح ملی انجام می‌شود، زمانبندی‌های دقیقی صورت می‌گیرد و تجهیزات و نیروی زیادی نیز به کار گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کارت‌های معافیت قدیمی پس از اتمام مدت طرح تعویض فاقد اعتبار خواهند بود، گفت: پس از این مدت در صورتی که فردی با کارت معافیت کاغذی به جایی مراجعه کند کارش انجام نخواهد شد.

کریمی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مردم به سربازی اعتقاد دارند و اصل آن را رد نمی‌کنند گفت: در مورد نوع آن بحث‌هایی وجود دارد که در قانون جدید سعی شده به این دغدغه‌ها پاسخ داده شود چرا که از سال 63 تا 90 یعنی به مدت 27 سال یک قانون سربازی یکنواخت در حال اجرا بود که با توجه به شرایط زمان و مکان تنها اصلاحاتی مقطعی در مورد زمان سربازی و نحوه معافیت‌ها اعمال می‌شد.

وی با بیان اینکه مدت سربازی با توجه به نیاز کشور تعیین می‌شود، گفت: در تلاشیم به صورت تخصصی از سربازان استفاده کنیم اما طبیعتا برای همه رشته‌ها و موضوعات سربازان رشته تخصصی آنان در طول مدت سربازی پیدا نشود اما در تلاشیم تا حد ممکن توانایی‌های سربازان را شناسایی و در همان راستا از آن استفاده کنیم.

کریمی افزود: بخشی از سربازان نیز با توجه به توانمندی و تخصصی که دارند به سازمان‌های دولتی معرفی می‌شوند که اصطلاحا به آن «امریه» می‌گویند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط سربازی را از زمان تصویب قانون جدید رو به بهبود دانست و گفت: نوع به کارگیری سربازان، تسهیلات و غیره در قانون جدید برای سربازان پیش‌بینی شده است.

به گفته کریمی قانون جدید سربازی می‌تواند نیازها و مشکلات سربازان را به شکل فعلی برطرف کند اما ما بر این باوریم که باید فرصت سربازی را به زمان تخصص اندوزی تبدیل کرد تا وقتی سرباز پس از دوران سربازی وارد جامعه می‌شود بتواند زندگی خود را به نحو بهتری ادامه دهد.

وی همچنین درباره دغدغه‌ عده‌ای از جوانان مبنی بر از دست‌رفتن موقعیت تحصیلی در صورت اعزام به خدمت سربازی خاطر نشان کرد: در قانون جدید پیش‌بینی شده که به سربازان این فرصت داده شود که در هنگام سربازی نیز در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند و بتوانند در دوره‌های بالاتر شرکت کنند.