۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶

ماجرای پول‌هایی که به هاشمی ندادند

وی ادامه داد: من از بیرون، برای اجرای تئاتر پول دریافت می‌کنم؛ این کاری است که اهالی تئاتر به جای اینکه پشت سرم حرف بزنند باید تشویقم کنند. خودشان هم انشاءالله این توان را داشته باشند بتوانند آدم‌های دیگری را از نهادهای مختلف بیاورند تا در تئاتر خرج کنند.
کد خبر : ۵۹۲۹۳
فارس: سید جواد هاشمی گفت: من سالی سه تئاتر روی صحنه بردم. یکی از کارگردان‌های فعال در عرصه تئاتر بودم اما هیچ وقت پول از مرکز هنرهای نمایشی دریافت نکردم و همیشه از بیرون تامین هزینه کردم یا به صورت نذری اجرا رفتم، حتی حوزه هنری هم یک ریال به من پول نمی‌دهد. من 14 سال در حوزه هنری اجرای نمایش به صورت نذری رفتم و یک ریال هم دریافت نکردم.

«سیدجواد هاشمی» اظهار داشت: نمایش «نور و نی» با رویکرد و با توجه به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تولید شده که تغییراتی را در اپیزودهای خود داشته است. در یک اپیزود این اتفاق کاملا رخ داده است و در یک اپیزود 60 درصد تغییر رخ داده است.


وی افزود: استقبال خیلی چشمگیر بود و بنده و عوامل نمایش گاهی اوقات برای تهیه بلیت دچار مشکل می‌شدیم.

کارگردان نمایش «نور و نی» در خصوص اپیزود چهارم نمایش و شهادت شهید کمالی مقدم بیان داشت: به دلیل اینکه کار سفارش بسیج است، تغییری را ایجاد کردیم، قصد داشتیم تأثیرات اهل بیت (ع) و انتقال آن به امروز را بررسی کنیم، به همین دلیل دفاع مقدس را انتخاب کردیم و از دیروز به امروز می‌رسیم و اتفاقاتی که یک خاطره از یک شهید است را روی صحنه بردیم.

* اپیزود شهید کرمانی‌مقدم واقعی است

هاشمی ادامه داد: شهید کرمانی مقدم خاطره‌اش با خود من رقم خورد. به همین دلیل تصمیم گرفتم از این شهید در نمایشم بگویم. ضمن اینکه تقریبا 60 درصد آنچه که در نمایش اتفاق می‌افتد، واقعی است و ما قدری آن را دراماتیزه‌اش کردیم تا تماشاگر دوست داشته باشد، نمایش را ببیند. با این شهید در ایستگاه صلواتی عقبه عملیات والفجر هشت و در شهر فاو آشنا شدم و سعی کردم با خاطره‌ای که با او و اطرافیانش داشتم را به شکل نمایشی دربیاورم.

* عوامل این نمایش 150 نفر هستند

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد‌: ما 108 بازیگر و حدود 43 نفر هم گروه کر داریم که مجموعه کسانی که روی صحنه می‌آیند و در واقع افراد حاضر در صحنه نمایش ما از 150 نفر هم می‌گذرد. این گروه کر با موسیقی اجرا می‌کنند که موجب ایجاد ابهت برای نمایش می‌شود. از طرفی ما 108 بازیگر در صحنه داریم که بخشی از آن‌ها بازیگران حرفه‌ای حرکت هستند و بخشی از آن‌ها که بازیگر حرفه‌ای تئاتر هستند به همراه خودم در اپیزود آخر حضور دارند. به همین دلیل اجرای این شکلی کار سختی است و ما برای اینکه از زیبایی خاص روی صحنه به عنوان منظر نمایشی برخوردار باشیم این تعداد را انتخاب کردیم.

وی با اینکه نمایش «نور و نی» بر اساس طرحی از امیر جعفری شکل گرفته است، گفت: بر این اساس این نمایش را نوشتم و آن روی صحنه بردم.

* تعداد خاصی نمایش مذهبی کار می‌کنند

کارگردان نمایش «نور و نی» بیان داشت: یک تعدادی خاص در کشور ما در سالن‌های نمایش کار مذهبی می‌کنند. این تعداد خاص از تعداد انگشتان دست فراتر نمی‌رود که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و مسلم است که اگر قرار است فرهنگ اهل بیت (ع) اشاعه پیدا کند، باید امکانات در اختیار این افراد قرار گیرد.

* شایعات زیادی پشت سر من درآورده‌اند

هاشمی به شایعاتی که اهالی تئاتر برای وی ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد و گفت:‌ از طرف اهالی تئاتر شایعات بسیاری پشت سر بنده است که هاشمی امکانات تئاتر کشور را بلعیده (از مرکز هنرهای نمایشی تا بنیاد رودکی)،‌ در حالی که اصلا این طور نبوده است، من حتی یک ریال هم از مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد پول نگرفتم و اتفاقا تئاتری‌ها باید خوشحال باشند که من توانستم از مراکز غیر تئاتری این پول را به دل تئاتر بیاورم و باید عوض اینکه پشت سرم حرف بزنند، بیایند تشکر کند و خودشان نیز به دنبال اسپانسر باشند. برای اینکه این اتفاقات شکل بگیرد. من از دوستان خودم که این حرف‌ها را می‌زنند، ناراحت هستم. اصلا مرکز هنرهای نمایشی به من پشت کرده،‌ من سال‌هاست از مرکز هنرهای نمایشی ریالی برای اجرای نمایش‌هایم دریافت نکردم و گفتن این حرف‌ها قشنگ نیست.

وی ادامه داد: من از بیرون، برای اجرای تئاتر پول دریافت می‌کنم؛ این کاری است که اهالی تئاتر به جای اینکه پشت سرم حرف بزنند باید تشویقم کنند. خودشان هم انشاءالله این توان را داشته باشند بتوانند آدم‌های دیگری را از نهادهای مختلف بیاورند تا در تئاتر خرج کنند.

* از مرکز هنرهای نمایشی درخواست نمی‌کنم، می‌دانم فقیر است

این بازیگر، ‌نویسنده و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: از امیر جعفری فرمانده بسیج شهرداری تشکر می‌کنم که به تئاتر این‌قدر توجه کرده است. اینکه گفتم مرکز هنرهای نمایشی پشت کرده، این طور هم نیست، من از مرکز درخواست نمی‌کنم می‌دانم که مرکز هنرهای نمایشی فقیر است اما انتظار دارم این نهاد حداقل سالن نمایشی در اختیارم بگذارد. خجالت‌آور است بگویم تالار وحدت را برای اولین اجرای «نور و نی» کرایه کردم، یعنی به من سالن داده نشد. هم در دوران پارسایی، مسافرآستانه و دشت‌گلی من محبت آن‌ها را دیدم اما محبت آن‌ها به این شکل نبوده که به من سالن بدهند یا پول بدهند تا من اجرا بروم. در حوزه هنری اجرا کردم و مبالغی را تهیه کردم و از بچه‌های گروهم خواستم تا نذری اجرا بروند.

* 14 سال در حوزه هنری اجرای نذری رفتم

سید جواد هاشمی اظهار داشت: من سالی سه تئاتر روی صحنه بردم. یکی از کارگردان‌های فعال در عرصه تئاتر بودم اما هیچ وقت پول از مرکز هنرهای نمایشی دریافت نکردم و همیشه از بیرون تامین هزینه کردم یا به صورت نذری اجرا رفتم، حتی حوزه هنری هم یک ریال به من پول نمی‌دهد. من 14 سال در حوزه هنری اجرای نمایش به صورت نذری رفتم و یک ریال هم دریافت نکردم.

* نمایش مذهبی ابهت دارد؛‌ باید به اندازه ابهتش خرجش شود

این کارگردان تئاتر ادامه داد: هزینه‌ کارهایی که می‌کنم آن قدر بالا نیست که برای من شایعه درست می‌کنند. ما به بچه‌ها گروه‌مان، از آهنگساز تا بازیگر و... کاملا منطقی طبق نرم مرکز هنرهای نمایشی پول می‌دهیم و به هیچ وجه اضافه‌تر پرداختی نداشتیم که می‌گویند هاشمی کارهای میلیاردی می‌کند.

کارگردان نمایش «نور و نی» در پایان خاطرنشان کرد: ‌کار ما ابهت دارد و به اندازه آن خرجش شده است.