۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹

فیش حج تمتع 11 میلیون تومان!

رئیس سازمان حج البته در یك مورد انتقال فیش های حج را جایز می داند و می گوید: انتقال فیش های حج فقط به بستگان درجه یك امكان پذیر و به غیر از آن ممنوع است.
کد خبر : ۵۹۳۱۸
به گزارش صراط به نقل از ایرنا،قیمت فیش ها با توجه به زمان اعزام و اینكه چند روز یا ماه یا سال به اعزام مانده باشد، متفاوت است اما قیمت فروش فیش های تمتع امسال، ۱۱ میلیون تومان و فیش های عمره نیز 3 میلیون تومان است.

 هرچند طبق اعلام سازمان حج و زیارت، خرید و فروش فیش های عمره مفرده و تمتع توسط دلالان غیر قانونی و ممنوع است اما عاشقان مكه مكرمه برای تحقق آرزوی دیرینه خود حاضرند میلیون ها تومان پول خود را در بازار سیاه خرید و فروش فیش های حج خرج كنند.

نوبت های طولانی حج، موجب رونق گرفتن هرچه بیشتر بازار خرید و فروش اینگونه فیش ها و پرپول شدن جیب دلالان شده شده است.

مدت ها است كه تبلیغات خرید و فروش فیش های حج، مشتاقان زیارت خانه خدا را بیش از گذشته برای رسیدن به آرزوی دیرینه امیدوار می سازد؛ آرزویی كه به دلیل نوبت های طولانی به یك دغدغه تبدیل شده است.

زمانی، توان رفتن به سرزمین وحی و دیدار كعبه دوست مشكل زائران خانه خدا بود اما امروز این مشكل كمرنگ تر شده و به دلیل تعداد زیاد متقاضیان سفر حج برای مشرف شدن به خانه خدا و نوبت های طولانی، برخی بسیاری از بایدها و نبایدهای این مسیر را نادیده می گیرند.

دلالان در این بازار داغ، فیش های حج را بی آنكه خود قصد زیارت داشته باشند با نیات سودجویانه برای خود و بستگان می خرند و چند صباحی بعد به قیمتی گزاف در بازار سیاه می فروشند؛ آن هم در شرایطی كه هم اكنون ظرفیت تشرف به خانه خدا برای حج تمتع تا ۱۷ سال و در حج عمره تا حدود شش سال آینده تكمیل است.

عمره 3 میلیون، تمتع ۱۱ میلیون تومان

ایرنا با یكی از دلالان خرید و فروش فیش های حج و زیارت كه این روزها شماره آنها را راحت تر از هر دستگاه یا نهادی می توان از لابلای روزنامه های صبح كشور یا از روی در و دیوار ساختمان های شهر یافت، ارتباط برقرار كرد.

این دلال درباره غیر قانونی یا قانونی بودن خرید و فروش فیش های حج و زیارت به خبرنگار ایرنا می گوید: انتقال فیش های حج و عمره كاملا قانونی انجام می شود و در دفاتر زیارتی دارای مجوز سازمان حج و زیارت، سند به اسم فرد خریدار زده می شود و به همین دلیل، خرید و فروش آنها قانونی است.

این دلال خرید و فروش فیش های حج و عمره همچنین درباره قیمت های روز فیش های عمره و تمتع می افزاید: قیمت فیش ها باتوجه به زمان اعزام و اینكه چند روز یا ماه یا سال به اعزام مانده باشد، متفاوت است اما قیمت فروش فیش های تمتع امسال، ۱۱ میلیون تومان و فیش های عمره نیز سه میلیون تومان است.

گفته های این دلال این سووال را مطرح می كند كه آیا طبق اعلام مسوولان سازمان حج و زیارت، این خرید و فروش ها غیرقانونی است یا طبق ادعاهای دلالان می توان خرید و فروش این فیش ها را قانونی جلوه داد.

خرید و فروش فیش های حج غیر قانونی است

'علی لیالی' رییس سازمان حج و زیارت در این باره می گوید: خرید و فروش فیش های عمره مفرده و تمتع توسط دلالان غیر قانونی و ممنوع است.

لیالی ادامه می دهد: به همین دلیل به متقاضیان تشرف به خانه خدا چه در قالب عمره مفرده و چه تمتع توصیه می شود برای خرید و فروش فیش های غیر قانونی اقدام نكنند زیرا در صورت خرید فیش های حج و اعزام نشدن آنها به سرزمین وحی، سازمان حج و زیارت هیچ مسوولیتی را نمی پذیرد.

رئیس سازمان حج البته در یك مورد انتقال فیش های حج را جایز می داند و می گوید: انتقال فیش های حج فقط به بستگان درجه یك امكان پذیر و به غیر از آن ممنوع است.

به گفته وی، امتیاز تشرف به حج تمتع یا عمره مخصوص افرادی است كه در بانك های اعلام شده سپرده گذاری كرده و سال ها در انتظار مانده اند.

البته رییس سازمان حج و زیارت فقط به توصیه اكتفا نمی كند و می گوید: نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبلیغات خرید و فروش غیر قانونی فیش های حج برخورد می‌كنند.

در این میان، اما خریداران فیش های حج و عمره تا زمانی كه نمونه ای از برخورد با دلالان این عرصه را مشاهده نكنند، اقدام به خرید فیش های حج می كنند و در نتیجه بازار سیاه دلالان خرید و فروش فیش های حج و عمره روز به روز داغ تر می شود.

بی تردید اكتفا كردن به اعلام غیر قانونی بودن خرید و فروش فیش های حج ، بازدارنده دلالان نیست و به برخوردهای جدی تری نیاز دارد.

نظرات بینندگان
ایت الله ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۱
حرام است.
آشنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
به عبارت دیگر با تشویق و حمایت ناروا ترین نوع دلالی میخواهند حاجی شوند. این نوع پولها معمولا بین چند دست تقسیم میشود. بترسیم از روزی که دلالها بگویند که خود خدا هم فلان مبلغ میخواهد، ونرخ را گرانتر کنند.
اريا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
به نظر من حج و كليه عتبات بايد تحريم گردد يعني چه يه ادم بايد بره زيارت كربلا و ميليوني پول ببره براي خريد از دست اين مردم با اين طرز فكرشون سرمايه ملي رو تو شكم عرب .......... ميريزه
نورا
|
GERMANY
|
۰۶:۵۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
کلاهتونو بندازین بالاتر!!!