۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶
حمله به ایران فقط یک ژست است

بلاژویچ: دنیا از 'ایران' شروع شده

بله، من عاشق ایران و ایرانیان هستم و این علاقه تا ابد از بین نخواهد رفت.
کد خبر : ۵۹۳۷۲
"صراط"- مربیان بسیاری بوده اند که پس از حضور در ایران از علاقه وافر خود به این کشور و مردمش سخن گفتند،‌ مربیانی چون افشین قطبی که پس از سی سال دوری برای مربیگری به ایران برگشت و از تپش های قلبش برای ایران گفت اما وقتی از پرسپولیس رفت در مصاحبه با بیگانگان علیه ایران مصاحبه کرد.
به گزارش سرویس ورزشی صراط با این حال بوده اند مربیان صادقی که چه در زمان حضور در ایران و چه وقتی که در دیگر کشورها مشغول فعالیت شدند،‌ حرف شان تغییری نکرد و میروسلاو بلاژویچ کروات یکی از این چهره های دوست داشتنی است. بلاژ آنقدر خود را به ایران نزدیک می داند که بارها در مصاحبه هایش از آن به عنوان وطن دوم یاد می کند و جالب اینکه یکی از طرفداران پر و پا قرص دست یابی ایران به انرژی هسته ای است! پیرمرد کروات که بارها از سیاست های آمریکا علیه ملت ایران گلایه کرده، در اظهارنظری جالب تاکید کرده است که در صورت حمله بیگانگان به ایران با حضور در جبهه های نبرد و در کنار جوانان بسیجی به جنگ خواهد پرداخت. با میروسلاو بلاژویچ که تیمش(کرواسی) را در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در میان ناباوری همگان به مقام سوم رساند و پس از آن سرمربی تیم ملی ایران شد، همکلام شدیم تا بیشتر برای ما از کشورمان بگوید، از وطن دومش:

* چه اتفاقی باعث شد مربی تیم سوم جهان به پیشنهاد ایران برای سرمربیگری تیم فوتبالش پاسخ مثبت دهد؟

اگر فکر می کنید فقط خودتان از اهمیت بالای ایران آگاهید در گمراهی به سر می برید. هر انسان صاحب تمدن و فرهنگ بالا آرزو می کند روزی کشور شما را از نزدیک ببیند. به عقیده من دنیا از ایران آغاز شده است. خیلی خوشحالم که آن زمان این فرصت به من داده شد تا به ایران سفر کنم چرا که قبل از آن مطالعاتی درباره اش داشتم و می دانستم که مردم ایران به شدت علاقمند به ورزش و فوتبال هستند. پس از حضور در ایران به شدت به این کشور علاقه پیدا کردم و آن را وطن دوم خود می دانم.

*هنوز هم آن علاقه ای که به ایران داشتید را دارید؟

بله، من عاشق ایران و ایرانیان هستم و این علاقه تا ابد از بین نخواهد رفت. سالهای بسیاری خوبی در کشور شما سپری کردم و پس از اینکه از تیم ملی جدا شدم همیشه دوست داشتم دوباره به کشورتان سفر کنم و قلبم می گفت که روزی به ایران باز خواهم گشت. بسیار خوشحال شدم وقتی شنیدم که یک تیم ایرانی(مس کرمان) به من پیشنهاد داده است و می توانم دوباره در کنار ایرانی ها زندگی کنم.

*در این مدت که ایران نبودید باز هم در خصوص این کشور مصاحبه می کردید؟

بله من همیشه مسائل مربوط به ایران را دنبال می کردم و به شدت نسبت به بی عدالتی هایی که علیه ایران در عرصه های جهانی صورت می گیرد خشمگین می شدم و موضع گیری ام را به رسانه ها منتقل می کردم. تمام دنیا باید بداند که ایران عضوی از جامعه جهانی است و مثل سایر کشورها حق دارد از امکاناتی که دیگران دارند، برخوردار باشد. ملت ایران ملتی قابل احترام است. در تاریخ ثابت شده که در صد سال اخیر ایرانی ها به هیچ کشوری حمله نکرده اند و باید اذعان داشت که مردمی که در دنیا اهل منطق هستند قطعا طرفدار ایران خواهند بود. هر انسان فهمیده می داند که سالهاست نسبت به ایران بی عدالتی می شود.

*واکنش کروات ها به اظهارنظرهای شما در خصوص ایران چیست؟

رسانه های کرواسی همواره اظهارات مرا بی کم و کاست منتشر کرده و از من حمایت می کنند. بی شک مردم نیز چنین نظری را می پذیرند.

*منظور من موضع سیاستمدارهای کرواسی بود

بهتر می دانید که عالم سیاست دو رو بوده و هرگز شفاف و روشن نیست. به هر حال برخی در کرواسی حامی اظهارات من هستند و برخی دیگر مخالفت می کنند ولی به جرات می توان گفت که قشر روشنفکر کرواسی از مواضع من در قبال حمایت از سیاست های ایران حمایت می کنند.

*مواضع دولت کرواسی نسبت به آمریکا چیست؟ آنها هم به اندازه شما علیه سیاست های این کشور صحبت می کنند؟

در شرایط فعلی نمی توان به درستی در این خصوص قضاوت کرد. کرواسی نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برد و معمولا در چنین شرایطی سیاستمداران کشورهای اروپایی مجبور هستند در مواجهه با قدرت های جهان محتاطانه تر عمل کنند.

*واقعا گفته اید که در صورت حمله آمریکا به ایران حاضرید در کنار بسیجی ها با متجاوزان بجنگید؟

بله، این اظهارات را تایید می کنم، البته مشخص است که اظهار نظری سمبلیک انجام دادم اما واقعیت این است که وقتی چنین مسائلی را در رسانه ها مطرح می کنم به لحاظ سیاسی واکنش خوبی به دنبال دارد و جهانیان متوجه می شوند که نمی توان به راحتی از حمله به ایران سخن گفت.

*سران رژیم صهیونیستی علاقه زیادی دارند تا شایعه حمله به ایران را در سطح جهان مطرح کنند. روی این موضوع نیز به اندازه آمریکا حساسیت دارید؟

تفاوتی بین متجاوزان قائل نیستم و باز هم تاکید می کنم که هیچ قدرتی در دنیا این توانایی را ندارد که در برابر ایران قد علم کند. اگر شایعه حمله را مطرح کنند تنها اتفاقی که می افتد افزایش انگیزه ملت ایران برای همبستگی جهت مقابله با تهدیدات است،‌ البته شایعه حمله اسرائیل به ایران از نظر من فقط یک ژست سیاسی است و تصور نمی کنم چنین حمله ای صورت بگیرد.

*شنیده ایم یهودی های کرواسی به خاطر حمایت از ایران شما را تهدید به مرگ کردند؟

شاید اظهارات من در مورد ایران خوشایند خیلی ها نباشد و خوششان نیاید اما این خبر یک شایعه بود که در رسانه ها مطرح شد. من هرگز به این صورت تهدید به مرگ نشده ام.

*نگران نیستید با ادامه حمایت های خود از ایران واقعا چنین اتفاقی رخ دهد؟

من همیشه در اظهارنظرهایم واضح و روشن صحبت می کنم. من در حال حاضر کاری به اسرائیل ندارم که بخواهند مرا تهدید به مرگ کنند ولی اگر روزی این رژیم بخواهد دست به جنگ علیه ایران بزند موضع من نیز تغییر خواهد کرد. من مخالف جنگ در تمام دنیا هستم و نگرانی ام فقط مختص به ایران نیست. چرا قدرت های جهان فکر می کنند با زورگویی می توانند بر دنیا حکومت کنند؟ این همه کشتار در جهان کافی است و دیگر نیازی به تهدیدهای نظامی احساس نمی شود.

*این تهدیدها به خاطر تلاش ایران برای دست یابی به انرژی هسته ای است، شما می پذیرید که ایران می خواهد بمب اتم بسازد؟!

باید منطقی حرف بزنیم. چرا بعضی کشورها باید انرژی هسته ای داشته باشند ولی ایران نداشته باشد؟ تصورم این است که بحث بمب اتمی در کار نبوده و ایران به دنبال دست یابی به انرژی صلح امیز هسته ای است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد به سود جامعه جهانی است و قطعا به ثبات خاورمیانه خواهد انجامید و به این شکل توازن قدرت حاکم خواهد شد و هیچ کشوری به خود اجازه نمی دهد به کشور دیگر در این منطقه تعرض کند. من با هیچ کشوری مشکلی ندارم ولی ایران مستحق آن نیست که به خاطر حق قانونی خود مبنی بر دست یابی به انرژی هسته ای با این همه تحریم و فشار مواجه شود. در شرایطی که بحران اقتصادی در جهان حاکم است اعمال چنین تحریم هایی علیه ملت ایران خوشایند به نظر نمی رسد. در کرواسی به خاطر این بحران های اقتصادی ۵۰ درصد از مردم حتی قدرت خرید بنزین را از دست داده اند و همه چیز گران شده است.

*فکر می کنید چرا اروپا دچار چنین بحران اقتصادی شده است؟

اشتباه نکنید. این بحران محدود به اروپا نیست و در سطح جهان فراگیر شده است. به نظر می رسد بروز آن ناشی از افزایش بی رویه قیمت جهانی نفت است که باعث شده کشورها دچار مشکل شوند. معمولا در چنین شرایطی کشورهای ضعیف تر بیشتر آسیب می بینند و قدرت های دنیا نیز از این شرایط سواستفاده می کنند.

*سیاست های آمریکا و اسرائیل چقدر در رخ دادن این اتفاق دخیل است؟

اگر یک کارشناس اقتصادی بودم، پاسخ بهتری به این سوال می دادم ولی می دانم که تحریم نفت ایران که اتفاقی سیاسی و نه اقتصادی است، در وقوع این رخداد بی تاثیر نبوده است.

*شما یکی از حامیان رئیس جمهور ایران هستید. هنوز هم احمدی نژاد را قبول دارید؟

همیشه در باره وی اظهارنظر مثبت می کنم چون مواضع شفاف و شجاعانه دارد و باعث می شود ایران در سطح دنیا قدرتمندتر باشد و از آن حساب ببرند.

*برای همه جالب است که چرا اینقدر به سیاست علاقه دارید در حالی که یک مربی فوتبال هستید!

من با عالم سیاست تا حدی آشنا هستم و می توانم ادعا کنم که دستی بر آتش آن دارم. خود را صرفا فردی ورزشی نمی دانم که بخواهم فقط از فوتبال و توپ گرد صحبت کنم.

*ممکن است به زودی شما را در عرصه سیاست ببینیم؟ مثلا روزی رئیس جمهور کرواسی شوید!

خب به آن اندازه هم که شما فکر می کنید سیاسی نیستم و اگر روزی چنین پیشنهادی شود نمی توانم قبول کنم چون ظرفیت اداره کرواسی را در خود نمی بینم. قبلا تمایل داشتم در عرصه هایی مثل مجلس و ریاست جمهوری حضور داشته باشم ولی در چنین سن و سالی دیگر نمی توانم و با وجود اینکه بارها چنین حضوری به من پیشنهاد شده است، از انجام آن سر باز زدم و فکر خود را به فوتبال متمرکز کردم.

*ولی در مصاحبه ای اظهار داشتید یک بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردید ولی رای نیاوردید!

بله من قبلا یک بار شرکت کردم که حضورم موفقیت آمیز نبود. در کرواسی حکومت حزبی است و یکی از احزاب نام مرا نیز در لیست خود قرار داد.

*نمی خواهید یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنید؟

خیر. حضور در دنیای سیاست و فعالیت مداوم دراین حوزه انرژی بالایی را طلب می کند که در توان من نیست و بهتر است به فوتبال فکر کنم تا سیاست.

*در حال حاضر در کرواسی غیر از فوتبال مشغول فعالیت دیگری نیستید؟

من عضو شورای شهر هستم ولی به اندازه نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری از من انرژی نمی گیرد و می توانم از پس آن بر آیم.

*مصاحبه مان کاملا سیاسی شد، به نظر می رسد روزهای پایانی حضورتان در کرمان را می گذرانید. به ادامه حضور در ایران علاقه دارید؟

بله، امیدوارم که این حضور تداوم داشته باشد. من روزهای خوبی در کرمان داشتم و نتایج نسبتا خوبی همراه با مس به دست آوردم اما متاسفانه شرایط فراهم نشد که تا پایان فصل سکان هدایت این تیم را در دست بگیرم. هرچند هنوز هم در این باشگاه فعال هستم و امیدوارم این تیم به خاطر هواداران پر شورش در لیگ برتر بماند. همیشه احساس خوبی از حضور در ایران دارم و این احساس هرگز از بین نمی رود.

*از تیم های دیگر پیشنهادی دارید که شما را به ادامه حضور در ایران امیدوار کند؟

بله از چند تیم پیشنهاد دارم و امیدوارم باز هم به کار در ایران ادامه دهم.


پنجره

نظرات بینندگان
رضايي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۲
درد بلاي بلاژويچ و امثال او بخوره توي ملاج سازگاراو مهاجراني و گنجي و امثالهم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۱
بلازویچ یک مربی وشخصیت بزرگ و قلب مهربون هست باید از طرف همه ایرانیان بگم خیلی دوستداریم
مجتبی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۱
جز بحث علاقه اش به یک نفر خاص که بماند.. در کل باهاش نه تنها موافق که دمش گرم .. یعنی عاشقشم و ایول به این مرام و غیرت .. عشقست ایران .. جاوید میهن .. یاعلی