۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷

محدودکردن‌رسانه‌ها باپیش‌زمینه سیاسی

مدیرعامل خبرگزاری فارس اشاره کرد: ‌کسانی که پشت صحنه این مصوبه هستند کار سیاسی انجام داده‌اند تا با منتقدان بخش‌هایی از دولت برخورد کرده و با استفاده از این حربه راه رسانه‌های منتقد را سد کنند. این مصوبه که قابل تفسیر و تاویل هم هست با روح قانون مغایر است و معتقدم مجلس به زودی ورود پیدا خواهد کرد تا با این تخلف بزرگ برخورد شود.
کد خبر : ۵۹۴۱۴
مهر: مدیرعامل خبرگزاری فارس اقدام اخیر دولت در ابلاغ مصوبه‌ای برای فعالیت خبرگزاری‌ها را به منظور محدود کردن فعالیت رسانه‌های منتقد و مغایر با قانون و با پیش‌زمینه سیاسی دانست.

سید نظام‌الدین موسوی درباره مصوبه جدید دولت با عنوان «مقررات مربوط به خبرگزاری‌ها به عنوان فصل پنجم به آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات الحاق می‌شود» گفت: در ماده ۳۸ این ابلاغیه آمده است که «خبرگزاری‌ها موظفند مطالب خود را به طور مستمر و با درج شماره و زمان جداگانه منتشر کنند. درج منابع اخبار در خبرگزاری الزامی است» که اینمساله با روح قانون منافات دارد.

وی ادامه داد: وقتی قانون مساله آزادی مطبوعات را تضمین کرده نباید هیچ مصوبه‌ای دیگر که مغایر با آن است ابلاغ شود و به نظرم باید مساله از طریق رسانه‌ها پیگیری شود تا این موضوع ملغی شود. افرادی که در هیئت وزیران این مساله را مصوب کرده‌اند با اصول اولیه کار رسانه آشنایی ندارند و اگر شناخت دقیقی از کار رسانه داشتند چنین چیزی را مصوب نمی کردند.

این فعال رسانه‌ای در پاسخ به اینکه «آیا الزام به درج منابع در این مصوبه چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟» توضیح داد: با چنین رویه‌ای رسانه‌ها به روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها تبدیل می‌شوند و هرچه روابط عمومی‌ها تشخیص دهند قابلیت انتشار در رسانه‌ها را پیدا خواهد کرد.

موسوی افزود: این یعنی اینکه دیگر مطالب انتقادی منتشر نشود و همه گزارش‌ها و خبرها باید از منابع رسمی نقل شود؛ در حالیکه در بسیاری از گزارش‌ها و خبرها از سوی خبرنگاران تهیه می‌شود و آنها خودشان منبع خبر هستند که شامل مشاهدات و شنیده‌ها و اسنادشان است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نباید روابط عمومی نهادها و سازمان‌ها باشند، عنوان کرد: وقتی خبرنگاران از اطلاعاتی که دستشان هست مطمئن هستند، لزومی ندارد آن را به نقل قول از نهادی بزنند. اگر خبری کذب باشد و یا حقوق کسی را تضییع کند راهکارهای قانونی خودش را دارد و می‌توان از رسانه شکایت کرد و یا حتی مدعی‌العموم اقدام کند. آنچه امروز اتفاق افتاده است با روح قانون مغایرت دارد و محدود کردن کار رسانه است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان اشاره کرد: ‌کسانی که پشت صحنه این مصوبه هستند کار سیاسی انجام داده‌اند تا با منتقدان بخش‌هایی از دولت برخورد کرده و با استفاده از این حربه راه رسانه‌های منتقد را سد کنند. این مصوبه که قابل تفسیر و تاویل هم هست با روح قانون مغایر است و معتقدم مجلس به زودی ورود پیدا خواهد کرد تا با این تخلف بزرگ برخورد شود.