۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵

گفتگوهاي راهبردي نوري مالکي در تهران

نخست وزير عراق براي ديدار و گفتگو با مسئولان جمهوري اسلامي ايران امروز يکشنبه وارد تهران شد.
کد خبر : ۵۹۴۴۴
به گزارش صراط به نقل از آريا،"نوري مالکي"نخست وزير عراق امروز يکشنبه به همراه شماري از اعضاي کابينه اين کشور براي ديدار و گفتگو با مقامات جمهوري اسلامي ايران درباره تقويت وتوسعه مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه وارد تهران شد و مورد استقبال "محيد نامجو " وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت.

محمدرضا رحيمي معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران قرار است در مجموعه تاريخي سعدآباد از نوري مالکي و هيات همراه به طور رسمي استقبال کند. در سال 2011 حجم مبادلات تجاري ايران و عراق به 9 ميليارد و 700 ميليون دلار رسيده است که نشان دهنده رشدي حدود 50 درصدي در مقايسه با سال 2010 است.

پيش بيني مي شود حجم مبادلات تجاري و همکاري هاي ايران و عراق در سال 2012 به 12 ميليارد دلار برسد.

نوري مالکي در شرايطي به ايران سفر کرده است که در حال حاضر کشور عراق رياست اتحاديه عرب را برعهده دارد و بغداد پايتخت اين کشور نيز 23 ماه مي 2012 ميزبان دور بعدي مذاکرات جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 خواهد بود.

ناظران سياسي اين سفر را با توجه به شرايط حساس منطقه مهم ارزيابي کرده اند . از ديد اين ناظران گفتگوهاي مالکي در تهران شامل اهداف راهبردى در چار جوب تحکيم مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه اي است.

عراق تا کنون از گردنه هاي سخت عبور کرده است که مهمترين ان ،دروان گذار پس از اشغال اين کشور از سوي امريکا بوده است . هر چند که اکنون نيز عراق با چالش هايي مواجه است . با اين حال ناظران سياسي معتقدند با وجود تمامي کار شکني ها و توطئه هاي داخلي و منطقه اي بر ضد امنيت و ثبات عراق ، دولت مالکي نشان داده است که از توان و اراده لازم براي رساندن عراق به جايگاهى منطبق با ظرفيت هاي اين کشور برخوردار است.

سفر نوري مالکي به ايران در شرايطي صورت مي گيرد که مسعود بارزاني رئيس منطقه کردستان عراق اين روزها در سفري به ترکيه با طارق الهاشمي معاون رئيس جمهور عراق که به اتهام دست داشتن در انجام عمليات تروريستي عليه ملت عراق تحت تعقيب قضايي قرار دارد ؛ديدار کرده است / اين ديدار را تحليلگران ؛جرياني با محوريت اردوغان نخست وزير ترکيه، براي ساقط کردن نوري مالکي ارزيابي کرده اند.

قطع نظر از اين مسئله ؛ آنچه مسلم است ثبات و يا نبود امنيت در عراق مى‌تواند آثار و عوارض بسيارى علاوه بر اين کشور بر کل منطقه داشته باشد /البته ملت عراق با تمام گرايش هاى سياسى، مذهبى و قوميتى که دارد در عمل نشان داده است که مي تواند از حقوق و منافع ملى خود حفاظت کند.

با توجه به اين واقعيت ها ، استقرار امنيت در عراق موضوعي حائز اهميت است و اهتمام به اين مقوله همواره مورد تاکيد جمهوري اسلامي ايران بوده است.
از اينرو سفر نخست وزير عراق به تهران علاوه بر رويکرد به تعميق دو جانبه مناسبات، معطوف به امنيت و ثبات در عراق ومنطقه است و اين سفر از اين زاويه اهميت بسيار زيادي دارد. بويژه اينکه آمريکايي­ها پس از مخالفت صريح دولت مالکي با تمديد حضور نيروهاي امريکا در عراق؛ تمايل نداشته اند که عراق اوضاع ارامي داشته باشد تا به هر نحو ممکن رابطه ميان حفظ امنيت در عراق با ادامه حضور خود در اين کشور را اثبات کنند.

در عين حال تلاش امريکا بران بوده است که با فرافکني و اتهام سازي در موردايران ؛ مانع از گسترش روابط عراق با ايرن شود . هرچند که مقام هاي عراق به اين موضوع کاملا واقفند و از طرح اتهام­ها عليه ايران از جانب امريکا که مي­تواند بر استحکام روابط ايران و عراق تاثير بگذارد بارها ابراز ناخشنودي کرده اند.

از ديد گاه عراق ترديد نيست که راهبرد جمهورى اسلامى ايران درباره عراق مبتنى بر تعميق مناسبات صميمى و دوستانه است .از اينرو مقام­هاي دو کشور هيچ محدوديتي در تنظيم مناسبات دو جانبه ندارند و همواره بر گسترش همکارى‌ها تاکيد مي­کنند.

از بعد منطقه اي نيز بايد گفت مولفه هايي همچون توفيق دولت فعلى عراق در برداشتن گام­هاى موفقيت­آميز براي تحکيم ثبات و امنيت در عراق پس از خروج اشغالگران ، برگزاري موفق اجلاس سران اتحاديه عرب در بغدادبا وجود همه القائات و مخالفت هاي برخي کشور هاي عربي ، همچنين انتخاب عراق بعنوان ميزبان دور بعدي گفتگوهاي ايران و 5+1( نمايندگان پنج عضو دائم شوراي امنيت بعلاوه آلمان )از شاخص هاي مثبت در نگاه به جايگاه و ظرفيت هاي عراق است.

آنچه مسلم است ،ايران همسايه­اي بزرگ و داراي مرزهاي طولاني با عراق است. از اين رو ضرورت بهره برداري از ظرفيت هاي متقابل برا ي همکاري در همه عرصه ها حائز اهميت است .با اين حال ترديد نيست که دور شدن عراق از گذرگاهي براي تجاوز به همسايگان عراق و اخراج همه گروههاي تروريستي از خاک اين کشور ضرورتي اجتناب ناپذير در توسعه روابط منطقه اي عراق است.

ازاينرو تبادل نظر در طيف گسترده اي از موضوعات ، در دستور کار گفتگوهاي نوري المالکي در سفر به تهران قرار دارد .