۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵

گردوغبار مهمان شیرازیها شد+عکس

گردوغبار طی دیروز و امروز میهمان شیرازیها بود تا روزهای بهاری این شهر حرفی برای گفتن نداشته باشد.
کد خبر : ۶۰۲۲۸

به گزارش خبرنگار مهر، دیگر کار از هشدار و اخطار گذشته، گرد و غبار می آیند و چند روز بر هوای فارس حکمرانی می کنند.

مهمانانی که هیچکس راضی به پذیرایی از آنها نیست امسال دوباره به شیراز آمده اند و از دیروز شنبه هوای این شهر را غبار آلود کرده اند.

با هر تنفس به خوبی هوای توام با گردوغبار را می توان احساس کرد که چگونه با سلامتی انسانها بازی می کند.

مردم هم هشدارها را حفظ شده اند، سالمندان و کودکان از خانه خارج نشوند، بیماران تنفسی و مبتلا به آسم در خانه بمانند، از ورزشی در فضای باز خودداری شود و.. تا اینکه این مهمان روزهای بهاری مردم شیراز راهش را به سوی دیگری ادامه دهد.

امروز وسعت دید شیراز به حدود سه کیلومتر رسیده و مردم نیز در حسرت روزهایی هستند که بهار شیراز به معنای واقعی کلمه بهار بود اما اکنون بهار شیراز حرفی برای گفتن ندارد.  

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در رابطه آلودگی هوا در استان فارس و شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: گرد و خاک از کشورهای عربستان و عراق وارد کشور شده و باعث آلودگی در مناطق جنوبی می شود.

فایز چراغ سحر با بیان اینکه وجود گرد و غبار در کشور در سطح ملی پیگیری می شود، اظهار داشت: در این رابطه برای مهار پدیده اقداماتی در سطح ملی انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تا حدودی خشکسالی در استان فارس برطرف شده دیگر این گرد و غبارها مربوط به استان نیست بلکه گرد و خاکهایی است که از مناطق جنوبی وارد استان می شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس اظهار داشت: در صورتیکه وضعیت بحرانی و اضطراری شود مدارس و ادارات تعطیل خواهد شد اما در حال حاضر وضعیت در استان نگران کننده نیست.

وی بیان کرد: در فصل بهار و تابستان شاهد بروز پدیده گردو غبار در استان خواهیم بود که این امر از سوی مسئولان کشوری در دست پیگیری است.

چراغ سحر با بیان اینکه محیط زیست آلودگی را در سطح استان گزارش داده، اظهار داشت: شدت آلودگی در فارس زیاد نیست زیرا در برخی از استانها به دلیل آلودگی شدید هوا فاصله دید کمتر از 500 متر می شود اما در استان فارس اینگونه نیست و فاصله دید حدود دو هزار متر است.

هشدارهای معاون فنی مرکز بهداشت استان فارس نیز در خصوص آلودگی

معاون فنی مرکز بهداشت استان فارس نیز در خصوص آلودگی هوا به خبرنگار مهر گفت: زمانیکه ذرات معلق در هوا افزایش می یابد افراد سالخورده و کودکان حتی المقدور به جز در موارد ضروری نباید از منزل خارج شوند همچنین افراد باید از انجام فعالیتهای بدنی در محیط باز خودداری کرده و در صورت ضرورت در محیط های بسته این کار را انجام دهند.

دکتر محمدرضا حیدری همچنین به شهروندان توصیه کرد حتی المقدور از وسایل دودزا نظیر خودرو و یا موتورسیکلت خودداری نکنند زیرا استفاده از آنها باعث تشدید آلودگی هوا خواهد شد علاوه بر اینکه تا جایی که امکان دارد از وسایل خنک کننده استفاده نکنند زیرا باعث ورود ذرات معلق در هوا به محیط بسته می شود.

وی از افرادی که دچار بیمارس آسم و یا حساسیت هستند درخواست کرد تا جایی که مقدور است از منزل خارج نشوند زیرا ذرات معلق در هوا باعث تشدید بیماریها آنها خواهد شد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان فارس گفت: همچنین ضروری است افراد از ماسکهای مخصوص n95که دارای فیلترهایی هستند استفاده شود البته نباید این ماسکها به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

حیدی همچنین تاکید کرد با توجه به اینکه در زمان آلودگی هوا میدان دید کم می شود رانندگان باید هشدارهای سازمان هواشناسی را جدی گرفته و حتی المقدور از رانندگی بپرهیزند. 

.........................

عکس: محسن تورع