۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰

واکنش آیت‌الله لاریجانی به یک‌انتصاب

وی گفت: فرض کنید در ماجراهایی قوه قضائیه رسیدگی انجام داده و متهمی را که اتفاقا اتهام او کوچک نیست به دلیل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده و این فرد مورد عفو از تعقیب قرار می‌گیرد اما واقعا دلیلی دارد که به چنین متهمی حکم بدهیم.
کد خبر : ۶۰۳۶۷

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه عصر دیروز در اختتامیه چهارمین اجلاس ارتقای سلامت نظام اداری با موضوع تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اعلام تعاریف و توصیف‌هایی که برای مبارزه با فساد می‌شود گفت: در پرونده فساد بانکی 3 هزار میلیاردی از روز اول که ما از آن مطلع شدیم هجمه‌ها و تبلیغات وسعی در درون نظام و بیرون کشور نسبت به ما صورت گرفت و بسیاری از رسانه‌های بیرون کشور این هجمه را به ما وارد کردند که نظام قدرت مبارزه با این فساد را ندارد و از کنار آن عبور خواهد کرد.


وی افزود: آنها می‌گفتند قوه قضائیه توانایی برخورد با فساد را ندارد ولی بحمدالله ما با وجود اینکه تبلیغات وسیعی بر علیه ما شده بود توانستیم با کار شبانه‌روزی دستگاه‌های ذیربط، مسئولان، دادستان کل، قضات و بازپرسان خودمان به همراه کمک گرفتن از کارشناسان متعدد به ابعاد این فساد پی برده و آن را کشف کنیم.
 
رئیس دستگاه قضایی کشور با اشاره به این مطلب که با این فساد تاکنون برخورد قاطعی صورت گرفته و افرادی که در آن ذینفع بوده‌اند دستگیر شده‌اند و البته افرادی معدود متأسفانه به واسطه غفلت‌ها توانستند فرار کنند گفت: امیدواریم آنها نیز به کشور برگردند و برخوردی منطقی با آنها صورت گیرد.
 
وی با اعلام این مطلب که در اینکه این فساد، فساد بزرگی بود کسی نباید تردید کند اما متاسفانه گاهی جملاتی بر زبان رانده می‌شود تا اندازه این فساد را کوچک کنند گفت: از این صحبت‌ها بویی می‌آید مبنی بر اینکه گویی قوه قضائیه با این فساد برخورد سیاسی کرده است مطمئنا این حرف درست نیست و به نظر من اگر کسی وقوع این فساد را انکار کند مثل این است که سرش را در برف کرده است.
 
آملی لاریجانی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که سه هزار میلیارد تومان یا حتی بیشتر از اموال مردم و تسهیلاتی که باید در خدمت تولید قرار می‌گرفت به نحو خلاف همه مقررات و ضوابط در اختیار افرادی قرار گرفته است که آنها این میزان تسهیلات و پول‌ها را در غیر مجرای خود به کار برده‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وام دادن یک میلیونی به یک جوان موانع زیادی بر سر راهش قرار می‌دهند اما سه هزار میلیارد تومان و بیشتر را در اختیار کسانی قرار داده می‌شود که آن را در مجرای صحیح خود استفاده نکردند باید پرسید آیا این فساد نیست، آیا برخورد دستگاه قضایی سیاسی است.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما نباید پنهان کاری کنیم بگونه‌ای که شنیده شده برخی گفته‌اند حالا مگر چه شده است در کنار این فشارهایی که به دستگاه قضایی وارد می‌شود تا پنهان‌کاری صورت گیرد دیدید که ما به صورت علنی دادگاه‌ها را برگزار کردیم.
 
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: البته قاضی ما باید حرف همه طرف‌های پرونده را بشنوند و تعصبی به خرج ندهد که بحمدالله قاضی دادگاه ما توانمند‌انه دارد به حرف‌ها گوش می‌کند.
 
وی گفت: آنها که این فساد را انکار می‌کنند یعنی می‌خواهند کیف‌های پر از پول که به عنوان رشوه داده شده را انکار کنند و بگویند که این فساد نیست.
 
وی افزود: هر چند که من از ابتدا معتقد بودم تعبیر اختلاس برای این اتفاق مناسب نیست ولی رشوه‌ای که واقع شده همه این فسادها را شامل شده و نشان از بزرگی و جرم بودن آن است.
 
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: کیف‌های زیاد پر از پول که به مسئولان بانک‌ها داده شده در این پرونده به تایید رسیده و باید پرسید که آیا اینها فساد نیست اگر اینها فساد نیست پس فساد چیست ما نباید این کار را کمرنگ انگاری کنیم.
 
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به نظر من فساد بزرگی واقع شده که باعث شده اعتماد عمومی مخدوش شود ولی قوه قضائیه با عزم راسخ با این مسئله برخورد کرده و ما پای این مسئله ایستاده‌ایم و بدانیم پوشاندن حقایق هیچ اثری برای کسی ندارد.
 
عالیترین مقام دستگاه قضایی کشور افزود: باید بپذیریم که در دستگاه‌های اجرایی ما فساد بوده است و اینکه مسئول بانکی چنین کارهایی انجام بدهد ما را بر آن می‌دارد که جلوی این کارها را بگیریم من واقعا متأسفم که گاهی اوقات این مسئله کمرنگ می‌شود.
 
وی گفت: البته ممکن است دستگاه قضایی در جایی کند و در جای دیگری تند عمل کند اما اینکه گفته می‌شود مسئول آن بانکی که مسئول اصلی این ماجرا بوده کنار نشسته این طور نیست.
 
ما تمام کسانی که به نحوی مرتبط بوده‌اند را خواسته‌ایم منتها افرادی که در این موضوع دخیل بوده‌اند گروه‌های مختلفی بوده‌اند.
 
آملی لاریجانی تصریح کرد: برخی از آنها تخلفشان اداری است و ما هنوز به این نرسیده‌ایم که رشوه گرفته‌آند، برخی رشوه گرفته‌اند به عنوان مثال فردی 12 میلیارد تومان رشوه گرفته بود که زمانی که دادستان ما به او گفت برو رشوه را پس بده فورا 5 میلیارد تومان آن را برگرداند و معلوم است اینها خیلی پول دارند که این رشوه‌ها را بر می‌گرداند ایا نباید با این فساد برخورد شود.
 
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: هر چند ما معتقدیم که همه کارهای قوه قضائیه حتما بی‌خدشه نیست اما بدانید ما عالمانه و عامدانه اینگونه رفتارهای غیر عادلانه را انجام نخواهیم داد و اینگونه نیست که کسی بخواهد از وضعی که پیش آمده فرار کند ما مسئول بانکی را نداریم که متهم باشد ولی احضار نشده باشد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آسیب‌دیدن اعتماد مردم اشاره کرد و گفت: اعتماد مردم در این جریان اسیب دید اما ما معتقدیم این اعتماد آسیب‌دیده قابل بازسازی است وقتی مردم ببینند که مسئولان یکصدا دارند با برخورد با این فساد تلاش می‌کنند متوجه می‌شوند و اعتماد ترمیم می‌شود.
 
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این حادثه از روز اول به بنده فرمودند: که این موضوع را پیگیری کنید و پیگیری‌تان قاطعانه باشد تا هر کجا که شد و این مسئله همه را دلگرم می‌کند ما فکر می‌کنیم این اعتماد از دست رفته قابل بازسازی است منتها همه مسئولان باید کمک کنند و این بحث سیاسی نیست و بدانید توانایی انجام برخورد با متهمان در دستگاه قضایی وجود دارد.
 
رئیس قوه قضائیه در بخش پایانی سخنان خود به موضوع رخنه اختاپوس ارتباط میان دستگا‌ه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: هه نظر می‌رسد سوای این فساد یک رده پنهانی از فساد نیز وجود دارد به نظر من این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار است.
 
وی گفت: مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضایی و متأسفیم که چنین چیزی وجود دارد و من برای این امر مظاهر مختلفی را یافته‌ام ولی نمی‌توانم اینجا همه آنها را باز کنم.
 
آملی لاریجانی گفت: برای مثال رستورانی پاتوق یک عده خاصی شده است حتی برخی از قضات ما نیز به آنجا رفت و آمد دارند البته ظاهر آنها مشکلی ندارد دیزی می‌دهند و قلیان هم چاق می‌کنند ولی کنار اینها بعضی از طرح‌ها هم می‌گویند آنجا بده بستان‌هایی دارد صورت می‌گیرد.
 
وی گفت: فرض کنید در ماجراهایی قوه قضائیه رسیدگی انجام داده و متهمی را که اتفاقا اتهام او کوچک نیست به دلیل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده و این فرد مورد عفو از تعقیب قرار می‌گیرد اما واقعا دلیلی دارد که به چنین متهمی حکم بدهیم.
 
آملی لاریجانی گفت: یک دفعه‌ای حکم‌های قارچ گونه‌ از این طرف و آن طرف صادر می‌شود آیا ما نباید ملاحظه کنیم که اگر متهمی در دستگاه قضایی مورد رأفت نظام قرار گرفته نباید به وی احکام کلیدی بدهیم تشویق‌اش کنیم و این همان فساد اختاپوس پنهان است این بده بستان‌هایی در لایحه‌های زیرین است.
 
رئیس دستگاه قضایی کشور گفت: مثلا کسی که هیچ کار اجرایی هم ندارد یک حکم پیش پا افتاده‌ای به کسی می‌دهد و این موضوع رسانه‌ای می‌شود می‌دانید چرا برای اینکه در ادبیات برخی به جای اینکه مناصب اعتبارشان را از اشخاص بگیرند این اشخاص هستند که اعتبارشان را از مناصب می‌گیرند.
 
وی تصریح کرد: ما واقعا متأسفیم و ما به بزرگواران و مسئولان عرض می‌کنیم که برای رضایت خدا از این بده بستان‌ها بیرون بیایند و برای مبارزه با فساد کمک کنند.
 
آملی لاریجانی گفت: نه اینکه این افراد موضوعی را لاپوشانی کنند مردم ما باهوش هستند و واقعا تا ما از لاکی که از ارتباطات مختلف داریم را نشکنیم و قرارمان این نباشد که راه حق را برویم این مشکلات باقی می‌مانند ما باید حق را شاخص قرار دهیم چه برادرمان باشد، چه دوستمان و چه بستگانمان.
 
آملی لاریجانی همچنین با اشاره به عدم دادن تسهیلات به برخی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذارانی که کار خود را به درستی انجام می‌دهند گفت: به من گزارش داده شده که برخی از بانکها ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان را مسدود کرده‌اند و بهانه گرفته‌اند که قوه قضائیه عنوان کرده که نباید دیگر تسهیلاتی داده شود اینجا باید بگویم که ما از کار و تولید ملی دفاع می‌کنیم و اگر کسی سراغ دارد که بانکی براساس ضوابط و مقررات عمل نکرده و حاضر نیست به تولید کنندگان تسهیلات دهد به حوزه ریاست قوه قضائیه شکایت کنید و ما آن را به سرعت پیگیری خواهیم کرد.
 
آملی لاریجانی گفت: ما یکبار دیگر می‌گوییم که حامی تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی هستیم و تنها با مفسدان و کسانی که کار درست انجام نمی‌دهند برخورد خواهیم کرد.