۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
آنچه در نود دیشب گذشت

مربی یک میلیاردی و استثمار آفریقایی

مجادله فردوسی‌پور با رئیس هیئت مدیره استقلال، شعار داماشی‌‎ها برای سقوط ملوان، داور جاده ساز، مربی یک میلیارد دلاری، مناظره کاظمی، صحبت‌های منتظری در مورد علوی و استثمار بازیکنان آفریقایی از اتفاقات جالب برنامه یکشنبه شب 90 بود.
کد خبر : ۶۰۳۷۱

"صراط" - سرویس ورزشی/ برنامه یکشنبه شب 90 در حالی از ساعت 22:45 آغاز شد که عادل فردوسی‌پور در ابتدای آن زمان 2 ساعت و 30 دقیقه‌‎ای را برای این برنامه اعلام و به توضیح در مورد مسابقه اس‌ام‌اسی برنامه پرداخت. در این مسابقه از مردم خواسته شده بود، در مورد اینکه تیم‌های ایرانی در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا مجموعا چه امتیازی را کسب می‌کنند، اظهار نظر کنند که گزینه یک به 7 تا 9 امتیاز، گزینه دو به 4 تا 6 امتیاز و گزینه سه به یک تا 3 امتیاز اختصاص داشت.

علی خسروی داور پیشکسوت کشورمان که به عنوان کارشناس داوری در این برنامه حضور داشت، با اعلام عددهای مورد نظرش برندگان هفته گذشته مسابقه اس‌ام‌اسی را مشخص کرد که در اعلام اعداد دو بار اشتباه کرد.

نخستین آیتم مهم برنامه پخش صحنه‌های حساس دیدار سپاهان اصفهان و شاهین بوشهر بود که پس از نمایش صحنه‌های نشان دادن پول و عابر بانک از سوی تماشاگران به سعید مظفری‌‎زاده و اتهام دریافت پول به داور مسابقه، علی خسروی با بیان این جمله که "مظفری‌زاده در ایران و خارج جاده می‌سازد"، گفت: "همه می‌دانند وضع مالی مظفری‌‎زاده بسیار خوب است و قطعا قضاوتش به چنین مسائلی ربطی ندارد. ضمن اینکه این فرهنگ بسیار غلطی که تماشاگران به راحتی به داور اتهام می‌زنند".

سپس صحنه نحوه مصدوم شدن طالب‌لو پخش شد و در ادامه عیادت امیر قلعه‌نویی از این دروازه‌بان به نمایش گذاشته شد که سرمربی پیشین استقلال در خصوص مصدومیت طالب‌لو گفت: "وحید سرمایه فوتبال ملی و باشگاهی ایران است و من از این اتفاقی که برایش افتاد ناراحت شدم، گرچه خوشحالم مصدومیتش حاد نیست".

در هنگام پخش صحنه‌های مشکوک این مسابقه، علی خسروی اعلام کرد پیش از به ثمر رسیدن گل دوم سپاهان، سزار روی مدافع تیم شاهین مرتکب خطا شده است که لحظاتی بعد مظفری‌زاده در تماس با برنامه 90 این مسئله را مطرح کرد که به دلیل قرار گرفتن توپ دست "لک چیرا" مدافع شاهین آوانتاژ داده است که علی خسروی هم با تایید این حرکت، از مظفری‌زاده عذرخواهی کرد.

در ادامه عادل فردوسی‌پور با تقدیر از حرکت امیرحسین صادقی که به همراه همسرش به شهر سنقر رفته و به یکی از ورزشکاران مصدوم برای تهیه وسیله نقلیه 13-14 میلیون تومان کمک کرده است، تشکر کرد. همچنین با پخش آیتمی به بررسی عملکرد مهاجمان پرسپولیس پرداخت و از رکورد جاودانه آنها در فصل جاری سخن گفت!

پخش صحنه‌هایی از دیدار تراکتورسازی برابر پرسپولیس، صحنه‌‎های داوری، حاشیه‌های این بازی و در نهایت صحبت‌های امیر قلعه‌نویی که پیروزی برابر پرسپولیس را متعلق به هواداران دانست، دیگر آیتم برنامه بود. در این آیتم صحبت‌های یکی از هواداران تراکتورسازی پخش شد که گفت: 30 سال است رسانه‌ها و صدا و سیما اعلام می‌کنند پرسپولیس و استقلال بیشترین طرفداران را دارند اما بنده ثابت می‌کنم تراکتورسازی نه تنها 30 میلیون، بلکه 100 میلیون هوادار دارد!

در بخش دوربین 90 در 90، با عمادرضا گفتگو شد که این مهاجم کنارگذاشته شده سپاهان گفت: "پیش از یکی از دیدارهای تیم، به محمود کریمی کمک مربی سپاهان گفتم سرم درد می‌کند، مربی تیم به من اعلام کرد موردی ندارد و در هتل بمانم اما وقتی با من چنین برخوردی شد، تعجب کردم. اگر مسئولان سپاهان بگویند برگرد، بازگشته و با تمام وجود برای تیم بازی می‌کنم".

صحبت‌های علیپور در مورد بازیکن آفریقایی که در ایران شرکت صادراتی تاسیس کرده و پول زیادی هم از سایر بازیکنان آفریقایی گرفته و به نوعی آنها را استثمار کرده است، نشان دادن مدرکی از سوی سرپرست تیم شاهین دال بر اینکه به حساب حمید درخشان سرمربی پیشین این تیم 50 میلیون تومان واریز شده است و صحبت‌های کارلوس کی‌روش در مسائل مطرح شده در مورد اختلافش با مدیران فدراسیون که وی اعلام کرد:" الان زمان کارکردن و رفتن به جام جهانی است و نباید به شایعات توجهی کرد و من هم وقتم را با شایعات تلف نمی‌‎کنم"، بخش‌های دیگر دوربین 90 در 90 بود.

نخستین میهمان برنامه 90، پژمان منتظری بود که در مورد بحث صغر سنش، آغاز فوتبال، اتفاقی که برای تیم فولاد رخ داد، عملکردش در تیم استقلال، زحمات فتح‌الله‌زاده، کمپ استقلال، در گذشت پدرش و سوپر مارکت خانواد‌گی‌اش، بازی با پرسپولیس، قهرمانی استقلال و اینکه خدا وکیلی "علوی" در حد استقلال نیست، صحبت کرد.

در این بین فردوسی‌پور در مورد بحث مطرح شده در هیئت مدیره در خصوص اینکه رحمتی قد بلند است و نیازی به جذب مهاجم نیست، آیتمی را برای این شاهکار تهیه کرده بود که ببیند کدام عضو هیئت مدیره استقلال فوتبالی نبوده و این حرف را مطرح کرده است که در نهایت نام عبدالرضا ساور، مقداد نجف نژاد و احمد رسولی‌نژاد باقی ماند.

در این لحظات فتح‌الله‌زاده روی خط آمد و این بحث را یک شوخی دانست. مدیرعامل باشگاه استقلال در این گفتگو به مواردی از جمله بحث کمپ استقلال، اعلام برد استقلال و تساوی پرسپولیس و سپاهان در دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا و اعلام خبر حضورش در ورزشگاه آزادی در روز بازی پرسپولیس با الهلال عربستان برای حمایت از تیم پرسپولیس اشاره کرد. وی همچنین جمله "در امید، امید است" را بیان کرد!

با پخش صحنه‌هایی از سایر دیدارهای لیگ، برنامه 90 از حالت سئوال جوابی خارج شد که در زمان پخش حاشیه‌های بازی داماش - ذوب‌آهن اصفهان، سرداده شدن شعار "ملوان لیگ یک، پیوندتان مبارک" از سوی هواداران داماش اتفاق عجیبی بود.

فردوسی‌پور که از ابتدای برنامه و پس از صحبت در خصوص مسائل استقلال، اعلام می‌کرد:" این حق را برای دکتر رسولی‌‎نژاد قائل هستیم که برای پاسخگویی روی خط بیاید". در نهایت رئیس هیئت مدیره استقلال روی خط برنامه آمد و در ابتدا با اعلام نام و پست بسیاری از بازیکنان مطرح خارجی، نشان داد از اطلاعات فوتبالی بالایی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث حضور رحمتی در خط حمله حتی شوخی هم نبوده و کذب محض است و از فتح‌الله‌زاده انتظار داشت آن را تکذیب کند، از پیشنهاد برای جذب یک مهاجم سرزن در نیم فصل که پیشینه بازی در استقلال را داشته و در حال یکی از گلزنان برتر لیگ است، اشاره کرد. در این هنگام فردوسی‌پور گفت:" منظورتان عنایتی است" که رسولی‌نژاد کلمه "حالا" را برای این پرسش بیان کرد.

رئیس هئیت مدیره استقلال در ادامه از اتحاد بین اعضای هیئت مدیره، تکذیب مطالب مطرح شده از جانبش در رسانه‌ها، اعلام این مسئله که هنوز سند کمپ به نام استقلال نشده، نشست با همه کارشناسان از جمله اولیایی و مطرح نشدن بحث مدیرعاملی با این مدیرعامل پیشین استقلال، پرسپولیس هیئت مدیره ندارد، شانس کم برای قهرمانی در لیگ و تمام هم و غم برای موفقیت در آسیا و بحث حضور علوی در استقلال، صحبت کرد.

بحث‌های مطرح شده بین فردوسی‌پور و رسولی‌نژاد در خصوص جذب "علوی" حواشی این برنامه را بیشتر کرد که در نهایت رئیس هئیت مدیره استقلال اعلام کرد با توجه به جایگاهی که در وزارت ورزش و جوانان دارد، روزانه صدها نفر به وی مراجعه می‌کنند و آنها را زرینچه و حاجیلو معرفی می‌کند و آنها در کنار مظلومی هستند که در مورد بازیکن تصمیم گیری می‌کنند. این مسائل به وی ربطی نداشته و هیچ وقت سعی نمی‌کند در این مورد نظر داده و نظرش را تحمیل نمی‌کند.

پخش صحنه‌‍‌های دربی کرمان و مصاحبه مدیران، مربیان، بازیکنان و هواداران دو تیم در خصوص تبانی نبودن بازی و حضور نیافتن اصغر شرفی در ابتدای بازی روی نیمکت تیم برای روبه‌رو نشدن با قاسمپور از اتفاقات جالب این مسابقه بود. صحبت‌های شرفی در خصوص تبانی هم جالب بود: "اعتبار و شرافتم را به خاطر یک بازی زیر پا نمی‌گذارم اما آدم‌ها یک قیمتی دارند، اگر یک میلیارد دلار بدهند، حاضرم تبانی کنم".

انتقادات محمدحسن انصاریفرد مدیرعامل و علی دایی سرمربی تیم فوتبال راه‌آهن از وضعیت داوری هم پخش شد که علی خسروی کارشناس داوری، خطا روی حسین کعبی را پنالتی اعلام کرد اما صحنه رخ داده در محوطه جریمه راه‌آهن را اتفاق خاصی ندانست.

محمدرضا طهماسبی کاپیتان پیکان که به جای فرهاد کاظمی به برنامه 90 آمده بود، آخرین میهمان برنامه بود. وی در ابتدا اعلام کرد که هر شب ساعت 10 می‌خوابد و سه ساعت در پشت صحنه منتظر بوده است. وی در ادامه اعلام کرد 10 سال در پیکان بود و در یک سال حضورش در شهرداری تبریز نتوانست خود را با این تیم هماهنگ کند.

کاپیتان پیکان در ادامه با اشاره به اینکه پیکان از ابتدا بسیار خوب و برای قهرمانی در لیگ دسته اول و جام حذفی بسته شده بود، اما به دلیل بدشانس از جام حذفی کنار رفت، به مسائلی از جمله حضور پرقدرت پیکان در لیگ برتر با جذب بازیکنان جدید، پشیمانی نیکبخت از اشتباهات گشته، مصدومیت محمد پروین و رد شایعه کم کاری در هفته‌های پایانی برای موفقیت تیم‌های دیگر اشاره کرد و در پایان از نجم الدین، جمشیدی، شیعی و پرورش تشکر کرد.

در برنامه 90 یکشنبه شب، به مشکلات بسیار دو ورزشگاه انقلاب کرج و شهر قدس اشاره شد که رئیس هیئت فوتبال استان البرز اعلام کرد تا زمان مقرر که از سوی بازرسان AFC اعلام شده، مشکلات ورزشگاه مرتفع خواهد شد. گروسی مسئول ورزشگاه قدس هم اعلام کرد این ورزشگاه ظرفیت 25 هزار نفره شدن را دارد و در صورت حضور پیکان در این ورزشگاه، با هماهنگی مسئولان شورای شهر، شهرداری و باشگاه پیکان مشکلات آن برطرف خواهد شد. این مقام مسئول نام جدیدی هم برای پیکان گذاشت: "پیکان شهر قدس"!

پخش صحبت‌های فرهاد کاظمی که اعلام کرد افرادی که در زندگی شخصی‌اش دخالت کرده و یا کسانیکه با آنها همکاری کردند، را هرگز نمی‌بخشد، از آمادگی برای مناظره با این افراد در هر مکانی سخن گفت.

نمایش صحنه‌های از دیدار اوساسونا با ویارئال که در آن جواد نکونام یک کارت زرد گرفت و یک شوت این بازیکن به تیر دروازه برخورد کرد، پخش صحبت‌های علی‌اصغر مدیرروستا که اعلام کرد شهردار تبریز قصد دخالت در مسائل فنی را داشته ولی وی چنین اجازه‌ای نداده است و پخش گزیده‌هایی از صحبت‌های پورغلامی در مورد اتفاقاتی که برای تیم ملوان در حال رخ دادن است، از آیتم‌های پایانی برنامه 90 یکشنبه شب بود.

در نهایت فردوسی‌پور نتایج نهایی نظر سنجی را به نمایش گذاشت که بیشتر شرکت کنندگان در این مسابقه به کسب 4 تا 6 امتیاز تیم‌های ایرانی در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا رای دادند.