۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹

لکه تکدی گری بر چهره شهر+تصاویر

کودکان متکدی پس از جمع آوری با کمک مددکاران بهزیستی به خانواده‌های داوطلب نگهداری از آن‌ها سپرده می‌شوند.
کد خبر : ۶۰۳۷۲

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود فعالیت نهادهای حمایتی مسئول چون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، آمار متکدیان خراسان شمالی خصوصا در بجنورد هر روز رو به افزایش است.

افرادی که در گروه‌های سنی مختلف و حتی با ظاهرهای متفاوت سر راه اهالی می‌ایستند و از درد بیماری، عقب افتادن اجاره خانه و ... ناله می‌کنند.

متاسفانه در میان این متکدیان تعداد کودکان زیر 18 سال نیز کم نیست که بهترین روزهای خردسالی خود را به جای تفریح و تحصیل صرف گدایی و فروش کالاهای بی ارزش می‌کنند.

90 درصد متکدیان بجنورد وابسته به شبکه اعتیاد هستند
 
قائم مقام رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: کمیته امداد امام خمینی آماده همکاری با بهزیستی برای رفع تکدی گری است.
 
محمدعلی اکبریانی با بیان اینکه بیش از 90 درصد متکدیان بجنورد وابسته به شبکه اعتیاد هستند، می‌افزاید: بیشتر متکدیان شهرستان معتاد و یا فرزند والدین معتاد هستند.
 
 
وی خاطرنشان می‌کند: اهالی شهرستان باید بدانند با کمک به متکدیان اعتیاد را در بجنورد دامن می‌زنند.
 
اکبریانی می‌گوید: برای رفع مشکل تکدی گری باید در گام نخست برای ریشه کنی اعتیاد و نیز فرهنگسازی صحیح به اهالی تلاش شود.
 
وی می‌افزاید: از اهالی استان درخواست می‌کنیم تا کمک‌های خود را برای رفع مشکلات مالی فقیران واقعی و آبرومند از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) در اختیار بگذارند.
 
اکبریانی به اجرای طرح پالایش در کمیته امداد خراسان شمالی اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از جمع آوری متکدیان و شناسایی نیازمندان واقعی از میان آنان، کمیته امداد بسته‌های حمایتی خود را در قالب کمک‌های نقدی و غیر نقدی در اختیار آنان قرار می‌دهد.
 
وی می‌افزاید: متکدیانی که توانایی کار داشته باشند، از طریق کمیته امداد به صاحبان مشاغل معرفی می‌شوند و نیز این نهاد نسبت به تامین مخارج درمانی نیازمندان سالمند و بیمار کمک می‌کند.
 
بیشتر متکدیان بجنورد غیر بومی‌اند
 
مسئول ستاد جمع آوری متکدیان شهرداری بجنورد نیز می‌گوید: شهرداری در قالب 10 نیرو و چهار خودرو هر روز به جمع آوری متکدیان از سطح شهر و اعزام آنها به مراکز نگهداری اقدام می‌کند.
 
کریم سجادی می‌افزاید: از دو مرکز نگهداری متکدیان بجنورد یکی در کوی امامزاده معصوم زاده (ع) و دیگری در انتهای خیابان قیام واقع شده‌اند و در مجموع 22 مرد و هفت زن را تحت پوشش قرار می‌دهند.
 
وی می‌گوید: بیشتر متکدیان بجنورد غیر بومی هستند و از شهرستان‌های اطراف خصوصا شیروان و مانه و سملقان به مرکز استان مراجعه می‌کنند.
 
سجادی یاد آور می‌شود: مراکز نگهداری متکدیان دارای امکانات مناسب خوراک، پوشاک، گرمابه و حتی رادیو و تلویزیون است و مددکاران هر روز در این مراکز خدمت رسانی می‌کنند.
 
وی می‌گوید: اخیرا مبلغ 800 میلیون ریال توسط فرمانداری بجنورد در اختیار مراکز نگهداری متکدیان قرار گرفته است.
 
کلنگ زنی مرکز بزرگ نگهداری متکدیان تا یک ماه دیگر
 
سجادی همچنین به کلنگ زنی مرکز بزرگ نگهداری متکدیان تا یک ماه دیگر اشاره می‌کند و می‌افزاید: اخیرا زمینی به مساحت سه هزار متر مربع برای ساخت مرکز بزرگ توانبخشی و نگهداری متکدیان واگذار شده که به زودی عملیات ساخت آن با زیربنای هزار و 200 متر مربع آغاز می‌شود.
 
متکدیان معتاد سم زدایی می‌شوند
 
از سوی دیگر معاون فرماندار بجنورد به راه اندازی ستاد ساماندهی متکدیان در شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته فعالیت نسبتا خوبی در این ستاد انجام شد.
 
ابوالقاسم اکبری می‌افزاید: پس از جمع آوری متکدیان از طریق شهرداری و اعزام آنها به مراکز نگهداری، طرح پالایش توسط مددکاران اجرایی می‌شود.
 
وی یاد آور می‌شود: در این طرح متکدیان معتاد سم زدایی می‌شوند، کودکان به بهزیستی معرفی و افراد توانمند و دارای قدرت کار نیز با حمایت فرمانداری صاحب شغل می‌شوند.
 
اکبری در عین حال می‌گوید: تا زمانی که اهالی بجنورد به متکدیان کمک می‌کنند، فرمانداری و نهادهای حمایتی نمی‌توانند این معضل اجتماعی را برطرف کنند.
 
 
وی می‌افزاید: اهالی شهرستان بهتر است در مواجهه با یک متکدی به جای پاسخ به نیازش که چه بسا دامن زدن به اعتیاد را در پی خواهد داشت وی را به شهرداری یا کمیته امداد معرفی کنند.
 
مافیای تکدی گری نداریم
 
همچنین معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در این به اره می‌گوید: خوشبختانه در بجنورد، مافیای تکدی گری نداریم و با یک شبکه پیوسته و بزرگ روبه رو نیستیم.
 
همایون غلامی با بیان اینکه بهزیستی وظیفه ساماندهی متکدیان زیر 18 سال را بر عهده دارد می‌افزاید: کودکان متکدی پس از جمع آوری با کمک مددکاران بهزیستی به خانواده‌های داوطلب نگهداری از آن‌ها سپرده می‌شوند.
 
وی در ادامه می‌گوید: متاسفانه 70 درصد کودکان متکدی معتادند.
 
غلامی می‌افزاید: کودکان کار نیز که ناچارند ساعات تحصیل و فراغت خود را به فروش کالاهای بی ارزش اختصاص دهند، متکدی محسوب می‌شوند.
 
به نظر می‌رسد با وجود فعالیت فرمانداری، شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هنوز چاره‌ای اساسی برای رفع معضل تکدی گری در بجنورد اندیشیده نشده است.
 
برنامه ریزی زیربنایی فرهنگی در این زمینه، باید بر اجرای طرح‌های عملیاتی مقدم داشته شود.
.........................
گزارش: علی خادمی
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
يك پيشنهاد البته اگر كسي بخواهد كاري بكند
شهرداري ها از هر خانوار تهراني مبلغ يك هزار تومان بابت نگهداري بي خانماناني كه در شهر پرسه مي‌زنند و عامل دزدي و اعتياد و متكدي گري و از اين قبيل بزه كاريها در سطح شهر مي‌شود دريافت كند و يك فضايي را جهت سرو سامان دادن اينها مهيا كند خوابگاهي براي دختران و پسران و در همان جا كارگاهي جهت اشتغال و ترك اعتياد و از بين همين افراد بحث ازدواج و پاكسازي و به تبع آن شخصيت اجتماعي آنها هم مهيا شود اين افراد را به ديدار افراد مسءل در مملكت برده و به آنها شخصيت دهي شود و مي‌توان يك جامعه تحت كنترل هدفمند از دل اينها خارج كرد فقط يك آدم دلسوز مي‌خواهد كه دنبال كار را بگيرد و اين فريضه را انجام دهد يكي از دلايلي كه اين افراد به بزهكاري مي‌افتند فقر مالي است ولي اين همه دليل نيست