۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲

نظر آیت‌الله جوادی‌آملی درباره مهد کودک

آیت الله جوادی آملی گفت: مهد کودک بردن چیز بدی نیست ولی باید توجه داشت این دوره 6 ـ 7 ساله بهترین دوره عاطفه آموزی کودک است. اگر این کودک در آغوش پدر و مادر بود و 6 ـ 7 سال محبت آموزی دید ممکن نیست پدر و مادر را به خانه سالمندان ببرد تا به مرگ تدریجی بمیرد.
کد خبر : ۶۰۳۷۳

رسا: حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء پرداخت و گفت: شیطان که می گوید نمی توانم مخلصین را فریب بدهم برای ترحم نیست بلکه قدرت آن را ندارد. مخلصین چیزی دارند که شیطان قدرت درک آن را ندارد. شیطان فقط تا منطقه تجرد وهمی می تواند برود و به بیش از آن راه ندارد برای همین اعتراف می کند نمی توانم مخلصین را اغوا کنم.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «ولا تدع مع الله الها آخر فتکون من المعذبین» گفت: یکی از غرر بیانات علامه طباطبایی در المیزان این است که از اول تا آخر قرآن هیچ جا صحبت از اثبات الله نیست چرا که او حقیقتی است شک و انکار در او راه ندارد بلکه همه جای قرآن صحبت از بی شریک بودن اوست.

وی افزود: عصمت باعث امتناع عادی معصیت است نه امتناع ذاتی، چرا که اگر باعث امتناع ذاتی باشد دیگر شخص معصوم مکلف نیست ولی بخشی از آیات قرآن همان طور که در روایت وارد شده از باب «ایاک أعنی واسمعی یا جاره» نازل شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «و أنذر عشیرتک الأقربین» خاطر نشان کرد: از جمله کارهایی که حضرت در مورد اقوام خویش انجام دادند جمع کردن ایشان و دعوت به اسلام و باطل اعلام کردن همه رباها و قبل از همه آنها طلب و بدهی های ربوی عمویشان عباس بود و دیگر این که به اقوام خود فرمود هر کس باید به فکر خویش و در پی اعمال خویش باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مهد کودک بردن چیز بدی نیست ولی باید توجه داشت این دوره 6 ـ 7 ساله بهترین دوره عاطفه آموزی کودک است. اگر این کودک در آغوش پدر و مادر بود و 6 ـ 7 سال محبت آموزی دید ممکن نیست پدر و مادر را به خانه سالمندان ببرد تا به مرگ تدریجی بمیرد. این عاطفه نه در حوزه و دانشگاه است و نه در کوی و برزن بلکه در این دوره 6 ـ 7 ساله در آغوش محبت پدر و مادر است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و اخفض جناحک لمن اتبعک من المؤمنین» خاطر نشان کرد: خفض جناح حضرت از باب ترحم است. یعنی تو که قدرت پرواز داری و می توانی به معراج بروی و «دنی فتدلی» سِمَت توست، اوج نگیر و مردم را رها نکن، اینها را زیر بال و پر بگیر تا رشد کنند، پر در بیاورند و پرواز کردن یاد بگیرند که دیگر آزادند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: این روایت که مرحوم کلینی و صاحب معالم آورده‌اند که «إن الملائکة لتضعوا أجنحتها تحت اقدام طلاب العلوم» از غرر روایات ماست. فرشته ها پرها را پهن می کنند زیر پای طالبان علم. این فرشتگان همان ها هستند که در سوره فاطر فرمود برخی دارای دو بال، سه بال، چهار بال و برخی بیشتر و کمتر هستند.

وی ادامه داد: این بال‌ها را برای چه پهن می کنند؟ برخی صاحب‌دلان و صاحب بصران که فوق صاحب نظرند گفته‌اند که این بال ها را زیر پای طالبان علوم دین برای اموری پهن می کنند؛ یکی این که به طلبه‌ بفهمانند که تو باید پر در بیاوری، دیگر این که باید پرواز یاد بگیری و از همه مهم تر این که  «از جهت» پرواز کنی نه «در جهت». پرندگان که به دنبال غذا و طعمه هستند در جهت پرواز می کنند اما اگر کسی مرغ باغ ملکوت شد از جهت پرواز می کند. آن وقت چنین روحانی مصداق «جعلنا له نورا یمشی به فی الناس» است. باعث یک نورانیتی در جامعه می شود. یک روحانی که دارای فضلی متوسط ولی تقوای صد در صد باشد، شهری را بیمه می کند. امیدواریم همه ما این چنین باشیم.