۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹

بانک‌مرکزی دیر از خواب بیدار شده‌است

اظهارنظر و گزارش بانک مرکزی نوش داروی بعد از مرگ سهراب است البته نوش دارو هم نیست چرا که اقدامی برای حل آن انجام نشده است و تنها گزارش می دهند... دست هایی پشت پرده گرانی ها است...
کد خبر : ۶۰۴۰۷

به گزارش صراط به نقل از شفاف غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار شفاف با اشاره به گزارش بانک مرکزی مبنی بر بی اثر شدن یارانه ها با تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها، گفت: بانک مرکزی دیر از خواب بیدار شده است و خطر خنثی شدن یارانه های نقدی را دیر متوجه شده است. ما این موضوع را خیلی جلوترو بیش از 2-3 سال قبل مطرح کردیم که اگر پرداخت یارانه ها در این شرایط و به این شکل ادامه داشته باشد شیرینی پرداخت یارانه ها با افزایش قیمت ها مبدل به تلخی میشود.

وی بانک مرکزی را در بی اثر شدن یارانه ها نقش آفرین دانست،تصریح کرد: بانک مرکزی یک تنخواه 9 هزار میلیارد تومانی بابت یارانه ها به دولت بدون اینکه به موقع این 9 هزار میلیارد تومان تسویه شود و این تنخواه به بدهی دولت به بانک مرکزی تبدیل شده است . 



غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی


این نماینده مجلس افزود:  بانک مرکزی باید این مسئله را به طور قاطع دنبال می کرد تا این یارانه ها تبدیل به پول پر قدرت نشود زمانیکه نقدینگی ایجاد شود اثر تورمی به دنبال خواهد داشت ما باید عامل بی اثر شدن یارانه ها را شناسایی کنیم و علت پیدایش آن را پیدا کنیم.

مصباحی مقدم با اشاره به نوسانات قیمت ارز خاطرنشان کرد: مسئله دیگر نوسان قیمت ارز در سال گذشته است که این نوسان و بالا رفتن قیمت ارز حاصل ضعف مدیریت بانک مرکزی بود. این ضعف روی قیمت ها و واردات کالا و خدمات و کالاهای سرمایه ای اثر گذاشت و را قیمتش را 2برابر بالا برد و بر روی کالاهای داخلی نیز اثر انتشاری داشت و قیمت ها از این بابت افزایش پیدا کردند و تورم از این بابت رشد کرده و خنثی شدن یارانه های نقدی از این بابت است.

وی تاکید کرد: اظهارنظر و گزارش بانک مرکزی نوش داروی بعد از مرگ سهراب است البته نوش دارو هم نیست چرا که اقدامی برای حل آن انجام نشده است و تنها گزارش می دهند. خیلی عجیب است که کارشناسان بانک مرکزی تازه از خواب بیدار شده اند و در مورد بی اثر شدن یارانه ها با تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها اظهار نظری می کنند چرا که آنچه اتفاق افتاده حاصل عملکرد بانک مرکزی و دولت است .

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی با اشاره به گزارش بانک مرکزی از گرانی18تا 146درصدی گفت: بانک مرکزی گزارش از ماوقع داده اند این گزارش حکایت از واقعیت های تلخ می کند و صحبت من این است که چرا باید کاری کنند که این اتفاق بیفتد و قیمت ها به این شدت رشد کند.امروز شاهد نوسان قیمتها به صورت روزانه هستیم و اقدامی جدی برای مهار این قیمت ها انجام نمیشود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه دست هایی پشت پرده گرانی ها است، یاد آور شد: دست هایی پشت پرده است اما چرا نباید دولت آنها را شناسایی کند و جلوی آن را بگیرد. البته برخی از دست ها دستهای رسمی نظام و کشورو دستگاههای اداری است از جمله تصمیمهای خلق الساعه ای که  گرفته می شود که از حساب بانک ها بردارند و شب عید نقدینگی فوق العاده را ایجاد کنند و اینها آن دستهایی است که موجب گرانی ها است و دولت باید ان را شناسایی و معرفی کند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
معلوم نیست منظور از نوشتن این مقاله چیست و چه فایده ای از این حرفها قابل
تصور است.
مصیبت این به اصطلاح هدفمند کردنها برای افراد عادی هم از مدتها قبل روشن بود و اینجا و آنجا شنیده میشد. منتهی در آن وجد و سرور یا گردوخاک اجرای این معجزه تریبونی برای شنیدن صدای مردم در کار نبود و حال که کمی از گرد و خاک فرونشسته میتوان عمق خرابی بنای اقتصاد - هم آن زمان هم خراب - را دید. آیاحالا عیسی مسیحی(ع) هست که جانی به تن این جسد نیمه جان بدمد؟