۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷

اجاره مسکن در تهران 'متری' شد !

روش جدیدی بر بازار اجاره بهای مسکن تهران در حال شکل‌گیری و گسترش است که براساس آن میزان اجاره‌بها براساس متراژ واحدهای مسکونی تعیین می‌شود.
کد خبر : ۶۰۴۱۶

فارس: روش جدیدی بر بازار اجاره بهای مسکن تهران در حال شکل‌گیری و گسترش است که براساس آن میزان اجاره‌بها براساس متراژ واحدهای مسکونی تعیین می‌شود.

 آرام آرام به فصل نقل و انتقال بازار مسکن نزدیک می‌شویم و اگرچه هنوز تنور بازار مسکن به خصوص اجاره داغ نشده اما گزارش‌ها از بازار مسکن حاکیست که بیشتر موجران و برخی بنگاه‌های مسکن به تعیین میزان اجاره‌بها با فرمول متری روی آورده‌اند.

براساس فرمولی که از سال 1351 در بازار مسکن به اجرا درآمده مبلغ رهن و اجاره به این صورت محاسبه می‌شود که ابتدا ارزش ریالی واحد مسکونی محاسبه می‌شود و 25 درصد آن به عنوان رهن کامل در نظر گرفته می‌شود و بر مبنای هر یک میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان اجاره به مستاجر اعلام می‌شود.

با این فرمول به عنوان مثال رهن کامل یک واحد مسکونی 60 متری در جنوب تهران به ارزش 100 میلیون باید 20 تا 25 میلیون تومان باشد که این میزان باید به صورت 20 میلیون رهن و 150 هزار تومان اجراه باشد. در حالیکه در فرمول جدید متری نه تنها این 25 میلیون تومان دریافت نمی‌شود بلکه باید مبلغ بیش از 30میلیون تا 40 میلیون تومان را متصور شد.

به گفته مشاوران املاک نه تنها قانون سال 1351 به هیچ وجه رعایت نمی‌شود بلکه برخی موجران حتی به فرمول یک چهارم قیمت کل واحد مسکونی نیز بی‌اعتنا هستند.

شیوه متری اجاره بها فراگیر شده است

رحمتی یکی از مشاوران املاک در هفت تیر گفت: نحوه محاسبه نرخ رهن و اجاره به شیوه‌ متری از سال گذشته که اجاره‌بها به یک باره افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد به نوعی مُد شد اما به آن صورت فراگیر نشد.

وی افزود: البته یک موضوعی را باید متذکر شد که روش و فرمول متری تعیین اجاره بها بیشتر در مناطق مرکزی و شمالی تهران پیاده می‌شود و البته باید به این روش متری برای تعیین اجاره‌ بهاء میزان امکانات و موقعیت قرارگیری ملک را نیز اضافه کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثلا برخی موجران با بیان اینکه ملک آنها دارای امکانات ویژه است و به عنوان مثال در داخل محدوده طرح ترافیک ندارد میزان اجاره‌بهای خود را بالا می‌برند.

پورشیخ مشاور املاک محدوده تجریش نیز  گفت: نحوه متری برای تعیین اجاره بها دیگر قدیمی شده است هر چند ما معتقد هستیم که تنها متری بودن نیست که به یک عرف تعیین اجاره‌بها تبدیل شده است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر فروش یک واحد مسکونی نوساز 200 متری هرمتر 3 میلیون تومان باشد موجران برای این واحد مسکونی 200 میلیون تومان یعنی هر متر یک میلیون تومان از مستاجر طلب می‌کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته یک واحد مسکونی 250 متری با تمام امکانات و بسیار شیک در منطقه زعفرانیه را 260 میلیون تومان هر متر بیشتر از یک میلیون تومان اجاره دادیم.

 به نظر می‌رسد مسوولان وزارت راه و شهرسازی که همواره دغدغه ثبات بازار مسکن و اجاره را دارند هر چه سریعتر بلوک‌بندی قیمت و اجاره‌بهای مسکن را اجرا کنند که هر یک روز تاخیر در نظارت بر بازار مسکن مساوی با افزایش قابل ملاحظه قیمت و اجاره‌بهای مسکن است.

یکی دیگر از نکاتی که باید مسوولان ذیربط و به خصوص دولت به آن توجه کند اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت در کنار طرح‌های بلندمدت برای ثبات بازار مسکن است. این طرح کوتاه مدت می‌تواند همانا اجرای دوباره طرح برخورد تعزیراتی با افزایش اجاره بهای مسکن باشد که سال گذشته عدد 7 تا 9 درصد برای آن تعیین شد. این طرح اگرچه موجب شد برخی راه‌های فرار متعددی را پیدا کنند و اجاره ها را در خارج از بنگاهها تنظیم کردند اما به هر حال برخی مواقع بودن یک طرح و قانون بهتر از نبودن آن است.

امید است طبق وعده‌های داده شده مسوولان ذیربط، افتتاح واحدهای مسکونی مهر در تهران بزودی به پایان برسد و کار ثبت‌نام و ساخت واحدهای مسکونی «ویژه» تهران آغاز شود.