۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵

شكوفه‌ نادرترين‌ گل‌‌جهان ‌در رودبار+عکس

"ايرج موذني" خاطرنشان كرد: سوسن چلچراغ جايگاه خاصي در شهرستان رودبار دارد و از گياهان نادر در دنيا به شمار مي‌رود. هر ساله با برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت مي‌گيرد سعي مي‌كنيم نهايت خدمات‌رساني را براي بازديدكنندگان اين گل داشته باشيم.
کد خبر : ۶۰۴۲۹

ایسنا: فرماندار شهرستان رودبار گفت: با سوسن چلچراغ، مي‌توان رودبار را به دنيا معرفي كرد.

"ايرج موذني" خاطرنشان كرد: سوسن چلچراغ جايگاه خاصي در شهرستان رودبار دارد و از گياهان نادر در دنيا به شمار مي‌رود. هر ساله با برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت مي‌گيرد سعي مي‌كنيم نهايت خدمات‌رساني را براي بازديدكنندگان اين گل داشته باشيم.



وي افزود: ديدار مردم از اين گياه با استقبال خوبي مواجه است و هر ساله بر جمعيت آن افزوده مي‌شود.

موذني اظهار كرد: به زمان شكوفه‌زني "سوسن چلچراغ" در "عمارلو" رودبار نزديك مي‌شويم. براي بازديد دانشجويان از اين گياه كه ماه آينده به گل مي‌نشيند تمهيداتي انديشيده‌ايم. علاوه بر زيتون، سوسن چلچراغ نيز مي‌تواند توانمندي‌هاي شهرستان رودبار را به دنيا معرفي كند.

وي با بيان اين‌كه بايد از عمر محدود اين گياه نهايت استفاده را ببريم، تصريح كرد: بايد براي شناساندن و معرفي هرچه بيشتر سوسن چلچراغ رودبار به دنيا اطلاع‌رساني‌هاي بيشتري از سوي رسانه‌ها صورت بگيرد.

به گزارش ايسنا، گل سوسن چلچراغ نخستین گیاهی است که به عنوان میراث ملی در ایران به ثبت رسیده است. از آنجا که شکوفه‌‌های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز می‌‌شوند نام سوسن چلچراغ به خود گرفته است. انتهای گلبرگ‌های آن پوشیده از دانه‌‌های برجسته و پرچم‌های بسیار بلند است. قامت این گل حدود یک متر است.

گل سوسن چلچراغ از جمله گل‌های نادر و کميابي است که تاکنون، فقط در دو نقطه جهان يکي در روستاي داماش و ديگري در منطقه "لنکرن" جمهوري آذربايجان شناسايي شده است. اين گل زيبا نخستين بار توسط يک محقق انگليسي به نام «لدر بودي» کشف شد و در سال 1354، از سوي اداره کل محيط زيست استان گيلان، زيستگاه اين گل کمياب به عنوان اثري طبيعي و ملي به ثبت رسيد.

در گذشته، در هفت نقطه روستای داماش در حدود شش هکتار، اين گل به ثمر مي‌نشست، ولي متأسفانه امروزه، فقط در يک نقطه در حدود دو هکتار به ثمر مي‌نشيند كه از سوي اداره محيط زيست شهرستان رودبار مورد حفاظت قرار مي‌‏گيرد.

هر ساله، در نيمه دوم خرداد، هنگامي که سوسن چلچراغ به گل مي‏‌نشيند، از طرف سازمان محيط زيست يک روز به نام روز طبيعت و گل‌گشت تعيين مي‌‏شود و جشنواره باشکوهي در اطراف داماش برگزار مي‌‏شود؛ اهالي منطقه عمارلو با لباس‌های محلي زيبا در آن شرکت می‌کنند و با شادي و نشاط به رقص و پايکوبي و انجام ورزش‌های بومي می‌پردازند.همچنين در اين روز، بازارچه‌های محلي برپا مي‌‏شود و ترانه‌هاي دلنشين روستايي با همراهي سازهاي ني، تنبک، تنبور، کمانچه و سنتور به گرمي جشنواره سوسن چلچراغ مي‌‏افزايند.