۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۴

بالا گرفتن بگو مگوها در مورد ايران

من هیچ اعتقادی به رهبری فعلی اسرائیل برای آغاز حمله احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ندارم.
کد خبر : ۶۰۴۹۵

بگو مگوها در مورد ايران ميان مقام‌هاي رژيم صهيونيستي افزايش يافته و در شرايطي كه دولت اين رژيم براي سرپوش گذاشتن بر مشكلات داخلي و جلب بيشتر حمايت‌هاي جهاني و خروج از انزوا به‌طور دائم بر فضاي ايران هراسي و در عين حال، تهديد كشورمان مي‌دمد، برخي مقام‌هاي سابق رژيم صهيونيستي نيز عليه اين رويكرد عوام‌فريبانه به زبان آمده‌اند.

به گزارش رجانيوز، در آخرين مورد از موج مخالفت‌ها با اظهارات جنگ طلبانه نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي، ايهود اولمرت نخست وزير سابق اين رژيم در سال‌هاي 2006 تا 2009 با كانال 10 تلويزيون اسرائيل (كه اين روزها به نظر مي‌رسد به‌طور ويژه مأموريت جنگ رواني تهديد عليه ايران به اين شبكه سفارش داده شده است)، گفت‌وگو و تأكيد كرده است كه شرايط كنوني به هيچ‌وجه براي حمله مساعد نيست.

اما صريح‌تر از اظهارات اولمرت، سخنان دو روز پيش رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل عليه نخست وزير و وزير جنگ رژيم صهيونيستي بود؛ سخناني كه واكنش سلفان شالوم معاون و دست راست نتانياهو را برانگيخت و وي تأكيد كرد كه دیسکین نبايد چنين اظهاراتي را به‌طور علني مطرح مي‌كرد.

دیسکین رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) دو روز پيش با يادآوري اظهارات جنگ طلبانه نتانياهو و باراك گفت: من هیچ اعتقادی به رهبری فعلی اسرائیل برای آغاز حمله احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ندارم. (عكس: نخست وزير رژيم صهيونيستي و رئيس سابق سازمان امنيت داخلي اين رژيم)

دیسکین سال گذشته بازنشسته شد و این نخستین باری است که در طول یک‌سال گذشته چنین انتقادهایی را مطرح می‌كند. وی در بخشی از سخنان خود به اختلاف نظر میان نیروهای امنیتی و رهبران سیاسی اسرائیل بر سر ایران اشاره کرد.

مواضع دیسکین که به مدت شش سال پست ریاست سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل را در اختیار داشته، بازتاب‌هاي زيادي داشت. وی در بخشي از اظهارات خود تأكيد كرد: حمله پیش‌گیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نه تنها موجب توقف برنامه اتمی این کشور نمی شود، بلکه برعکس موجب افزایش تحركات اتمی ایران نیز خواهد شد. بر اساس گزارش روزنامه صهيونيستي هاآرتص، دیسکین گفت که نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در ارتباط با ایران قصد فریب افکار عمومی را دارند.

رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: "باور کنید، من شاهد تصمیمات آنها از نزدیک بوده‌ام... رهبران اسرائیل افرادی نیستند که بتوان سکان هدایت اسرائیل را برای تصمیم‌گیری در آن ابعاد به آنها سپرد."

انتقادهای تند دیسکين در واقع به نوعی تداعی کننده مواضع میر داگان رئیس سابق موساد است. داگان که تا ژانویه 2011 ریاست سرویس جاسوسی اسرائیل را بر عهده داشت، سال گذشته گفت: حمله به ایران موجب بروز یک جنگ ویران‌گر در منطقه خواهد شد، ضمن آنکه این کشور را از ادامه فعالیت‌های اتمی‌اش نیز باز نخواهد داشت. وی در مصاحبه با برخی از مطبوعات اسرائیلی ضمن نگرانی از برکناری خود، دیسکین و همچنین گبی اشکنازی فرمانده سابق ارتش اسرائیل تصریح کرد: نتانیاهو و ایهود باراک قصد دارند با کنارگذاشتن ما مسیر را برای ماجراجویی‌های خطرناک خود بیش از پیش هموار كنند. (عكس: رئيس سابق  سازمان امنيت داخلي رژيم صهيونيستي و رئيس سابق موساد)

دیسکین در مورد رابطه میان یهودیان اسراییل و دیگر گروه‌ها نيز گفت: ظرف 15 سال گذشته اسراییل نژادپرست‌تر شده است و همه تحقیقات این مدعا را ثابت می‌کند. نوک پیکان این نژادپرستی متوجه اعراب و بیگانگان است و به همین دلیل جامعه اسراییل کینه توزتر شده است. وی نسبت به تکرار پدیده ترور اسحاق رابین نخست وزیر در اسراییل در سال 1995 توسط یک تندرو یهودی هشدار داد.وی افزود: امروزه یهودیان تندرویی وجود دارند که آماده به دست گرفتن اسلحه علیه برادران خود هستند.

اما در حالي‌كه رسانه‌هاي صهيونيستي از دیسکین به‌عنوان موفق‌ترین رئیس شین بت یاد مي‌كنند، گفته مي‌شود كه از او از زمان بركناري تا قبل از روز جمعه هیچ انتقاد و یا اظهارات تندی علیه مقام‌هاي اسرائیل شنیده نشده بود. تاکنون دفاتر نتانیاهو و ایهود باراک در این رابطه هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند. اما برخي از مقام‌هاي رژيم صهيونيستي اظهارات دیسکین را دارای انگیزه‌های سیاسی و نامربوط ارزیابی کردند. جروزالم پست به نقل از یسرائیل کاتز وزیر حمل و نقل اسرائیل نوشت: اگر واقعا این سخنان عقاید شخصی آقای دیسکین باشد، بايد زمانی ایراد می‌شد که در جایگاه قبلی خود بود. یکی دیگر از مقام‌هاي اسرائیلی نیز که خواست نامش فاش نشود، با يادآوري مسئولیت قبلی دیسکین به عنوان رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، نقش وی را در ارتباط با موضوع ایران چندان کلیدی ندانست، اما انتقادهای تند وی علیه رهبران اسرائیل را تند و شگفت آور توصیف کرد، چراکه به عقیده وی، دیسکین برای تصدی شین بت برای یک‌سال دیگر نیز برگزیده شده بود.

علاوه بر اظهارات ديسكين كه رسانه‌هاي دنيا با ضميمه كردن آن به سخنان چند ماه قبل داگان رئيس سابق موساد از آن به شكاف عميق در تحليل‌هاي مقام‌هاي امنيتي و سياسي رژيم صهيونيستي در موضوع ايران تعبير كردند، اظهارات ژنرال بنی گاتز رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نيز موجب آشكار شدن اختلاف ميان دولت و مقام‌هاي نظامي شد. بني گاتز در مصاحبه با روزنامه صهيونيستي هاآرتص از رهبران ايران به افرادي كه "بسيار عاقل" و "بسيار منطقي" هستند، ياد كرد كه به‌دنبال توليد سلاح اتمي نخواهند بود.

به‌دنبال انتشار اين اظهارات كه پازل اختلاف عميق در سطوح مسئولين نظامي و امنيتي با مقام‌هاي سياسي رژيم صهيونيستي را تكميل كرد، ايهود باراك وزير جنگ بلافاصله واكنش نشان داد و با ادعاي اينكه رهبران ايران به معناي غربي آن خردگرا و منطقي نيستند، گفت که هر گونه تصمیم گیری در خصوص حمله پیش‌گیرانه علیه ایران صرفاً در حیطه اختیار رهبران سیاسی این کشور بوده و اوامر صادره نیز توسط ارتش قابل اجرا خواهد بود. وی تاثیر تحریم‌ها برای توقف کامل برنامه هسته ای ایران را ضعیف دانست.