۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰

نابینای چینی چطور از حبس گریخت؟

هو جیا،یک ناراضی چینی که به تازگی با چن گوانگ‌چنگ دیدار داشته در میان سکوت مقام‌های رسمی دو کشور تائید کرده که این ناراضی چینی در سفارت آمریکا در پکن به سر می‌برد.
کد خبر : ۶۰۵۳۷
به گزارش صراط به نقل از مهر؛ فرار چن گوانگ‌چنگ،ناراضی نابینای چینی از حبس خانگی این روزها به یک بحران در روابط پکن و واشنگتن تبدیل شده است. در حالی که قرار است چین آخر این هفته میزبان هیلاری کلینتون،وزیر امور خارجه و تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا برای گفت و گوهای راهبردی و اقتصادی میان دو کشور باشد اکنون شواهد مختلف نشان می‌دهد که چن گوانگ‌چنگ در سفارت آمریکا در پکن به سر می‌برد.
 
پناه بردن این منتقد دولت چین به سفارت آمریکا و همچنین مشخص شدن قصد واشنگتن برای فروش جنگنده به تایوان تنش جدی در روابط دو طرف ایجاد کرده است. این مسئله  باعث شده تا اوباما یکی از مقام‌های ارشد خود را روانه پکن کند تا با مقام‌های چینی درباره بحران به وجود آمده گفت و گو کند.

هو جیا،یک ناراضی چینی  که به تازگی  با چن گوانگ‌چنگ دیدار داشته در میان سکوت مقام‌های رسمی دو کشور تائید کرده که این ناراضی چینی در سفارت آمریکا در پکن به سر می‌برد.

هو جیا همچنین در حالی که بسیاری از فرار این ناراضی نابینا شگفت زده شده‌اند جزئیات بیشتری از نحوه گریختن او از حبس خانگی را فاش کرده است. به گفته وی  چن گوانگ‌چنگ در نیمه‌های شب از دیوار خانه‌‌ بالا رفته و توانسته نگهبان‌ها و دوربین‌های امنیتی را پشت سر بگذارد.

به گفته هو جیا،بالا رفتن چن گوانگ‌چنگ از دیوار بسیار دشوار بوده و این ناراضی چینی ۲۰۰بار برای رد شدن از این دیوار ۲متری زمین خورده و زخمی شده است. این ناراضی چینی گفته است که نزدیک به ۲۰ساعت طول کشیده تا بتواند از همه موانع سر راهش عبور کند و به کسانی که منتظرش بودند برسد.

چن گوانگ‌چنگ در  هفته‌های اخیر با تظاهر به بیماری  بیشتر ساعت روز را در داخل خانه‌اش به سر می‌برد و به همین خاطر برای نگهبان‌ها دیده نشدنش برای مدتی طولانی خیلی عجیب به نظر نیامده است. گفته می‌شود نیروهای امنیتی که مراقبت از او را بر عهده داشته‌اند ۵روز پس از فرار هم هنوز متوجه غیبت او نشده‌ بودند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این گاف به احتمال زیاد باعث خواهد شد که رئیس دستگاه امنیت داخلی چین از سمتش کنار گذاشته شود.

  چن گوانگ‌چنگ که مخالف سرسخت زیاده روی در سیاست تک فرزندی در چین و مصادره اموال روستاییان است ۲۲آوریل از خانه خود در منطقه شاندونگ در شرق چین گریخت و به کمک دوستانش فاصله‌ای ۵۰۰کیلومتری را برای رسیدن به سفارت آمریکا در پکن طی کرده است. گفته می‌شود این ناراضی چینی که از مدتها پیش در فکر فرار بوده زمانی حتی نقشه حفر کردن تونل را برای فرار کشیده اما موفق به این کار نشده است.

انتشار عکسی از دیدار هو جیا با چن گوانگ‌چنگ در پکن باعث شد که او توسط نیروهای امنیتی  چین بازداشت شود. این ناراضی چینی که ۲۴ساعت بعد آزاد شده می‌گوید مقام‌های امنیتی چین سؤالات بسیاری درباره نحوه فرار او داشته‌اند و می‌خواستند بدانند او چطور با مقام‌های آمریکا از جمله سفیر این کشور در پکن تماس داشته است.

چن  به خاطر افشای سقط جنین اجباری ۷هزار زن در استان شاندونگ  سال در زندان بود اما از زمان پایان دوره محکومیتش در سال ۲۰۱۰هم در حبس خانگی به سر می برد.  این مرد نابینا که به «وکیل پابرهنه» مشهور است پس از فرار خود در پیامی ویدئویی که با جمله «جناب نخست وزیر،من بالاخره فرار کردم» شروع می‌شد  با اعلام غیرقانونی بودن حبس خانگی خود از نخست وزیر چین خواست درباره ضرب و شتم اعضای خانواده‌اش تحقیق کند.

گفته می‌شود  تعدادی از کسانی که به فرار چن گوانگ‌چنگ کمک کرده‌اند از جمله برادر و برادرزاده او بازداشت شده‌اند. همسر و دختر  چن گوانگ‌چنگ هنوز در بازداشت خانگی به سر می‌برند. کورت کمپل،دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی از روز یک‌شنبه به پکن رفته است تا برای حل و فصل بحران این فرار جنجالی تلاش کند.