۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳

واردات لوله از آلمان بلای جان کارگر ایرانی

در حالي كه توانايي توليد لوله‌هاي بسيار باكيفيت در اين كارخانه وجود دارد، هم‌اكنون لوله‌هايی از كشورهای هند و آلمان وارد شده كه نه تنها ايراد فني دارند، حتي بازديد چشمي هم نشده‌‌اند.
کد خبر : ۶۰۶۱۸

به گزارش صراط به نقل از مشرق، لوله‌سازي سديد يكي از كارخانه‌هاي بزرگ لوله‌سازي است كه 14 زيرمجموعه دارد. هم‌اكنون اين كارخانه با مشكلات شديد مالي روبه‌روست و در حالت نيمه‌تعطيل به سر مي‌برد.


كارخانه با 10 درصد ظرفيت كار مي‌كند


غلامرضا منوچهري مدير عامل اين كارخانه در جريان اين بازديد با تاكيد بر اين‌كه سديد بزرگ‌ترين طرح‌هاي آبرساني كشور مانند طرح آبرساني يزد، تبريز و زاهدان را اجرا كرده و در سخت ترين شرایط تحريم‌ها به كار خود ادامه داده است، گفت: انتظار ما از مسوولان حل‌كردن گره‌هاي حوزه‌ ساخت و توليد است.

او با بيان اين‌كه گروه سديد دو كارخانه بزرگ لوله‌سازي تهران و ماهشهر را دارد، گفت: كارخانه مدرن ماهشهر با ظرفيت 350 هزار تن مي‌تواند فعاليت كند، ولي در دو سال گذشته ظرفيت توليد در گروه لوله‌سازي سديد به 10 درصد كاهش پيدا كرده است در حالي كه نقطه سربه‌سر توليد در اين گروه 50 درصد است.

مدير عامل سديد با اشاره به اين‌كه در بخشي از اين كارخانه نيروگاه‌هاي بادي 660 كيلو واتي توليد مي‌شود، گفت: اين بخش ظرفيت آن را دارد كه اين رقم را به سه برابر افزايش دهد.

منوچهري با اشاره به توقف 1.5 ماهه برخي مواد اوليه‌ي اين كارخانه در بندر گفت: متاسفانه در چند سال اخير بي‌مهري‌هايي به كارخانه‌هاي لوله‌سازي در كشور شد كه آنها را با مشكلات متعدد روبه‌رو كرد.

به گفته‌ي مدير عامل كارخانه لوله‌سازي سديد 75 درصد از وزن كار اين كارخانه در حوزه‌ي توليد لوله است، اما هم‌اكنون ظرفيت توليد اين كارخانه بيش از نياز‌هاي بخش گاز، آب و نفت است .

او هم‌چنين با انتقاد از وارداتي كه در زمينه‌ي لوله به كشور انجام شد، گفت: اين موضوع كار ما را بسيار سخت كرده و بدهي‌ها بر روي دوش كارخانه‌ها سنگيني مي‌كند.


سه ماه است كه به كارگران حقوق نداده‌ايم

در ادامه‌ي اين مراسم هادي ترشيزي به عنوان عضو هيات مديره و مدير توليد اين كارخانه با اشاره به اين‌كه كارگران در سخت‌ترين شرايط و در پيچيده‌ترين تحريم‌ها فعاليت كرده‌اند و اجازه نداده‌اند كار تعطيل شود، گفت: متاسفانه به دليل ركود توليد بيش از سه ماه است كه كارگران گروه سديد حقوق خود را دريافت نكرده‌اند.


او با بيان اين‌كه‌ دوسال است اين كارخانه با ظرفيت 10 درصد فعاليت مي‌كند، از بروز بحران نقدينگي در اين كارخانه خبر داد و گفت: گروه سديد سرمايه‌گذاري زيادي انجام داده و براي خريد مواد اوليه تسهيلات گرفته است، در حالي كه توليد هم‌اكنون در حالت نيمه‌تعطيل است.


او افزود: با سررسيد اقساط تسهيلاتي و عدم بازپرداخت آنها متاسفانه بانك‌ها بدون توجه به شرايط كارخانه سود 32 درصد براي كارخانه‌ها در نظر گرفته‌اند به‌طوري كه زيان انباشته كارخانه هم‌اكنون بسيار زياد شده است.


عضو هيات مديره گروه سديد با اشاره به اين‌كه برخي توليدات از سه سال پيش تحويل شده اما هنوز پول آنها دريافت نشده است، گفت: با قرار‌گاه سازندگي خاتم‌الانبياء قرار‌دادي براي تحويل 10 هزار تن لوله امضاء شده و مواد اوليه‌ي آن هم‌اكنون دو ماه است در بندر است، اما به دليل اين‌كه نقدينگي لازم براي ترخيص آنها وجود ندارد، روزي 22 ميليون تومان جريمه توسط گروه سديد بايد پرداخت شود.


ترشيزي با اشاره به شرايط كنوني كارخانه كار را به جايي رسانده كه اضافه‌كاري و پاداش‌كاري آن به طور كامل قطع شده است، گفت: هم‌اكنون درآمد پرسنل به حدود يك سوم كاهش پيدا كرده است.

وي با انتقاد شديد از واردات لوله از كشور های هند و  آلمان گفت: در حالي كه توانايي توليد لوله‌هاي بسيار باكيفيت در اين كارخانه وجود دارد، هم‌اكنون لوله‌هاي از كشور هند وارد شده كه نه تنها ايراد فني دارند، حتي بازديد چشمي هم نشده‌‌اند.


600 نفر با بحران كار مواجه‌اند

جعفر افشار نماينده كارگران نيز در اين بازديد با اشاره اين‌كه از سال 88 گروه سديد دريافت شفارش خوب نداشته است، گفت: كارخانه لوله‌سازي سديد هم‌اكنون 600 نفر نيرو دارد كه با بحران كار مواجه است.


او ادامه داد: نبود سفارش در كشوري كه ذخائر نفت و گاز آن بسيار بالا است، باعث تعجب است درحالي كه كارخانه در سال 88، 180 هزار تن لوله توليد كرده، امسال تقريبا بيكار بوده است.


در طرح های استانی سدید را در اولویت قرار می دهیم

در ادامه‌ي اين مراسم مرتضي تمدن استاندار تهران كه از نزديك با مسائل اين كارخانه آشنا شده بود، به بررسي مساله گروه سديد در سفر استاني دولت اشاره كرد و گفت: در آنجا مصوباتي براي حل مشكل كارخانه سديد دريافت شد اما ظاهرا نتيجه دلخواه حاصل نشد.

او با تاكيد بر اين‌كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد حل گروه سديد پيگيري جدي نياز دارد، اعلام كرد كه موضوع اين كارخانه در كارگروه پايش واحد‌هاي صنعتي استان به‌طور جدي بررسي مي‌شود و تا اصول نتيجه‌ي مطلوب اين كار ادامه خواهد داشت.

وي با بيان اين‌كه بيش از يك سال و نيم است استانداري تهران پيگير مسائل گروه سديد است، گفت: هم‌اكنون طرح‌هايي مانند ايجاد يك حلقه‌ي آبرساني دور تهران و طرح آبرساني پرند و ماملو طراحي شده كه بايد در اجراي آنها از لوله‌هاي كارخانه‌ سديد استفاده شود.

تمدن با اشاره به اين‌كه هفته آينده جلسه‌اي در دفتر استانداري برگزار خواهد شد كه در آن همه مصرف‌كنندگان لوله حضور خواهند داشت، گفت: براي حل مشكلات گروه سديد سفارش‌ها و نامه‌هاي متعددي ارسال شده وضعيت كنوني نشان مي‌دهد كه با خواهش و تمنا كار از پيش نمي‌رود. بنابراين بايد كار را با جديت بيشتر دنبال كنيم.

او با ابراز نارضايتي از عملكرد بانك‌ها در شرايطي كه كارخانه‌ها با مشكلات جدي روبه‌رو هستند، گفت: اين‌كه در چنين شرايطي بانك براي دريافت اقساط خود فشار بياورد، قابل قبول نيست.

استاندار تهران با اشاره به دستور رييس جمهور به وزير اقتصاد براي تهاتر بدهي‌ها و تسهيلات دريافتي گفت: من قول مي‌دهم هر كاري كه لازم باشد براي نجات گروه سديد از وضعيت كنوني انجام بدهم.

كارخانجات گروه سديد در سه بخش توليد لوله‌هاي اسپيرال 1 و 2 و كارخانه پوشش لوله در 10 كيلومتري تهران قرار دارد. محصولات شركت شامل لوله‌هاي قطور فولادي اسپيرال، تا قطر 120 اينچ براي انتقال نفت، گاز و آب به كار مي‌رود.

اين شركت اولين توليد‌كننده لوله اسپيرال در ايران است و هم‌اكنون در حوزه‌ي سازه‌هاي دريايي، پمپ‌هاي بزرگ و آبي و تجهيزات ايمني راه‌ها فعاليت مي‌كنند.