۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱

احمدی‌نژاد مراتب "عشق" را تشریح کرد

رئیس جمهور گفت: بسیاری افراد در طول 33 انقلاب ‌وارد مسیر خاکی شدند اما معلمان بدون کوچکترین تزلزلی در مسیر انقلاب ایستاده‌اند.
کد خبر : ۶۰۶۵۱

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم تقدیر از معلمان برگزیده کشوری که صبح امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تبریک این روز به تمام کسانی که دل در گرو اعتلای انسان دارند، گفت: معلمی مفهومی است که در سه کلمه خلاصه شده است. آن سه کلمه علم، عشق و عدالت است.

وی افزود: در مورد واژه علم باید گفت که معلمی بدون علم معنا ندارد انسان بدون علم معنا ندارد و تمام عظمت انسان در سایه علم شکوفا می‌شود. علم راه رسیدن به قله‌های کمال است.

رئیس جمهور افزود: اول معلم انسان خود خدا بود و پیامبر گرامی اسلام معلم بعدی بود چرا‌که ایشان شهر علم است، تجلی علم خدا هستند و علم را در میان بشریت برای همیشه تاریخ در میان ما به امانت گذاشتند.

رئیس جمهور ادامه داد: علم راه تعالی انسان است و کسی که قرار است در مراتب الهی بالا ببرد، آن کسی است که حلقه‌ها و محدودیت‌های علم را می‌شکند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه زیباترین رابطه پس از رابطه مادر و فرزندی رابطه معلمی و شاگردی است، گفت: عشق واژه دومی است که پس از علم با شنیدن نام معلم به ذهن متبادر می‌شود. عشق آن اکسیری است که جوهر انسان را می‌پروراند و بدون آن انسان با دانش بدتر از گرگ است، چراکه در نهایت گرگ 200 تا 300 و حداکثر 500 طعمه را از بین می‌برد اما انسانی همچون رئیس جمهور سابق آمریکا با یک تصمیم یک میلیون انسان را می‌کشد.

وی افزود: انسان یعنی عشق و انسانیت یعنی عشق‌ورزی و اصلا عشق راه ورود تمام خوبی‌های عالم همچون محبت بوده و عشق پایه حیات انسانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دنیایی که در آن دل‌های انسان‌ها خالی از عشق و محبت به هم باشد، ‌جایی جز جهنم نیست و حتی اگر بخواهیم کمی ارفاق به خرج بدهیم، در نهایت انسان‌ها همچون رباط با یکدیگر برخورد می‌کنند.

احمدی نژاد ادامه داد: در دنیایی که قلب‌های آدم‌ها مالامال از عشق به دیگران است، ‌به طور حتم قطعا یک زندگی بهشتی و الهی است.

احمدی‌نژاد گفت: خداوند اولین عاشق است و پیامبر گرامی اسلام نیز با عشق جان انسان‌ها را پروراند و انسان‌ها را بزرگ کرد. با عشق است که انسان‌ها شخصیت پیدا می‌کنند.

وی افزود: ببینید که چطور یک انسان بیابانگرد پیچیده شده در لفافیت عصبیت با نگاه عاشقانه ایشان متحول می‌شود و آن جوهر انسانی از دل این همه زشتی بیرون کشیده می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: خداوند انسان را برای عشق‌ورزی آفرید و پیامبران نیز با عشق‌ورزی کینه‌ها را از دل انسان بیرون کشیدند.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به مراتب عشق گفت: اولین عشق، عشق به حقیقت خود انسان‌هاست. عشق به ارزش‌های الهی، عشق به پاکی، عشق به زیبایی و عشق به انسان است.

وی افزود: خداوند عالم را از روی عشق و لطف خلق کرد و درون مایه جان انسان نیز عشق‌ورزی است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه واژه سوم معلمی عشق است گفت: عدالت برآمده از عشق است و تا وقتی که عدالت نباشد، انسان‌ها شکوفا نمی‌شوند. عدالت مفهوم عشق است و بدون عدالت حقیقت مستقر نمی‌شود و راه علم باز نمی‌شود. عدالت باید باشد تا عشق مستقر شود. اگر فرصت‌های عالم به درستی توزیع نشود، جایی برای علم و عشق باقی نمی‌ماند.

وی افزود: علم، عشق و عدالت سه واژه‌ای هستند که معلمین عزیز آن را در جان تمام فرزندان این سرزمین زمزمه کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: معلمان بودند که علم، عشق و محبت را در انسان وارد کردند و ما اگر بخواهیم که علم و عشق و عدالت را در جامعه بشری داشته باشیم، باید معلمان را در کنار خود داشته باشیم تا طعم سعادت را بچشیم.

احمدی ‌نژاد گفت: همه علم، عشق و عدالت در خداوند و پس از آن در وجود پیامبر عزیز و حالا نیز در مظهر همه اسماء الهی و فرزند عزیز ایشان حضرت مهدی (عج) است. علم، عشق و عدالت در ایشان است و راهی به آسمان و خزائن علم، عشق و عدالت هستند.

وی افزود: در طول تاریخ تمام شیاطین از اتصال آسمانی غافل بودند و تلاش کردند تا انسان را از آن غافل کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: مأموریت تعلیم و تربیت جلوگیری از همین غفلت است و هدف اصلی آن آشنا کردن جان و دل متعلمین با این حقیقت است.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توسعه آموزش و پرورش که در قالب سند بنیادین این تحول لحاظ شده است، گفت: بخشی از این مأموریت و تحول عظیم در بخش قالب‌بندی آن است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است و برای بازدهی بالاتر آن باید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم، اما بخش دوم که مهمتر از همه هست، روح کار است.

رئیس جمهور ادامه داد: باید در محتوای تعلیم و تربیت روح معلم و دانش‌آموز تحولی بنیادین ایجاد شده و برای آن محتوا تولید شود.

احمدی‌نژاد گفت: در طول 40سال گذشته پایه اصلی آموزش و پرورش رساندن دانش آموزان به کنکور و عبور از آن بوده است که البته بسیار هم خوب انجام شده است به گونه‌ای که ما مجبور شده‌ایم به طور مرتب ظرفیت دانشگاه‌ها را گسترش دهیم.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: اما نکته اصلی اینجاست که هدف اصلی آموزش پرورش باید تربیت انسان‌هایی باشد که در کنار این کارآمدی داشته باشند و در هر زمان که از مجموعه آموزش و پرورش جدا شدند، ویژگی‌های برجسته شخصیتی و انسانی داشته باشند.

وی افزود: جامعه آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد تا علاوه بر علم‌ آموزی تعلیم‌دیدگان آن بتوانند روابط خود را در سطح بالای انسانیت، عدالت و پاکی برقرار کنند و این مأموریت اصلی آموزش  و پرورش است.

وی افزود: البته این به معنای متوقف شدن آموزش عالی نیست. ممکن است شخصی بخواهد به مراتب بالای علمی برسد اما تنها این نباید هدف آموزش و پرورش باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: بهترین چیزی که از انسان باقی می‌ماند، تربیت انسان‌های صالح است و مسئولیت اصلی آموزش و پرورش نیز همین کار است چراکه ممکن است آنها در زمین گمنام باشند اما در آسمان‌ها جایگاه بلندی دارند.

احمدی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی این است که علاوه بر آموزش و پرورش باید خانواده‌ها نیز در کنار دستگاه تعلیم و تربیت باشد و این گونه نباشد که تمام مسئولیت‌ها بر عهده دستگاه تعلیم و تربیت باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: خانواده باید حضور مستقیم در بحث آموزش و پرورش داشته باشد و تنها به دنبال مسائل مادی و ایجاد تجهیزات آموزشی باشد.

احمدی نژاد در پایان با تقدیر از معلمان گفت:‌ در طول 33 انقلاب نوسانات بسیار زیادی را شاهد بودیم و بسیاری وارد مسیر خاکی شدند اما معلمان بدون کوچکترین تزلزلی در مسیر انقلاب ایستاده‌اند.