۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰

کشف میوه‌ای که باعث جوانی می‌شود

دانشمندان معتقدند که اوکادو (Avocado) می‌تواند به عنوان سلاحی برای مبارزه با پیری و بیماری، مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر : ۶۰۶۵۶

به گزارش صراط به نقل از جوان امروز، آزمایش ها نشان داد که روغن این میوه، با مولکول‌های خطرناک (فری رادیکال‌ها. Free radicals) که در هرچیزی اعم از پیری، بیماری قلبی و سرطان نقش دارند، مبارزه می‌کند.

این مولکول‌ها بخصوص در میتوکندریا نیز رایج می‌باشند. میتوکندریا (mitoconderia)، موتورخانه کوچک در سلو‌ل‌ها می‌باشد که غذای خورده شده را تبدیل به انرژی می‌کند.

بسیاری از مواد شیمیائی آنتی‌اکسیدنت‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها همچون گوجه فرنگی و هویج نیز می‌توانند باعث از بین رفتن فری رادیکال‌ها شوند، اما آنها نمی‌توانند باعث از بین رفتن فری رادیکال‌های موجود در میتوکندریا شوند.

اما محققان در کنفرانس سالانه زیست- شیمی آمریکا، اعلام کردند که، مواد موجود در اوکادو، توانائی این فرایند را دارد.

آقای کرتس روجو، می‌گوید: مشکل این است که آنتی‌اکسیدنت‌های موجود در سائر میوه‌ها، قادر به ورود به میتوکندریا نمی‌باشند. بنابراین، فری رادیکال‌ها، به میتوکندریا آسیب می‌رسانند و موجب متوقف شدن تولید انرژی می‌شوند که در نهایت منجر به از بین رفتن سلول‌ها می‌شود.

فری رادیکال‌ها، محصول طبیعی متابولیسم است، اما با توجه به عواملی همچون آلودگی، دود دخانیات و تشعشع، به میزان بیشتری تولید می‌شود. آنها با خرابی در بدن، باعث از بین رفتن پوسته سلول، پروتئین‌ها و حتی DNA می‌شوند.

این پدیده، یکی از محرک‌های اصلی در پیر شدن می‌باشد و تصور می‌شود نقش مهمی در سرطان و آسیب به شریان‌ها دارد.

بر اساس گزارش میل آنلاین (Mail Online)، محققان دریافتند که روغن اوکادو، به سلول‌های مخمری که در معرض تراکم زیاد آهن – به عنوان یک عنصر در تولید فری رادیکال‌ها- هستند، اجازه بقاء می‌دهد.

محققان معتقدند که روغن اوکادو در ترکیبات، شبیه روغن زیتون می‌باشد که مصرف آن به طور فوق العاده، سطح بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

تحقیقات قبلی که در مکزیک، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوکادو انجام شد، نشان داد که این میوه باعث کاهش سطح کلسترول خون و چربی‌های مرتبط با دیابت نیز می‌شود.