۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۱

وزيرارشاددرافتتاحیه‌نمايشگاه‌كتاب چه گفت؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سخنراني كرد.
کد خبر : ۶۰۷۲۲

به گزارش صراط به نقل از ايسنا، متن سخنراني سيدمحمد حسيني در مراسم گشايش نمايشگاه كتاب كه عصر امروز (سه‌شنبه، 12 ارديبهشت) با حضور رييس‌جمهور در مصلا برگزار شد، به اين شرح است:
 
«کتاب اندازه رشــد است و میزان بلوغ ماسـت

که عمـــقِ بینــش مردم ز سطح نشرشان پیداست

تهاجــم‌ها به فرهنگ غنـی، کی کارگر افتــد

جهــادِ ربع قرنی را نشـــانِ فتـــح در این‌جاســـت

برای تشــنه در وادی چنین صف را نمی‌یابـی

رخ زیبـــای استقبالِ اهــــل علــم بی‌همتاســـت

نمـــاز اهـل دانش بیش‌تر مقبــول می‌افتـــد

مصــــلا مســـجد ذوقبلتیـــن مردم داناســـــت

چه شورانگیز می‌خواند سرود شوق، هـر رودی

چه توفانی است موج این حضور، انگار صد دریاست

نمایشگاه بیست‌وپنجمین، توفیـق آن دارم!

بگویم در مصــلا نه! که در دل‌هــای ما برپاســــت

کدام توفیق از این بهتر که اینک روبه‌روی جماعتی قرار گرفته‌ایم که از خدمات‌شان جامعه قرار گرفته است!
 
و سعادت، زیادت گرفت که باز توفیق، رفیق گشت و سالی گذشت و در محضرتان به سُرور حضور پیدا کردیم تا گزارشی ارائه دهیم و شرح بضاعت و سرمایه دهیم و بر جمال بی‌مثال اماره این محفل، آرایه دهیم! هرچند که: حاجت مشاطه نیست روی دلارام را.
 
مکتبی که معجزه پیامبرش کتاب است، حرمت کتاب در نزد پیروانش به قاعده، چه حساب است؟!
 
وَ نَزَّلنا عَلیکَ الکِتابَ تِبیاناً لِکُلّّ شیءٍ و هُدیً وَ رَحمهً و بُشری لِلمُسلمینَ
 
و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه‌چیز و مایه هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است. مغز متفکّر جهان تشیّع، لؤلؤ حلقه حکمت حضرت امام صادق (ع) فرمود: «خداوند در قرآن هر چیزی را بیان کرده است. به خدا سوگند هیچ چیزی را که بندگان خدا به آن نیازمندند، فرو نگذاشته است تا کسی نتواند بگوید ای کاش چنین چیزی در قرآن نازل می‌شد.»
 
واژه کتاب در قرآن کریم 230 بار به کار رفته است که از آن میان 49 بار منظور قرآن بوده است.
 
در عظمت این واژه همان بس که قرآن را تداعی می‌کند.

پیامبر گرامی اسلام دو ودیعه‌ای که برای پیروانش به امانت گذاشت کتاب بود.

کتاب صامت و کتاب ناطق! فرمود اگر تمسک بجویید به آن دو گمراه نمی‌شوید!

کتاب آیینه فرهنگ، حکمت و فرزانگی است! کتاب تنها جبران‌کننده عمرهای تلف گشته است. کلام پیامبر نور و رحمت را که فرمود «قَیّدوُا العِلمَ بِالکِتابه» ابن ادریس حلی چنین می‌آورد: «اگر پیشینیان در کتاب‌های‌شان حکمت‌های شگفت را جاودانه و شیوه زیست خود را برای‌مان ثبت و بدین ترتیب نادیدنی‌ها را برای‌مان دیدنی نمی‌کردند و درهای بسته را نمی‌گشودند و فزونی دانش خود را بر کمی معلومات ما نمی‌افزودند، اکنون چه عاقبتی نصیب ما می‌شد؟!»
 
کتاب را کتاب‌ها باید به شرح آرد که همان هم غیضی از فیضی است!

هرچه گویم شرح این شوریده حال

بر قصور خویش افزایم وبال

ربع قرنی از این رخداد نیکزاد خوش‌نهاد می‌گذرد. سال به سال نورٌ علی نور یافتیمش !
 
بخش‌ها هرساله وسیع‌تر و متنوع‌تر ارائه گشت؛ اما یک دغدغه فرزانه رهبرمان را گمان ندارم کما ینبغی رفع نموده باشیم و آن هم اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی آن‌گونه که برازنده نام و مردم ایران عزیز است.
 
حضرت ایشان فرموده‌اند: «تکلیف این است که کتاب‌خوانی به عنوان یک سنت رایج دربیاید و همه در کشور کتاب‌خوان بشوند. بعضی از ناشران به من می‌گفتند که ما تشکر می‌کنیم از این‌که می‌بینیم فرهنگ کتاب‌خوانی توسعه پیدا کرده است و مردم به کتاب تمایل بیش‌تری نشان می‌دهند. البته اگر ما به آن حدی برسیم که مورد نظر من است، آن وقت می‌بایستی تعداد کتاب‌هایی که هر بار چاپ می‌شود، از دوهزار و پنج‌هزار و ده‌هزار، به دویست‌هزار و سیصدهزار برسد.» و حضرت‌شان فرموده‌اند : «ما باید کاری کنیم که در کشور ما، آدمی که مطالعه نمی‌کند، نباشد.»
 
آرزوی ما نیز تحقق این خواسته متعالی رهبر گرانمایه‌ای است که سرمایه عزت و اعتبار این امت است. کتاب برای خوانده شدن ایجاد می‌گردد وگرنه سرمایه بر باد می‌رود. برای نهادن چه سنگ و چه زر!
 
این جمله سقراط را چراغ راه قرار دهیم که: جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد.
 
در پایان اشاره‌ای داشته باشم هرچند کوتاه به امهات این نمایشگاه معظم و قدردانی از برپادارندگان آن:
 
از جمله شاخصه‌های بدیع این پدیده، تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری 24 دوره گذشته و برپایی برنامه‌هایی بر محور بیداری اسلامی است.
 
حضور چندمیلیونی بازدیدکننده در سال گذشته، مشوق گردانندگان این دوره برای ایجاد تسهیلات مقدور و برنامه‌های جانبی بوده است. آشنایی مردم با ناشران و گفت‌وگو با نویسندگان، آمار فراوانی خریدها، نشست‌های تخصصی، رونمایی از کتاب‌ها و نرم‌افزارها، بخش نشر الکترونیک، عنوان‌بندی سالن‌ها به نام شهدای اندیشه، قلم و محراب و نیز شهدای دفاع مقدس و ترورهای هسته‌‌يی برپایی جشن ولادت حضرت زهرا (س) و پاسخگویی به سؤالات فقهی، تربیتی و خانوادگی برای افزایش فضای معنوی نمایشگاه، ارزش اشاره را داراست.
 
مساعدت‌های ریاست محترم جمهوری در بخش کتاب‌های خارجی و واردات کاغذ و نیز توجه ویژه ایشان به حوزویان و دانشگاهیان و همچنین دلگرمی کارگزاران دولت در سایه توجهات معطوفه ازجمله نکاتی است که حضور ایشان را به قید ضرورت پیوند می‌زند که حسن این حضور التیام‌بخش خستگی دوندگی‌های بی‌امان در فشردگی زمان خواهد بود.
 
حضور علما و اساتید علی‌الخصوص درصورت امکان به نشان احسان تشریف‌فرمایی مقام معظم رهبری موجبات تشویق نویسندگان و ناشران و صد البته گردانندگان این نمایشگاه را فراهم می‌آورد.
 
با همة اجتناب از اطاله کلام سخن بدین‌جا فرجام یافت و از صبوریتان قوام یافت.

توفیق، رفیق طریق عزت و اعتبار یکایک شما بزرگواران باد. والسلام»