۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴

احمدی‌نژاد دنبال انتصاب آدم‌های ویژه است

علی مطهری که معتقد است احمدی‌نژاد 91 پخته‌تر از احمدی‌نژاد 84 شده، با دفاع از رأی‌دادن خاتمی می‌گوید که تعبیر "‌توبه‌" برای این کار خاتمی شاید تعبیر درستی نباشد، چراکه وی با حفظ مواضع خود در انتخابات شرکت کرده است.
کد خبر : ۶۰۸۳۰

فارس: با علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نهمین دوره انتخابات مجلس به گفت‌وگو نشستیم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

* حضور مردم در انتخابات 12 اسفند نسبت به دوره‌های قبلی مجلس افزایش چشمگیری داشت، دلایل حضور پرشکوه مردم در انتخابات 12 اسفند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- مطهری: فکر می‌کنم شرایط جهانی کشورمان در شرکت خوب ملت ایران در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی موثر بود چراکه مردم ما هرگاه احساس کنند نظام و انقلاب به حضور آنها نیاز دارد، به دلیل رشد اجتماعی که در این 33 سال پیدا کرده‌اند، به صورت خودجوش وارد صحنه می‌شوند.

* مردم در انتخابات 12 اسفند پایبندی خود به نظام را نشان دادند

عامل دیگر می‌تواند تبلیغات گسترده‌ای باشد که رسانه‌های خارجی به راه انداخته بودند تا مانع حضور گسترده مردم در انتخابات شوند و علت سوم نیز شاید این بود که بخشی از مردم می‌خواستند نشان دهند پس از انتخابات سال 88 همچنان به نظام پایبند هستند.

هشدار و توصیه رهبر انقلاب قطعا موثر بود و توصیه‌های علما و روحانیت نیز در حضور قابل قبول مردم تاثیر داشت البته در انتخابات مجلس در شهرستان‌ها یک نوع رقابت‌های شخصی و قومی و طایفه‌ای نیز وجود دارد که خود به خود شور و هیجان انتخابات را بیشتر می‌کند و این موضوع سبب افزایش مشارکت مردم می‌شود لذا به طور طبیعی انتخابات مجلس در شهرستان‌ها همواره یک حداقل مشارکت را دارد و آنها در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند که این هم می‌تواند یکی از عوامل باشد.

* مرحله دوم انتخابات در تهران از مشارکت قابل قبولی برخوردار خواهد بود

* فارس: حضور مردم را در 15 اردیبهشت ماه که دور دوم انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- مطهری: فکر می‌کنم به اندازه مرحله اول نباشد اما در یک حد بسیار پایینی نیز نخواهد بود. به خصوص در تهران که تنها یک ششم نمایندگان انتخاب شده‌اند و بخش اعظم نمایندگان باقی مانده‌اند لذا انتخابات اصلی تهران دور دوم است و فکر می‌کنم از مشارکت قابل قبولی برخوردار باشد.

* فارس: یعنی فکر می‌کنید به اندازه 48 درصدی که در دور اول انتخابات شرکت کردند، در 15 اردیبهشت نیز حاضر می‌شوند؟

- مطهری: البته من این درصد را قبول ندارم، چون آمارهای مختلفی داده شد، اما به هرحال کمتر خواهد بود ولی مانند دور دوم نوبت‌های قبلی نخواهد بود چون هواداران این 25 کاندیدا فعالیت می‌کنند، خود به خود مشارکت بالا خواهد رفت.

* برنامه‌های علی مطهری برای مجلس نهم

* فارس: چه برنامه‌هایی برای مجلس نهم دارید؟

- مطهری: مجلس نهم قطعا باید به مسائل اقتصادی مانند مسئله گرانی وتورم، بیکاری و اشتغال و شعار امسال یعنی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجه ویژه‌ای داشته باشد و یکی از راه‌های رسیدن به این مقصود تلاش برای قرار دادن دولت در ریل قانون است.

به عنوان مثال قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باید همانطور که مجلس تصویب کرده است، اجرا شود. شاید بخشی از این تورم و گرانی که اخیرا به وجود آمده است، ناشی از این است که دولت قانون مجلس را به طور دقیق اجرا نمی‌کند و در واقع نظرات خود را اجرا می‌کند.

* با تساهل و تسامح فرهنگی دولت باید برخورد شود

در حوزه امور فرهنگی نیز فکر می‌کنم لازم است در مجلس نهم یک اقدامات جدی صورت بگیرد چراکه به عقیده من با این تساهل و تسامحی که دولت در مسائل فرهنگی قائل است، باید به نوعی برخورد شود.

در حوزه مسائل فرهنگی که امروزه مورد اعتراض بخش زیادی از مردم است، به خصوص مردم متدین، به نظر من باید اقدامات موثری انجام شود.

* فارس: بنابراین برنامه‌های شما در مجلس نهم بر پایه دو حوزه اقتصاد و فرهنگ است؟

- مطهری: بله؛ درصورتی که وارد مجلس شوم سعی می‌کنم که فعالیت من بیشتر در این دو حوزه باشد.

* سرنوشت صدای ملت بعد از انتخابات

* فارس: لطفا در خصوص لیست صدای ملت توضیح دهید و اینکه این لیست پس از انتخابات چه سرانجامی خواهد داشت؟

- مطهری: صدای ملت در دور اول فهرستی منتشر کرد که شامل 16 کاندیدا بود و از این 16 کاندیدا 5 نفر به دور دوم راه پیدا کردند که بنده، آقای کاتوزیان، آقای غفوری‌فرد، آقای محجوب و خانم جلودار‌زاده بودیم که آقای کاتوزیان بر خلاف میل ما انصراف دادند و در دور دوم 4 نفر شدیم لذا در این دوره از انتخابات با یک فهرست 4 نفره آمدیم.

این نتیجه در مجموع نتیجه بدی نبود و با توجه به امکانات کم ما در قیاس با سایر گروه‌ها و این که ما خیلی دیر شروع به کار انتخاباتی کردیم، نتیجه متوسطی بود؛ ما حدود 20 روز قبل از انتخابات اعلام موجودیت کردیم و طبیعی است که تشکیلات درستی نداشتیم، امکانات مالی خوبی نداشتیم و با این وجود 5 نفر از ما به دور دوم راه پیدا کردند، یعنی 5 نفری که اسم هیچ کدامشان در آن 2 لیست مشهور وجود نداشت و این به نظر من در مجموع نتیجه خوبی بود.

* تشکیل فراکسیون صدای ملت در مجلس نهم

اگر به مجلس راه پیدا کنم، تصمیم دارم فراکسیونی به همین نام تاسیس کنم.

* فارس: امسال دو لیست اصولگرا بود اما نام شما در هیچ کدام از این دو لیست نبود در حالی که نام شما در چهار سال قبل در لیست اصولگرایان بود. ارزیابی خود را از این موضوع بفرمایید؟

- مطهری: این آقایان برخی از مواضع من را قبول ندارند، همانطور که من هم برخی از مواضع آنها را قبول ندارم. به نظر من اختلاف نظر در برداشت از برخی اصول و مبانی اصولگرایی وجود دارد. ممکن است من برداشت برخی از این افراد از اصل ولایت فقیه یا آزادی بیان را قبول نداشته باشم. من در بسیاری از مواقع به صراحت اظهارنظر کردم و برخی ایراداتی را که در بین اصولگرایان است، گوشزد کردم. از بعضی رفتارهای همین اصولگرایان در بعد از انتخابات سال 88 انتقاد کردم و طبیعی است که این افراد با برخی از مواضع من موافق نباشند.

اما نوع رفتاری که انجام شد، رفتار درستی نبود چراکه قرار بود تصمیمات بر اساس رای اکثریت و دموکراسی باشد در حالی که من در 7+8 رای آوردم و از 12 نفر حاضر در جلسه 7 رای مثبت و 5 رای منفی کسب کردم اما در عین حال با فشار آقایان حداد، زاکانی، خاموشی و فدایی ترتیبی داده شد که اسم من در فهرست قرار نگیرد، حتی آن طور که من شنیدم آقای مهدوی‌کنی مایل بودند که اسم من در فهرست جبهه متحد باشد، اما ایشان در مصادیق دخالت نمی‌کردند. معلوم شد که اساسا از قبل این تصمیم گرفته شده بود که اسم من در فهرست جبهه متحد نباشد.

شاید هم به خاطر تبلیغات بسیار زیادی که برخی اصولگرایان علیه من کرده بودند، احساس می‌کردند که اگر اسم من در فهرست باشد، ممکن است در رای دادن یک قشر خاصی از جامعه تاثیر بگذارد. به هر حال این رفتار رفتار درستی نبود و من معتقدم که در آینده باید یک ساز و کار جدیدی برای جبهه متحد قرار داده شود که لااقل کسانی که در مورد کاندیداها تصمیم می‌گیرند، خودشان کاندیدا نباشند.

* دیواری بین اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل قائل نیستم 

* فارس: این لیست صدای ملت لیست جالبی است چراکه شما و همچنین آقای غفوری‌فرد که به عنوان یک فرد اصولگرای سنتی است، با اصلاح‌طلبان ائتلاف کردید. می‌شود در مورد این ائتلاف با اصلاح‌طلبان توضیح دهید؟

- مطهری: من این موضوع را بارها اعلام کرده‌ام که هیچ مانعی برای همکاری اصولگرایان معتدل با اصلاح‌طلبان معتدل نمی‌بینم و هیچ مرز و دیواری میان اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل قائل نیستم و این مرزها را یک مرزهای مصنوعی می‌دانم که به کشور نیز آسیب رسانده است. این که به صرف نام "اصلاح‌طلب" افراد را طرد کنیم، روش درستی نیست. ما اصلاح طلبانی داریم که از بسیاری از اصولگرایان، اصولگراتر هستند و از آن طرف اصولگرایانی داریم که از برخی اصلاح طلبان، اصلاح طلب‌‌ترند.

بنابراین ما نباید یک دیواری بین اینها قرار دهیم و اتفاقا ویژگی گروه ما همین است که ما همکاری با اصلاح‌طلبان معتدل را امری مذموم و نکوهیده تلقی نمی‌کنیم و معتقدیم این دو گروه باید با یکدیگر همراهی داشته باشند تا از برخی رفتارهای تندروها و افراطی‌ها جلوگیری شود.

* دفاع از رأی دادن خاتمی/ هیچ‌گاه نباید با نظام قهر کنیم

* فارس: نظر شما درباره رای دادن آقای خاتمی در انتخابات 12 اسفند چیست در حالی که از قبل پیش شرط‌هایی را مطرح کرده بودند اما به یکباره در انتخابات شرکت کردند. آیا فکر می‌کنید این رای دادن پایین آمدن از مواضع قبلی‌شان است؟

- مطهری: به نظر من ایشان کار درستی کردند که رای دادند. من در نطق میان دستور مجلس نیز این حرف را زدم و از ایشان تشکر کردم. برای اینکه تحریم انتخابات به معنی باز کردن میدان برای افراد و گروه‌های تندرو است. هیچ گاه ما نباید با نظام قهر کنیم.

البته ممکن است انتقاداتی داشته باشیم اما این انتقادات در چارچوب ساز و کارهای تعبیه شده در درون نظام موثرتر خواهد بود و کاستی‌ها و نقایص راحت‌تر رفع می‌شود تا اینکه ما با نظام قهر کنیم و در واقع کنار بکشیم. فکر می‌کنم ایشان تصمیم درستی گرفتند و راه برای ادامه فعالیت‌شان بازتر شد.

* خاتمی توبه نکرده است

* فارس: شما فرمودید با تحریم انتخابات از سوی خاتمی راه برای ورود عده‌ای تندرو باز می‌شود؟ ما در دوران فتنه و پیش از آن نیز افرادی را داشتیم که با نظام قهر کردند و به دامن غرب رفتند و اکنون نیز مواضع ضد نظام دارند. به نظر شما آیا آقای خاتمی با شرکت در انتخابات از مواضع قبلی خود توبه کرده است چراکه با اقدامات ایشان در زمان فتنه و پیش شرط‌هایی که ایشان گذاشته بودند، این حضور توبه و عذرخواهی به نظر می‌رسد.

- مطهری: البته آنهاکه به دامن غرب افتادند، بیشتر به وسیله ما هل داده شدند تا به طور طبیعی رفته باشند. ایشان به هر حال در خصوص حوادث پس از انتخابات 88 انتقاداتی داشتند و طبیعتا آن انتقادات و خواسته‌ها را اکنون نیز دارند اما با این اقدام خود، راه‌شان را از راه کسانی که معتقدند اصلاح از درون در نظام امکان‌پذیر نیست و ما باید راه‌های تند‌تری را در پیش بگیریم، جدا کردند و با افراطی‌های آن طرف مرزبندی کردند. بنابراین تعبیر "‌توبه‌" شاید تعبیر درستی نباشد، چون ایشان با حفظ مواضع خود در انتخابات شرکت کرده و معتقد است که می‌توان در درون نظام اصلاحاتی را انجام داد البته بنده سخنگوی ایشان نیستم بلکه برداشت من این است.

* احمدی‌نژاد 91 پخته‌تر از احمدی‌نژاد 84 شده است

* فارس: به نظر شما تفاوت آقای احمدی‌نژاد 84 با 91 چیست؟

- مطهری: آقای احمدی‌نژاد اکنون پخته‌تر از سال 84 است؛ فکر می‌کنم با واقعیات صحنه سیاسی کشور بیشتر آشنا شده‌، به قدرت روحانیت در کشور واقف‌تر و در برخی از مواضع‌شان تعدیل ایجاد شده است. اخیرا شنیدم که ایشان با یک پیشنهاد آقای مشایی در دولت مخالفت کرده است، در حالی که در گذشته اساسا قدرت مخالفت در برابر آقای مشایی در ایشان وجود نداشت.

* احمدی‌نژاد هوشیارتر و واقع‌بین‌تر شده

اینها علامت‌هایی است که نشان می‌دهد احمدی‌نژاد یک مقدار هوشیار‌تر شده است. همچنین شرکت ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد که یک مقدار واقع بین‌تر شده‌اند البته برخی ویژگی‌های شخصیتی و روحی ایشان طبیعتا باقی است اما در مجموع فکر می‌کنم که تغییر مثبتی در ایشان رخ داده است.

* فارس: در این دوره از انتخابات آقایان حدادعادل و مرندی نسبت به دوره‌های پیش رای بیشتری کسب کردند. برخی معتقدند که این افزایش رای به دلیل مواضع صریح و روشن آنها در دوران فتنه است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

- مطهری: من فکر می‌کنم چون اسم این دو نفر در هر دو فهرست جبهه متحد و جبهه پایداری وجود داشت، این امر در افزایش رای‌شان موثر بود و الا این دو نفر شاید از کم‌تاثیرترین نمایندگان مجلس بودند یعنی اگر بخواهیم میزان تاثیر را ملاک قرار دهیم در واقع اینها افرادی خنثی بودند و در هیچ موضوعی وارد نمی‌شدند و در صحن علنی کمترین تاثیر را داشتند.

فکر می‌کنم همین که اسم این دو نفر در هر دو لیست انتخاباتی وجود داشت و عده زیادی از مردم نیز لیستی رای می‌دهند، موثر‌ترین عامل در افزایش رای آنها بود وگرنه اگر بنا بود به افراد موثر در مجلس رای دهند، چرا آقای مصباحی‌مقدم نباید در دور اول رای بیاورد؟ همچنین آقای توکلی چرا نباید در دور اول رای بیاورد؟ در حالی که قاعده این بود که این‌گونه افراد رای بیاورند ولی اینکه افرادی رای آوردند که اکثرشان کم‌‌اثرترین و خنثی‌ترین نمایندگان بودند، یک مقدار سؤال برانگیز است که آیا مردم واقعا این تیپ افراد را می‌پسندند یا اینکه در اثر عادت که اسم هر فردی در هر دو لیست باشد، رای می‌دهند، به این افراد رای دادند.

* دفاع از عملکرد لاریجانی در فتنه

* فارس: نظر شما در خصوص عملکرد آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس چیست چراکه برخی معتقدند ایشان مجلس را به خوبی اداره می‌کردند و بسیاری نیز به دلیل سکوت ایشان در دوران فتنه به ایشان انتقاداتی دارند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

- مطهری: ارزیابی بنده در مجموع مثبت است. رفتار وی در دوران فتنه به نظر من رفتار درستی بود و ایشان به حل مشکل فتنه در کشور کمک کرد و یک‌طرفه، متعصبانه و خالی از انصاف موضع‌گیری نکرد؛ در جایی که حقوق مردم ضایع شده بود، وارد شد چراکه مجلس نماینده همه ملت است نه یک قشر خاص و هرجا که حقوق گروهی از مردم پایمال می‌شود، باید وارد شود.

مجلس در حادثه کهریزک خوب وارد شد و گزارش خوبی هم در این زمینه در صحن علنی قرائت شد که خواسته رهبر انقلاب نیز تامین شد. در حادثه کوی دانشگاه نیز مجلس خوب وارد شد اما نتوانست آن را به نتیجه برساند. در اثر کارشکنی‌هایی که افراد افراطی و تندرو انجام دادند، آن گزارش تهیه و قرائت نشد.

لاریجانی از ابتدا معتقد بود که فتنه راه‌حل سیاسی دارد نه راه حل امنیتی و انتظامی؛ حرف درستی هم بود. من هم معتقدم که ما خیلی زود موضوع را امنیتی کردیم و با معترضان برخورد خشنی صورت گرفت و نیاز به چنین برخوردی نبود. فضای کافی به آنها داده نشد که حرف‌های خود را بیان کنند و ما هم پاسخ بدهیم و به این ترتیب هیجان دوره انتخابات را پایین بیاوریم.

* عملکرد لاریجانی در ریاست مجلس خوب بود

به هر حال لاریجانی به عنوان رئیس مجلس خوب عمل کرد. خب طبیعی است که یک عده افراد تندرو که در درون مجلس بودند و از همان ابتدا می‌گفتند آن 3 نفر را به ما بدهید تا اعدامشان کنیم، با این روش‌ها مخالفند و اصلا روش‌شان همین است که همه را به سمت بیرون انقلاب هل بدهند و بگویند که هر فردی به یک بهانه‌ای از انقلاب خارج شده و فقط ما چند نفر انقلابیون اصیل و واقعی هستیم .

و این درست درجهت خلاف صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی است.

البته معتقدم که در برخی مواقع آقای لاریجانی باید استقلال بیشتری می‌داشت؛ تحت فشارهای وارده از خارج مجلس قرار نمی‌گرفت یا اینکه در مقابل دولت باید با اقتدار بیشتری برخورد می‌کرد ولی در مجموع عملکرد لاریجانی مثبت است.

* عملکرد مجلس هشتم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- مطهری: مجلس هشتم در هر دوحوزه قانونگذاری و نظارت متوسط بود؛ ضعیف نبود.

به عنوان مثال در حوزه قانون‌گذاری قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون برنامه 5 ساله توسعه را تصویب کرد؛ در حوزه نظارت نیز اقدامات خوبی انجام شد مثل گزارشات کمیسیون‌های مختلف از تخلفات دولت که در صحن علنی مجلس قرائت شد. همین طور گزارشاتی که دیوان محاسبات ارائه کرد، چراکه دیوان محاسبات نیز زیرمجموعه مجلس است.

* سؤال از رئیس جمهور اقتدار مجلس را افزایش داد

همچنین سؤالات و استیضاح‌هایی که انجام شد؛ استیضاح وزیر کشور وقت، آقای کردان، که به نظر من اقدام بسیار درست و موثری بود. خود سوال از رئیس جمهور که انجام شد، اقتدار مجلس را بالا برد و افکار عمومی را با بسیاری از حقایق آشنا کرد.

* شوخی‌های احمدی‌نژاد به ضرر خودش تمام شد

* فارس:‌ آنگونه که می‌خواستید طرح سؤال از رئیس‌جمهور انجام شد؟

- مطهری: بله؛ به نظر من انتظار از سوال از رئیس‌جمهور چیزی بیشتر از این نبود، صرف این که سوالات و پاسخ‌ها بیان شود و مردم گوش بدهند و قضاوت کنند. مثل یک جلسه دادگاه علنی بود که سوالات و اتهامات مطرح می‌شود و آن طرف توضیح می‌دهد منتها دیگر حکمی در این دادگاه صادر نمی‌شود و قاضی خود مردم هستند و افکار عمومی کار خودش را خواهد کرد. به نظر من این جلسه بسیار موثر بود و مردم حقایق زیادی را متوجه شدند. حال، این که آقای رئیس‌جمهور یک جاهایی را به شوخی گرفت و مجلس را تمسخر و تحقیر کرد، بیشتر به ضرر خود ایشان تمام شد.

* فارس: از گزارش تخلفات دولت در اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها اطلاع دارید؟ گویا این گزارش قرار است در صحن علنی مطرح شود؟

- مطهری: ظاهرا این گزارش توسط کمیسیون طرح تحول اقتصادی آماده شده و تخلفات دولت نیز همان مطالبی است که بارها گفته شده. به عنوان مثال در اجرای این قانون سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی به درستی پرداخته نشده، شیب افزایش قیمت‌ها رعایت نشده و همچنین برخی منابع تامین یارانه خانوارها غیرقانونی بوده. قرار است این گزارش در صحن قرائت شود.

مجلس معتقد است قبل از اجرای مرحله دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها، باید مرحله اول ارزیابی و بررسی شود که نقاط قوت و ضعف آن چه بوده و بعدمرحله دوم اجرا شود.

* انتصاب مرتضوی و ملک‌زاده یک نوع اعتراض به قوه قضاییه بود

* فارس: نظر شما درباره انتصاب آقای مرتضوی و آقای ملک‌زاده از سوی رئیس جمهور چیست؟

- مطهری: فکر می‌کنم این انتصاب‌ها بیشتر یک نوع اعتراض به قوه قضائیه است چراکه همه اینها متهم قوه قضائیه هستند و در آنجا پرونده دارند. آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد به این وسیله این پیام را به قوه قضائیه برساند که من با این اتهامات مخالفم.

به طور کلی وی در انتصاب‌های خود به دنبال آدم‌های ویژه می‌گردد؛ افرادی که اولا کاملا مطیع باشند و ثانیا خیلی شناخته شده نباشند و سابقه خیلی روشنی نداشته باشند.

* فارس: ممکن است دلیل سفرتان به قم و دیدارتان با مراجع را توضیح دهید؟

- مطهری: هر سال ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری با برخی شخصیت‌ها و از جمله مراجع دیدار می‌کنند و گزارش کار می‌دهند و از طرف آنها رهنمود می‌گیرند. امسال نیز مثل سال‌های گذشته خدمت برخی مراجع تقلید رسیدیم؛ دیدار‌های خوبی بود و آنها راهنمایی‌ها و نقطه‌نظرات خوبی داشتند.

حضورم در آنجا سبب شد که خود به خود مراجع لطف کردند و یک نوع تشکر از مواضع بنده داشتند.

* فارس: از آنجا که یکی از مهم‌ترین وظایف نمایندگان در صحن علنی شرکت در رای‌گیری‌هاست، در خصوص غیبت‌های نمایندگان و عدم شرکت آنها در رأ‌ی‌گیری‌ها چه نظری دارید؟

- مطهری: نمایندگان در طرح ها و لوایح مهم و حیاتی به طور فعال در رای‌گیری‌ها شرکت می‌کنند اما در مواردی که احساس می‌شود شرکت فعالی ندارند، مربوط به موضوعات غیرمهم و مواردی است که تقریبا نتیجه آن از قبل مشخص است و شرکت کردن یا نکردن نمایندگان در رای‌گیری تاثیرچندانی در نتیجه آراء ندارد لذا اینطور نیست که نمایندگان در مسائل مهم بی‌تفاوت باشند و در رای‌ دادن سهل‌انگاری کنند.

* ذهن یک نماینده به ده‌ها موضوع مشغول است

البته مشغله زیاد نمایندگان موضوعی است که باید حل شود، چراکه ذهن یک نماینده به ده‌ها موضوع مشغول است؛ از مسائل شخصی موکلین در حوزه انتخابیه‌شان گرفته تا مسائل سیاسی و اجتماعی و حتی تماس‌هایی که در زمان جلسه علنی از طریق تلفن همراه با آنها گرفته می‌شود. همه این موارد سبب می‌شود که ذهن نمایندگان درگیر باشد و گاهی نتوانند خود را بر موضوع جلسه متمرکز کنند.

* ورود تلفن همراه به صحن باید ممنوع شود

این موضوع نقصی است که در همه دوره‌های مجلس وجود داشته و باید حل شود. شخصا معتقدم که تلفن همراه نباید در صحن علنی آورده شود. مثلا اگر در آئین‌نامه گنجانده شود که تلفن همراه به صحن علنی آورده نشود، خیلی خوب است، چراکه تماس با نماینده در حین جلسه علنی، او را از مسیر بحث منحرف می‌کند.

موضوع دیگر اینکه واقعا وظیفه نماینده حل مشکلات شخصی مردم حوزه انتخابیه نیست. بسیاری از نمایندگان شهرستان‌ها به شدت گرفتار این موضوع هستند؛ از ساخت بیمارستان، آبرسانی، راه‌سازی و حتی به بیمارستان‌ رساندن برخی موکلین خودکه به آنها مراجعه می‌کنند، تا حل کردن مشکل وام و اشتغال مردم حوزه انتخابیه شان.

برخی نمایندگان مشغول این گونه کارها هستند و طبعا کیفیت کارشان در صحن علنی مجلس پائین می‌آید که باید فکر اساسی در این زمینه شود.

* فارس: در زمان بررسی کلیات طرح اصلاح روند سؤال از رئیس‌جمهور نیز این موضوع دیده شد که بی توجهی نمایندگان سبب شد کلیات این طرح رای نیاورد.

- مطهری: بله؛ آن یک شکل خاص وحالت ویژه بود، چون هیچ صحبتی درباره موضوع نشد و به طور ناگهانی اعلام رای‌گیری شد به طوری که فاصله رأی‌گیری برای کلیات این طرح با دستور قبلی جلسه شاید 20 ثانیه بیشتر نشد و شاید حدود 30 نفر از نمایندگان در جریان امر نبودند و در این جور مواقع طبعا رای ممتنع می‌دهند.

به این دلیل دو رأی کم آورد در حالی که روز قبل دو فوریت آن تصویب شده بود و بعد هم که دوباره مطرح شد، رای خوبی آورد. این امر نشان داد که مشکل یک مقدار از هیئت رئیسه بود که توضیح لازم را نداد و یک مقدار هم از خود ما به عنوان طراح بود که تصور کردیم چون روز گذشته طرح را توضیح دادیم، توضیح دوباره لازم نیست، در حالی که باید توضیح می‌دادیم تا مجلس در جریان قرار بگیرد.

* همیشه تعدادی از نمایندگان در ماموریت هستند

در خصوص غیبت نمایندگان نیز باید بگویم که همیشه تعدادی از نمایندگان در ماموریت هستند و یا برخی ملاقات‌هایی با مسئولان اجرایی دارند، همچنین سن و سال برخی از نمایندگان نیز به گونه‌ای است که ممکن است در حال بیماری و کسالت باشند.

البته در همه دوره‌ها این مسائل بوده منتها گاهی از طرف خبرنگاران و صدا و سیما کم‌لطفی می‌شود و در آخر جلسه یعنی زمان نطق‌های میان دستور یا تذکرهای کتبی که حضور نمایندگان تاثیری ندارد و طبیعی است که عده‌ای بیرون می‌روند، از صندلی‌های خالی عکس می‌گیرند و منتشر می‌کنند و مردم فکر می‌کنند که از ابتدای جلسه همین‌گونه بوده در حالی که این گونه نیست.

* نطق‌های نمایندگان بیشتر برای بیرون مجلس است

* فارس: وقتی که جلسه رسمیت ندارد، نطق‌ها برای چه کسی قرائت می‌شود؟

- مطهری: خب نطق‌ها بیشتر برای بیرون است؛ کمتر برای داخل است البته خوب است نطق‌ها اول جلسه باشد چراکه وقتی ابتدای جلسه باشد بازتاب بیشتری دارد و شنونده جلسات علنی هم می‌داند که نطق‌ها راس فلان ساعت شروع می‌شود در حالی که اکنون هیچ کس نمی‌داند چه زمانی نطق‌ها شروع می‌شود بنابراین لازم است چنین اصلاحی انجام شود.

* تعداد جلسات علنی مجلس ایران بیشتر از مجالس سایر کشورهاست

همچنین تعداد جلسات علنی ما در قیاس با مجالس دنیا زیاد است. من شنیده‌ام که برخی از مجالس در ماه فقط دو یا سه جلسه دارند در حالی که ما هفته‌ای 3 جلسه داریم در صورتی که کار اصلی باید در کمیسیون‌های تخصصی و رای‌گیری در صحن علنی انجام شود. شخصا معتقدم دو جلسه علنی در هفته کافی است و فکر می‌کنم اصلاح آئین‌نامه به گونه‌ای که به تصویب طرح‌ها و لوایح در صحن علنی سرعت داده شود، مناسب باشد.

* 4 ساعت نشستن روی صندلی مجلس واقعا مشکل است

همچنین 4 ساعت نشستن روی صندلی هم واقعا کار مشکلی است؛ اینکه 4 ساعت کامل روی صندلی بنشینید و گوش دهید، واقعا سخت است و فکر کنم عوارضی هم دارد. همین آلودگی صوتی که در مجلس است، ممکن است انسان را دچار مشکل ‌کند.

اگر اصلاحی در آئین نامه انجام شود که پس از دو ساعت جلسه، یک تنفس 15 دقیقه‌ای باشد تا نمایندگان اگر تلفنی دارند یا کار بانکی و یا کار دیگری دارند، در زمان تنفس انجام دهند و به موقع برگردند، مفید خواهد بود.

* نمایندگان گاهی اوقات حتی نمی‌توانند به دستشویی بروند

به عنوان مثال می‌گویم گاهی جلسه عدد ندارد و نماینده‌ای می‌خواهد به دستشویی برود و تحت فشار است (با خنده) اما هر کاری می‌کند، می‌گویند که نمی‌شود و مجبور است در جلسه بماند بنابراین باید در این خصوص فکری شود.

* صدای‌ ملتی‌ها برای ‌مجلس مفیدند؛ بخصوص من!

* فارس: به نظر شما لیست صدای ملت رأی می‌آورد؟

- مطهری: امیدوارم که همه‌شان رای بیاورند چراکه افراد این لیست برای مجلس مفید هستند؛ به خصوص خود من (با خنده).

آقای غفوری‌فرد از نظر سطح علمی و تجربه و تفکر سیاسی برجسته هستند، آقای محجوب هم از نظر اهتمام به مسائل کارگری برای مجلس بسیار مفید است، خانم جلودارزاده هم همین طور.

* محجوب معلوم نیست اصلاح‌طلب است یا اصولگرا

آقای محجوب که اصلا خیلی روشن نیست اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؛ فردی بسیار متدین است که در دور اول انتخابات نیز هر روز روزه بود. خانم جلودارزاده هم یک اصلاح‌طلب معتدل است. من راجع به ایشان در دوره‌های پنجم و ششم و هفتم مجلس که نماینده بودند، تحقیق کردم و همه می‌گفتند که فرد خوش فکر و متدین و معتدلی است و به نظرم برای مجلس مفید هستند.

* فارس: تصمیم ندارید که ائتلاف صدای ملت را به حزب تبدیل کنید؟

- مطهری: این مسائل برای مراحل بعدی است و باید دید شرایط چه چیزی را اقتضا می‌کند لذا از الان نمی‌توانم برای تشکیل حزب اظهارنظر کنم اما فعلا تصمیمم این است که اگر به مجلس راه یافتم، فراکسیون صدای ملت را تاسیس کنم.

نظرات بینندگان
آرش68
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
چشم بسته غیب گفتی؟؟؟؟؟