۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱

اینها به‌اشتباه سینماگر خوانده میشوند

مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره گفت: رفتارهای نامناسب عده‌ای از افراد که خود را نماینده سینمای ایران می‌دانند در شأن سینمای فاخر ایران نیست و مجموع این ناملایمتی‌ها در جهت کسب امتیازهای شخصی است.
کد خبر : ۶۰۸۳۱

فرید فرخنده‌کیش مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره ضمن بیان این مطلب با انتقاد از بیانیه اخیر اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: عده‌ای از افراد که به اشتباه سینماگر نامیده شده‌اند با رفتاری ناخوشایند خود در قالب بیانیه‌های خود شأن جامعه سینما را زیر سئوال می‌برند. این در حالی است که این افراد به هیچ عنوان نماینده صنف تهیه‌کنندگان نیستند اما به نمایندگی از این صنف صحبت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: به کاربردن ادبیات زشت توسط این افراد در نوشته‌های قبلی و نگاه ناخوشایندی که نسبت به مسائل هنر سینما  دارند و همچنین تهمت‌هایی که می‌زنند در حالی صورت می‌گیرد که خود را پشت عناوین جعلی پنهان می‌کنند اما حداقل ماجرا این است که این افراد خرده شجاعتی ندارند که به شکل درست و با ادبیات شایسته در قالب تعاملی دو طرفه صحبت‌ها، انتقادها و نقطه نظرهای خود را مطرح کنند.

فرخنده‌کیش در ادامه افزود: هنر واقعی تهی از رفتارهای ناخوشایند است از همین‌رو معتقدم که بی‌توجهی به رفتارهای اینچنینی بهترین پاسخ به این جریان است چراکه ادامه این مسیر به نفع هیچ فرد و سازمان و اتحادیه‌ای نیست. متاسفانه باید متذکر شوم سیر نزولی که سینما طی می‌کند مشهود است بنابراین چنین رفتارهایی به دور از روحیه آزادمنشانه به روند این سیر کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی صحبت‌های اخیر که درباره سینمای ایران صورت گرفته است گفت: استفاده از برخی واژه‌ها جز ضربه زدن به پیکره سینمای ایران هیج دستاورد دیگری را در بر ندارد. به عنوان مثال به کاربردن واژه بیمار برای سینما که اعترض برخی از مدیران سینما را نیز برانگیخت به هیچ عنوان شایسته نیست چراکه دلایل ناخوش احوال بودن سینما را باید در دلایل مختلف جستجو کرد.

مدیر امور فرهنگی و تولید سازمان توسعه سینمایی سوره در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این نکته که هر مسئله‌ای با تعامل دو طرفه حل و فصل می‌شود گفت: برای حل عوامل بروز بیماری در سینما باید فردی دل سوخته و فرهنگ‌شناس درباره این شرایط هشدار دهد و عواقب خطرناک آن را گوشزد ‌کند. با این اوصاف هر اختلافی با تعامل برطرف می‌شود و نباید با جبهه‌گیری نامورد شرایط گفتگو را ناهموار کرد.