۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲

حمایت‌میلیاردی ریاست‌جمهوری از یک‌طرح

دبیر ستاد توسعه انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از حمایت 10 میلیارد و 500 میلیون ریالی این معاونت از اجرای طرح ملی تولید بیواتانول از مواد سلولزی خبرداد.
کد خبر : ۶۰۸۵۸

به گزارش فارس، یوسف آرمودلی درباره طرح تولید بیواتانول از مواد سلولزی که امروز با حضور نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مرکز تحقیقات مهندسی فارس در شیراز افتتاح شد، گفت: بیواتانول نوعی الکل است که برای سوخت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح از پایه گیاهی سوختی استخراج می‌کند که برای خودرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت و آلودگی محیطی آن نیز بسیار کمتر از سوخت‌های فعلی است.

دبیر ستاد توسعه انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاکید کرد: این طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زیر نظر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو این معاونت و با همکاری دفتر مطالعات کاربردی وزارت صنعت و معدن و تجارت  طراحی و عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه کنسرسیوم تحقیقاتی بیواتانول کشور در این طرح مشارکت داشته است، افزود: اعضای این کنسرسیوم را پژوهشکده مرکز تحقیقات مهندسی فارس، سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران، پژوهشکده بیوتکنولوژی، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، آزمایشگاه تحقیقاتی مهندسی فرآیند به کمک کامپیوتر   (CAPE)دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی انرژی و فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی و دانشکده‌های مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز تشکیل می‌دهند.

آرمودلی درباره اهداف اجرای طرح ملی تولید بیواتانول گفت: به وجود آمدن هسته‌های تحقیقاتی منسجم در راستای دستیابی به دانش طراحی، ساخت و اجرای تولید الکل سوختی از مواد سلولزی، ایجاد پتانسیل جایگزینی الکل در سبد زیستی کشور در راستای کاهش مصرف بنزین کاهش آلودگی‌های زیستی، ایجاد پتانسیل تولید سوخت‌های جدید پایه اتانولی و بهینه سازی استفاده از ضایعات بخش کشاورزی از جمله اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه متقاضی نتایج این طرح سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، تصریح کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت هم هشت میلیارد و 300میلیون ریال از کل هزینه طرح تولید بیواتانول را پرداخت کرده است.