۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷

اعجاز سیاسی و اجتماعی قرآن

مدیر مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه اعجاز علمی قرآن را اولین بار غزالی مطرح کرد، گفت: اعجاز قرآن پایان ناپذیر است.
کد خبر : ۶۰۸۸۰

به گزارش مهر، حجت الاسلام دکتر محمد علی رضائی اصفهانی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در نخستین همایش "اعجاز قرآن" که چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، طی سخنانی به بررسی "ابعاد در حال گسترش اعجاز قرآن" پرداخت و گفت: هماوردی قرآن سابقه ای ۱۴۰۰ ساله دارد که در این قرون ابعاد مختلفی از اعجاز قرآن برای بشر کشف شده است. در پژوهشی که سال جاری انجام گرفت تاکنون به ۸۱ وجه از اعجاز قرآن دست یافتیم که در منابع قرآن پژوهان به عنوان اعجاز قرآن مطرح شده است.
وی به تشریح وجوه اعجاز قرآن از قرن ۳ پرداخت و گفت: از صدر اسلام به مسئله اعجاز قرآن توجه ویژه وجود داشته اما نمونه مکتوب آن در قرن سوم وجود دارد .

وی با بیان اینکه اعجاز علمی قرآن را اولین بار غزالی مطرح کرد به اقوال حکمای اسلامی در مورد اعجاز قرآن اشاره کرد و گفت: در هر زمانی و در هر سالی مصادیقی از اعجاز قرآن مطرح است به ویژه در دهه های اخیر با رشد پیدایش وجوه مختلف اعجاز قرآن روبرو هستیم. از تحلیل مجموع ابعاد اعجاز قرآن از قرن ۳ تا ۹ به چهار نکته می توان اشاره کرد اول تمام ابعاد اعجاز قرآن قابل برگشت به سه وجه اصلی یعنی وجه لفظی، محتوایی و علمی است.

وی به نظریه پردازی در وجوه اعجاز قرآن ازمنظر اندیشمندان قرن ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ اشاره کرد و گفت: امام خمینی دو وجه معارف بلند عرفانی و متون قرآن را از وجوه اعجاز قرآن می شمارد و علامه طباطبایی برای اولین بار به اعجاز سیاسی و اجتماعی قرآن اشاره می کند.

دکتر رضایی اصفهانی به اعجازهای لفظی، محتوایی و علمی قرآن اشاره کرد و با بیان اینکه سرچشمه اعجاز در خود قرآن است گفت: رشد ابعاد اعجاز از قرن ۳ تا هشت بوده و در قرن ۹، ۱۱ و ۱۳ با رکود روبرو هستیم که در بررسی های صورت گرفته علت آن به حمله مغول ها و رشد اخباری گری در جهان اسلام بر می گردد.

وی رشد وجوه اعجاز قرآن را در قرن ۱۴ و ۱۵ دانست و گفت: قرن ۱۳ قرن رشد اعجازهای قرآن در علوم طبیعی است این مسئله می تواند تحت تاثیر رشد علوم طبیعی در غرب و انتقال آن به کشورهای اسلامی باشد اما قرن ۱۴ دوران رشد اعجازهای قرآن در علوم انسانی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی به تشریح اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی پرداخت و گفت: این اعجاز به سه بخش گزاره های علمی، نقش تاریخی قرآن در تحول فرهنگی و علمی؛ و استنباط نظام های علمی قرآن و برتری آن بر نظام های بشری تقسیم می شود. یعنی در اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی می توانیم این سه رویکرد را داشته باشیم در حالی که در علوم تجربی این اعجاز با یک رویکرد مورد بررسی قرار می گیرد.