۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱

چرا متهم پرونده کهریزک دستگیر شد؟

جرمی که این متهمان در حادثه کهریزک مرتکب شده‌اند، در نوع خود در دسته جرایم خاص قرار می‌گیرد پس چرا هیچ خبری از قاطعیت و سرعت عمل دستگاه قضایی در برخورد با جرایم خاص نیست.
کد خبر : ۶۰۸۹۰

در اولین روزهای فروردین ماه بود که خبری به سرعت روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری داخلی و خارجی منتشر شد و آن این بود که یکی از متهمان پرونده کهریزک، در اقدامی تأمل برانگیز، در یکی از پمپ‌ بنزین‌های اصفهان اقدام به تیراندازی کرده است.

ماجرا از این قرار بود که حیدری‌فر، یکی از متهمان پرونده کهریزک وقتی در صف پمپ‌ بنزین با افرادی درگیر می‌شود ناگهان اسلحه خود را درآورده و اقدام به تیراندازی به سوی خودروی برخی از رانندگان که به عدم رعایت نوبت از سوی او اعتراض کرده بودند کرده است.

حیدری‌فر ابتدا به مأموران پلیس خود را یک مسئول قضایی در تهران معرفی کرده بود که مأموران او را آزاد کردند اما با پیگیری‌های مردم و خسارت‌دیدگان،‌ پرونده‌ای در دادگستری استان اصفهان تشکیل و سرانجام پرونده به دادگستری استان تهران احاله شد که روز دوشنبه حیدری‌فر با حکم مرجع قضایی بازداشت و روانه اوین شد.

اما در این میان ذکر چند نکته ضروری است که باید خطاب به مسئولان ارشد قوه‌قضاییه مطرح کرد.

اولین موضوع این است که چرا یک قاضی که از جایگاه خود تعلیق شده است می‌تواند همچنان با خود اسلحه حمل کند و اقدام به تیراندازی در یک پمپ بنزینی کند که سیگار کشیدن هم در آنجا قدغن است؛ اگر یکی از تیرهای رهاشده از اسلحه حیدری‌فر باعث انفجار مخازن بنزین می‌شد، الان چه کسی پاسخگوی فاجعه به بار آمده بود؟

به راستی چرا به پرونده این متهم و متهم اصلی این پرونده هنوز رسیدگی نشده است .

مگر نه اینکه،‌ جرمی که این متهمان مرتکب شده‌اند، در نوع خود در دسته جرایم خاص قرار می‌گیرد پس چرا هیچ خبری از قاطعیت و سرعت عمل دستگاه قضایی در برخورد با جرایم خاص منتشر نشده است.

رئیس قوه‌قضاییه در آخرین اظهارات رسانه‌ای خود از اختاپوس رسانه‌ای که حتی در بدنه دستگاه‌ قضایی وجود دارد گله کرده بود ولی آیا نباید مردم شمه‌ای از قاطعیت و عزم راسخ قوه قضادر برخورد با متخلفان را به چشم نظاره‌گر باشند؟

وقتی بعد از گذشت ۳ سال از فتنه ۸۸، برای فائزه هاشمی که یکی از عناصر اصلی در ایجاد تنش و اغتشاش در آن سال بود حکمی معنادار صادر می‌شود، وقتی متهمان حمله و جسارت به چند روحانی و طلبه به ۲۰ هزار تومان جریمه نقدی یا ۳ سال حبس محکوم می‌شوند و یا حتی وقتی بعد از گذشت زمان طولانی هنوز پرونده سعید مرتضوی به عنوان متهم اصلی حادثه کهریزک مفتوح است مردم تا چه زمانی باید در انتظار اجرای عدالت نوید‌ داده شده از سوی شما باشند؟

آیا غیر از این است که قوه‌قضاییه می‌توانست با رسیدگی فوری به پرونده کهریزک از یک‌سو قاطعیت خود در برخورد با متخلفان حتی اگر از مجموعه خودش باشد را به همگان ثابت کند هم تکلیف همه را در موضوع انتصاب مرتضوی در تأمین اجتماعی روشن کند؟

به هر حال به نظر می‌رسد قوه‌قضاییه تاکنون علیرغم وعده‌های فراوانی که در برخورد قاطعانه با جرایم خاص و دانه‌درشت‌ها داده است اما در عمل نتوانسته این موضوع را اجرا کند و در مقابل به سرعت به پرونده بسیاری از شکایات که از افراد دلسوز نظام شده به بهانه توهین به افراد رسیدگی شده است؛ گواه این ادعا عدم رسیدگی به پرونده افرادی مانند سعید مرتضوی، آقازادگان هاشمی رفسنجانی است.

به هر حال قوه‌قضاییه می‌تواند با رسیدگی فوری، قاطع و بدون مصلحت‌اندیشی به پرونده متخلفانی که بعضا از بدنه دستگاه قضایی هستند، هم باعث افزایش اعتماد جامعه به این مجموعه شود و هم این کار شروعی باشد برای برخورد با اختاپوس ارتباطی.