۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷

چرا قرآن سوزی‌ها تکرار می‌شوند؟

تکرار قرآن سوزی در آمریکا که این بار با واکنش‌های شدیدی از جانب مسلمانان و مقامات کشورهای اسلامی مواجه نشده نشان دهنده این حقیقت تلخ است که غرب توانسته این عمل را حتی در نزد مسلمانان به امری عادی تبدیل کند.
کد خبر : ۶۰۹۱۰
به گزارش صراط به نقل از فارس، دو سال قبل که "تری جونز" کشیش آمریکایی ایالت فلوریدا تهدید به قرآن سوزی کرد و واکنش‌های نسبتا شدیدی از جانب شخصیت‌های مسلمان و غیرمسلمان در اعتراض به این اقدام هتاکانه وی صورت گرفت، با توجه به عدم واکنش کافی از سوی مقامات سیاسی پیش بینی می‌شد که وی یا افرادی افراطی نظیر جونز این اقدام را در سایه حمایت سیاسی کاخ سفید تکرار کنند.

البته برخی کارشناسان نیز تهدید کشیش آمریکایی به قرآن سوزی در سالگرد حملات 11 سپتامبر را حربه رسانه‌ای آمریکا برای انحراف افکار عمومی از حقیقت پشت پرده حوادث 11 سپتامبر دانستند.

خبرگزاری فارس: چرا قرآن سوزی‌ها تکرار می‌شوند؟

این بار تری جونز بهانه دیگری برای آتش زدن قرآن یافت و دیگر به حملات 11 سپتامبر اشاره نکرد و در اعتراض به حکم اعدام کشیشی ایرانی قرآن را به آتش کشید.

انتقاد و خشم محافل بین‌المللی از سوزاندن قرآن

 به آتش کشیدن قرآن توسط جونز بازتاب چندانی در رسانه‌ها و مطبوعات آمریکایی نداشت و او درحالی دست به این اقدام زده که به نقل از رسانه‌های آمریکایی، وزارت دفاع این کشور از او خواسته بود برای پرهیز از به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی در افغانستان و سایر کشورها از این اقدام چشم‌پوشی کند.

 "وین سپ" دستیار این کشیش جنجال‌برانگیز، بهار سال گذشته یک نسخه از قرآن را به آتش کشید و تصاویری از آن را اینترنت منتشر کرد. این اقدام با اعتراض‌گسترده مسلمانان به ویژه در افغانستان همراه شد.

اقدام تری جونز مورد ‎انتقاد محافل بین‌المللی قرار گرفته و موجب برانگیختن خشم مسلمانان و غیرمسلمانان شده است. انگلیس در سال 2011 از سفر تری جونز به این کشور جلوگیری کرد. این کشیش جنجال‌برانگیز قرار بود به دعوت یک گروه تندرو در مورد "اسلامی شدن اروپا" و یا در حقیقت ترساندن مردم از اسلام سخنرانی ‌کند.
 
گرچه "تری جونز" کشیش آمریکایی که قصد داشت در نهمین سالگرد 11 سپتامبر در سال 2010 در محل فروریختن برج‌های دوقلوی نیویورک تهدید خود را عملی کند به تهدید خود عمل نکرد، اما جرقه این کار را در ذهن ده‌ها افراطی دیگر شعله ور کرد و قرآن، کتاب مقدس بیش از یک میلیارد مسلمان در همان سال در چندین نقطه آمریکا به آتش کشیده شد.
 
نکته قابل توجه در اقدام دو سال قبل تری جونز در خصوص رسانه‌ای کردن این اقدام این است که رسانه‌های آمریکایی با مطرح کردن اقدام وی سعی در تحریک جونز برای انجام این عمل هتاکانه داشتند.

به عنوان مثال وی در مصاحبه با ام اس ان بی سی در پاسخ به این سوال که آیا به هیچ وجه قصد ندارید این اقدام را متوقف سازید به صراحت گفت "نه" اما با توجه به فشارهای صورت گرفته علیه این اقدام چند روز بعد اعلام کرد که طرح قرآن سوزی متوقف شده است اما دستیار وی چند روز بعد در کلیسا این عمل موهن را انجام داد.

جونز در مصاحبه با ام اس ان بی سی گفت: در حالی که جمعیت مسلمانان در اروپا در حال افزایش است آن ها به دنبال اجرای قانون شریعت هستند به دنبال ایجاد دادگاه های مبتنی بر شریعت هستند که از روش های مجازات شدید استفاده می کند

 وی افزود: ما با سوزاندن قرآن به دنبال آن هستیم که پیام روشنی را به مسلمانان بدهیم: قانون شریعت جایی در آمریکا ندارد.

البته قرآن سوزی فقط محدود به آمریکا نبوده است و "سیون اونز" عضو ارشد حزب ملی انگلیس و نامزد انتخابات مجمع ولز نیز سال گذشته در اقدامی به منظور تحریک مسلمانان این کشور و جلب حمایت اعضای حزب خود، نسخه‌ای از قرآن کریم را آتش زد.
 
اونز در این فیلم ویدئویی با پوشیدن یک تی‌شرت که شعار‌های ن‍ژادپرستانه‌ای بر روی آن نوشته شده بود، مقداری ماده اشتعال‌زا بر روی نسخه ای از قرآن کریم ریخته و سپس آن را آتش زد.

چندی پیش نیز نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه بگرام افغانستان اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کردند که با واکنش شدید مردم مسلمان افغانستان و همچنین دیگر مسلمانان جهان از جمله ایران را در پی داشت.
 
سابقه توهین به اسلام و مقدسات این دین مقدس تنها به قرآن سوزی تری جونز محدود نشده و پیش از آن در افغانستان نیز شاهد تیراندازی نظامیان آمریکایی در افغانستان به سوی قرآن کریم بودیم.
 
همچنین قبل‌تر از آن در دانمارک و هلند نیز کاریکاتورهای اهانت آمیزی علیه پیامبر گرامی اسلام (ص) منتشر شد که با وجود واکنش شدید مسلمانان و صدور محکومیت‌های گسترده باز هم در سال‌های بعد چاپ مجدد این کاریکاتورها و تجلیل از کاریکاتوریست‌ آن به بهانه آزادی بیان صورت گرفت.

در میان کسانیکه اسلام ستیزی وی جنجال زیادی به پا کرد گرت ویلدرز اسلام ستیز هلندی و سازنده فیلم فتنه بود که خواستار بحث عمومی‌ درباره شخصیت حضرت محمد (ص) شد و افزود: اسلام بسیار خطرناک است و می‌توان با خواندن قرآن و توجه به شخصیت حضرت محمد (ص) به این مسئله واقف شد.

سازنده فیلم ضد اسلامی فتنه افزود: محمد (ص) رهبر یک گروه خشن بود که دست به قتل و غارت می‌زدند.

ویلدرز اضافه کرد: بحث در ارتباط با محمد (ص) ضروری است زیرا به این وسیله می‌توانیم از افرادی که می‌خواهند از اسلام فرار کنند، حمایت کنیم. وی در گذشته با ساخت فیلم فتنه قرآن کریم را با کتاب نبرد من هیتلر مقایسه کرده بود که باعث اعتراضات زیادی در جهان اسلام شد.
 
به نظر می‌رسد انگیزه یا دلایل این اقدامات موهن چیزی بیش از اسلام‌هراسی صرف باشد.

یکی از دلایل این اقدام هتاکانه را باید تلاش برای جلب توجه افکار عمومی برای بهره‌برداری‌های سیاسی دانست؛ به عنوان مثال هنگامی که هتک حرمتی این چنین به کتاب مقدس مسلمانان صورت می‌گیرد طبیعتا پیروان شرع مقدس اسلام نمی‌توانند سکوت کنند و با برپایی تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌ها خشم خود را ابراز می‌کنند اما در این میان هستند گروهی از افراط‌گراها که دست به اقداماتی نامناسب می‌زنند و همین بهانه‌ای می‌شود در دست حامیان و آتش‌زنندگان قرآن برای اسلام هراسی و زیر سوال بردن مسلمانان و برچسب تروریست و القاعده به آنها زدن.

اسلام هراسی برای دشمن کردن مردم غرب با مسلمانان

"منوچهر محمدی" معاون اسبق وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به این موضوع گفت: این جزئی از پروژه اسلام هراسی است و بدین وسیله تلاش کردند تا ترس از اسلام را در دل مردم غرب کاشته و آنها را وادار کنند تا نسبت به مسلمانان متنفر شوند.

وی اسلام هراسی را دارای سابقه‌ای طولانی خواند و اظهار داشت: اسلام هراسی در گذشته با این جمله که "اسلام با شمشیر گسترش یافت" دنبال شد و آنها قصد دارند تا جنگ صلیبی جدیدی را آغاز کنند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به جنبش تسخیر وال استریت که اعتراض کنندگان الگوی خود را میدان التحریر اعلام کردند تا علیه زمامداران قیام کنند، یادآور شد: این موضوع باعث ایجاد وحشت در غرب شد چرا که مسیر اتحاد جهان، اعم از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان را دنبال کرد و غرب از این اتحاد می‌ترسید، لذا تئوری تفرقه بینداز و حکومت کن با شدت بیشتری دنبال شد.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش ارتباطات جمعی به وجود آمده و آگاهی که جامعه جهانی نسبت به یکدیگر یافته‌اند، این ترفندها دیگر جایی نخواهد داشت.

آیا آزادی بیان به معنای توهین به مقدسات است؟

 مسئله‌ای که در این میان باید مدنظر قرار گیرد واکنش عاملان و حامیان توهین به مقدسات اسلام به بهانه آزادی بیان است.

آنها این بهانه را می‌آورند که می‌توان با توجه به آزادی بیان نسبت به توهین به مقدسات بی تفاوت بود در حالیکه در خصوص موضوع هولوکاست که گفته می‌شود آلمان نازی دست به کشتار یهودیان زده حساسیتی خاص وجود دارد، موضوعی که به درستی آن بر اساس مدارک و شواهد تردیدهای اساسی وجود دارد.

حتی کسانیکه در این موضوع تشکیک کنند نیز مورد عتاب مسئولان غربی و اسرائیلی قرار می‌گیرند و در بعضی موارد مجازات زندان نیز وضع شده است.

اما به راستی چرا آمریکا در خصوص قرآن سوزی این کشیش هتاک فقط به محکوم کردن بسنده می‌کند و هیچ تلاشی برای متوقف کردن آن انجام نمی‌دهد. حقیقت آن است که آمریکا از اقدامات اسلام ستیزانه بهره‌های فراوانی برده است و توانسه با انجام ندادن اقدام عملی در جهت عدم تکرار این اعمال موهن به اسلام واکنش عناصر افراطی را به کل مسلمانان تعمیم داده و به محدود کردن مسلمانان و نمادهای اسلامی به این بهانه بپردازد.

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که تکرار قرآن سوزی در آمریکا که این بار با واکنش‌های شدیدی از جانب مسلمانان و مقامات کشورهای اسلامی مواجه نشده نشان دهنده این حقیقت تلخ است که غرب توانسته این عمل را حتی در نزد مسلمانان به امری عادی تبدیل کند.

نظرات بینندگان
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۲
۱
خدا لعنتش کنه؟ اینم ازادیشونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
یه روزی خودم میکشه مطمئن باشه زیر حرفم نمیزنم