۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸

ارزش مدال طلای المپیک چقدراست؟

توجه به قیمت فعلی طلا و نقره مدال نفرات اول در لندن چیزی حدود 706 دلار ارزش دارد.
کد خبر : ۶۱۷۴۵

به گزارش صراط به نقل از تجارت نیوز، مدال های طلایی که امسال در المپیک لندن به برندگان مسابقات اعطا خواهد شد، بزرگترین و سنگین ترین مدال های طلا در تمام المپیک های تابستانی خواهند بود.

این مدال های 400 گرمی (14 اونس)، وزنی برابر کنسرو بزرگ خوراک لوبیا است که بر گردن شما آویزان می شود. وزن این مدال ها بیش از دو برابر وزن مدال های پنج دوره اخیر المپیک و 17 برابر سنگین تر از مدال های المپیک 1912 در استکلهم است. در مقابل، المپیک 1912 استکهلم آخرین دوره المپیک بود که مدال هایشان تماما از طلا ساخته شده بود.

مدال های فعلی بیشتر با نقره ساخته می شوند که روکش نازکی هم از طلا که حداقل 6 گرم است دارند. باید به برندگان المپیک لندن توصیه کنیم مدال هایشان را محکم گاز نگیرند چون در این مدال ها تنها 5/1 درصد طلا به کار رفته است. طراحی کامل مدال ها و ترکیب به کار رفته در آن به طور کامل برعهده کمیته برگزاری در شهر میزبان است اما کمیته بین المللی المپیک قوانین مشخصی در این زمینه دارد: «مدال های نفرات اول حداقل باید 5/92 درصد از نقره تشکیل شده و دارای حداقل 6 گرم طلا نیز باشد». مابقی وزن مدال نفرات اول در المپیک لندن نیز از مس است.

با توجه به قیمت فعلی طلا و نقره مدال نفرات اول در لندن چیزی حدود 706 دلار ارزش دارد. محاسبات اکونومیست نشان می دهد که این میزان بیش از ارزش مدال های طلا در دوره های قبلی است. این محاسبات بر پایه تخمین ترکیبات به کار رفته در مدال ها و قیمت آن ها در زمان اهدا و پس از تطبیق با نرخ تورم به دست آمده است. قسمتی از این موضوع به این برمی گردد که قیمت طلا و نقره در حال حاضر در بالاترین حد خود در تاریخ قرار گرفته و قسمت دیگر نیز به این دلیل است که مدال های المپیک امسال بسیار سنگین تر است حتی با این که این وزن اضافی بیش از آن که طلا باشد نقره است. برای اولین بار است که در مدال های طلای المپیک، ارزش نقره به کار رفته در آن بیش از طلای آن است. البته این کار به نوعی دیگر در گذشته روی داده است؛ زمانی که در اولین المپیک مدرن در سال 1896 برندگان تنها یک مدال نقره جایزه می گرفتند.

علاوه بر این اگر آلیاژی که در مدال های قبلی المپیک به کار رفته به قیمت امروز می بود، مدال طلای المپیک لندن تنها کمی بیشتر از نصف مدال هایی ارزش داشت که در المپیک 1912 به برندگان اهدا شد.(نمودار را ببینید). هم چنین اما می دانید که این مدال ها بسیار بیشتر از وزن طلایشان می ارزند. در روز 29 مارس ولادیمیر کلیچکو قهرمان اوکراینی سنگین وزن بوکس جهان در یک حراج برای خیریه، مدال طلای سال 1996 خود را به قیمت یک میلیون دلار فروخت.