۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷

پاسخ ايران به يك ادعا و يك اتهام

تحركات تازه رسانه‌هاي آمريكايي و بازرسان آژانس عليه ايران
کد خبر : ۶۶۵۷۹
به گزارش صراط به نقل از تهران امروز، در ادامه فضاسازي سياسي رسانه‌هاي غربي درباره برنامه هسته‌اي ايران، دو روزنامه مشهور آمريكايي واشنگتن پست و نیویورک تایمز، ادعا كردند که در معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، چیزی تحت عنوان حق غنی سازی برای کشورهای عضو معاهده به رسمیت شناخته نشده است.
 
همینطور این دو روزنامه ادعا کردند که مقامات آمریکایی فعلاً آمادگی شناسایی چنین حقی برای ایران را ندارند. در پی اين ادعا،‌ نمایندگی كشورمان نزد سازمان ملل متحد، در پاسخ به این ادعاهای بی پایه، ضمن ارسال جوابیه‌ای که در هر دو روزنامه به چاپ رسیده است، بر حقوق مسلم کشورمان در این زمینه و از جمله حق غنی سازی اورانیوم تاکید کرده است.
 
در این جوابيه، ضمن اشاره به متن صریح و بدون ابهام ان پی تی درباره حقوق هسته‌ای کشورها، از طرف‌های غربی خواسته شده است که با رویکردی مثبت و سازنده نسبت به حقوق هسته‌ای ایران وارد دور جدید مذاکرات با نمایندگان کشورمان شوند. تلاش رسانه‌هاي مذكور براي تفسير اشتباه از توافقنامه ان پي تي در حالي است كه موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در كنار2 اصل خلع سلاح هسته‌ای و منع گسترش تسلیحات اتمی، در مجموع 3 اصل مهم

ان‌پي‌تي را تشکیل می‌دهند. اقدامات غرب در اين زمينه نشان داده كه میان سه اصل ان پي تي توازن برقرار نیست و تحريف عامدانه رسانه‌هاي غربي در راستاي همين استفاده ناهماهنگ غرب از اين توافقنامه است.

رايزني واشنگتن و تل آويو

به دنبال تداوم رويكرد تحريم‌ها و اتهامات مقامات غربي عليه برنامه‌هاي هسته‌اي صلح آميز كشورمان، رهبر معظم انقلاب در سخناني تلاشهاي ضد ايراني غرب را ناشي از ترس اين كشورها از يك ايران اسلامي دانستند و نه برنامه‌هاي صلح آميز هسته اي. در همين رابطه هيلاري كلينتون، ‌وزير امور خارجه آمريكا در واكنش به اين موضع ايران گفت: ما مشتاقانه منتظریم تا ببینیم که ایران در مذاکرات مسکو چه چیزی را مطرح می‌کند. كلينتون درادامه دراظهاراتي تكراري بر راه حل ديپلماتيك براي حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران تاكيد كرد.

وزير امور خارجه آمريكا درحالي ادعا مي‌كند كه آمريكا به نتيجه گرفتن از مذاكرات مسكو اميدوار است كه همچنان آمريكا در پشت پرده ابزارهاي فشار عليه ايران را در دستوركار خود نگه داشته است. درهمين راستا روزنامه صهيونيستي هاآرتص به سفر وزير خزانه داري آمريكا به سرزمينهاي اشغالي اشاره كرده و از مذاکرات وی با مقامات تل آويو درخصوص دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای‌1‌+‌5 که قرار است از تاریخ 18 ژوئن (29خرداد) در مسکو آغاز شود، خبر داده است.

در جریان دیدارهای کوهن با مقامات رژیم صهیونیستی، هر دو طرف بار دیگر مدعی شده‌اند که هدفشان از افزایش فشارها، وادار کردن ایران به رها کردن برنامه هسته ای‌اش و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است.اين سفر درحالي صورت گرفته است كه رویترز در گزارشی عنوان كرده كه آمریکا در نظر دارد تحریمهای جدیدی را علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسکو اعمال کند، از همین رو مقامات واشنگتن درحال رایزنی با مقامات اسرائیل در خصوص این تحریمها هستند.

 

ادعاي پاكسازي پارچين

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همزمان با مذاكرات فشرده با ايران، در نشست توجيهي آژانس درباره برنامه هسته‌اي ايران ادعاهاي تكراري درباره پارچين را مطرح كرده و با واكنش علي اصغر سلطانيه، نماينده كشورمان در آژانس رو به رو شده است. اين در شرايطي است كه يوكيا آمانو، دبير كل آژانس در آستانه نشست ايران و آژانس، بار ديگر درخواست بازديد از پارچين را مطرح كرده است. اين مطالبه با نشست شوراي حكام همزمان بوده كه از ديروز آغاز ‌ و گفته شده است كه ایران یكی از موضوعات دستور كار این نشست است.

اين در حالي است كه افزايش فشارهاي آژانس براي بازديد از پارچين با ادعاهاي جديد درباره فعاليتهاي صورت گرفته در اين مركز نظامي همراه است. درهمين رابطه خبرگزاري رويترز در گزارشي به نقل از ديپلمات‌هاي وين در جلسه توجيهي مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا كرد كه بازرسان هسته‌‌‌اي سازمان ملل تصاوير ماهواره‌اي جديدي را نمايش داده‌اند كه نشان مي‌دهد تعدادي از ساختمان‌هاي كوچك از سايت نظامي پارچين برچيده شده‌اند و برخي فعاليت‌هاي پاكسازي ديگري در اين سايت انجام شده است. علي‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس اين اتهامات را تكذيب كرد و بعد ازبرگزاري جلسه توجيهي به خبرنگاران گفت: «اين نوع جار و جنجال و اتهامات بي‌پايه و اساس است.» درخواست چند باره آژانس براي بازديد از پارچين در حالي مطرح مي‌شود كه ايران،‌ صدور مجوز بازديد را به تنظيم مداليته توافق شده با آژانس مشروط كرده است. مداليته‌اي كه آمانو پس از سفرش به ايران گفته بود درباره آن با تهران توافق كرده است.