۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸

کمیسیون​های پرطرفدار مجلس كدامند؟

کميسيون​هاي «انرژي»، «صنايع»، «امنيت ملي و سياست خارجي» و «برنامه و بودجه» داراي بيشترين تعداد متقاضي عضويت هستند. از سوي ديگر کسي براي عضويت در کميسيون شوراها ثبت نام نکرده و کميسيون فرهنگي نيز با کمبود عضو مواجه است.
کد خبر : ۶۶۵۸۸
به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاين، علی لاریجانی هنگام اعلام آرای ریاستش با خضوع همیشگی خود گفت: آرای این بنده حقیر 177 رای است.

او بلافاصله از حسن ظن نمايندگان به رياستش در مجلس نهم، تقدير کرد و ابرازاميدواري نمود تا در اداره مجلس به همه وظايف خود به خوبي عمل کند.

رئيس مجلس پيش از آغاز نخستين نطق​هاي ميان دستور در مجلس نهم، از شعب خواست تا عصر امروز با تشکيل جلساتي تکليف عضويت نمايندگان در کميسيون​ها را روشن کنند. وي افزود: براي تشکيل کميسيون​هاي مجلس از همين امروز تدابيري انديشيده شود تا کميسيون​هايي که با فقد نيرو مواجهند، تکميل شوند و کميسيون​هايي که با ازدياد عضو مواجه​اند، مطابق آيين​نامه داخلي مجلس، به تعديل نيرو اقدام کنند.

به گفته لاريجاني، کميسيون​هاي «انرژي»، «صنايع»، «امنيت ملي و سياست خارجي» و «برنامه و بودجه» داراي بيشترين تعداد متقاضي عضويت هستند. از سوي ديگر کسي براي عضويت در کميسيون شوراها ثبت نام نکرده و کميسيون فرهنگي نيز با کمبود عضو مواجه است.

رئيس مجلس از ابوترابي​فرد و باهنر خواست تا به عنوان معاونين قانونگزاري و نظارتي مجلس، گزارشي از عملکرد خود ارائه دهند. ابوترابي​فرد به دليل کمبود وقت جلسه امروز، اراه اين گزارش را به جلسه بعدي موکول کرد اما محمدرضا باهنر معاون نظارت مجلس هشتم در گزارشي با اشاره به اينکه در مجالس پس از انقلاب 9 برابر مجالس قبل از انقلاب، قانون تصويب شده است، اظهار داشت: متاسفانه تا قبل از مجلس ششم، هيچ نظارتي برحسن اجراي قوانين وجود نداشت. در مجلس هفتم نظارت کمي نظامندتر شد و در مجلس هشتم با تاسيس معاونت نظارت، چهار اداره کل نظارتي تشکيل شد.

به گفته وي، يکي از اين اداره کل​ها بر عملکرد نمايندگان ناظر در مجامع تخصصي همچون «هيات نظارت بر صداوسيما»، «شوراي پول و اعتبار» و ... نظارت دارد. اداره کل ديگري به نظارت بر عملکرد کميسيون​هاي تخصصي مجلس مي​پردازد تا کميسيون​ها علاوه بر نظارت به انجام وظايف نظارتي خود بر وزارتخانه​هاي زيرنظرشان نيز بپردازند. به ابن ترتيب گزارش​هاي نظارتي کميسيون​ها در معاونت نظارت بررسي مي​شود تا در صورت نياز به قوه قضايه ارجاع گردد.

باهنر با بيان اينکه ديگر اداره کل معاونت نظارتي مجلس بر عملکرد کميسيون اصل 90 نظارت دارد، افزود: آخرين اداره کل هم موظف به تطبيق مقررات دولت با مصوبات مجلس بر اساس اصل 138 قانون اساسي است. اين اداره کل، نتايج بررسي​هايش را پس از اطلاع به رئيس مجلس، در روزنامه رسمي به چاپ مي​رساند.

وي در پايان ابراز اميدواري کرد که اينبار معاون نظارت و قانونگزاري مجلس، افراد ديگري به غير از نواب رئيس مجلس باشند تا بيشتر به امور اين معاونت بپردازند و فراغت بال بيشتري داشته باشند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز