۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹

بمب‌های اتم در اختیار چه کسانی است؟

قدرت‌های هسته‌ای جهان در مجموع «چهار هزار و ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای» آماده عملیات دارند.
کد خبر : ۶۶۶۴۷
به گزارش صراط به نقل از جهان، اشاره این موسسه به کلاهک‌هایی هستند که یا روی موشک ها جاسازی شده‌اند و یا به پایگاه‌های نظامی منتقل شده‌اند. از میان این کلاهک‌های عملیاتی، «نزدیک به دو هزار» کلاهک هسته‌ای آماده شلیک هستند.

یک موسسه بین‌المللی پژوهشی در امور صلح روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که حدود ۱۹ هزار کلاهک هسته‌ای در جهان وجود دارد که «نزدیک به دو هزار» کلاهک آن آماده شلیک هستند.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، «سیپری»، که مقر آن در استکهلم سوئد است در گزارش سال ۲۰۱۲ خود اعلام کرده است که هر چند در سال ۲۰۱۱ شمار کلاهک‌های هسته‌ای در جهان از بیش از ۲۰ هزار واحد به حدود ۱۹ هزار واحد کاهش یافته‌است، ولی به نظر می‌رسد که تمایل کشورهای دارنده تسلیحات اتمی برای کنار گذاشتن زرادخانه‌های هسته‌ای خود، بیشتر جنبه «لفظی» داشته باشد.

قدرت‌های هسته‌ای جهان در مجموع «چهار هزار و ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای» آماده عملیات دارند. اشاره این موسسه به کلاهک‌هایی هستند که یا روی موشک ها جاسازی شده‌اند و یا به پایگاه‌های نظامی منتقل شده‌اند. از میان این کلاهک‌های عملیاتی، «نزدیک به دو هزار» کلاهک هسته‌ای آماده شلیک هستند.

روسیه با در اختیار داشتن «۱۰ هزار کلاهک هسته‌ای» در صدر فهرست دارندگان تسلیحات هسته‌ای قرار دارد. از این تعداد «هزار و ۸۰۰» کلاهک هسته ای در مرحله عملیاتی قرار دارند.

جایگاه دوم این فهرست با «هشت هزار کلاهک هسته‌ای» که «دو هزار و ۱۵۰» واحد آن وارد فاز عملیاتی شده‌اند، متعلق به آمریکا است.

بریتانیا با «۲۲۵ کلاهک هسته‌ای» که «۱۶۰ عدد» آن در مرحله عملیاتی قرار دارند و فرانسه با «۲۹۰ کلاهک» عملیاتی و در مجموع «۳۰۰ کلاهک هسته‌ای» به ترتیب در مقام های سوم و چهارم جای گرفته‌اند.

این فهرست در ادامه به چین با «۲۴۰ کلاهک هسته‌ای»، هند با «۸۰ تا ۹۰ کلاهک»، پاکستان با «۹۰ تا ۱۱۰ کلاهک» و اسرائیل با «۸۰ کلاهک هسته‌ای» اشاره کرده است.

این موسسه در بخشی دیگر از گزارش خود همچنین ارقامی را در خصوص مخارج نظامی در برخی از کشورها و همچنین صادرات و واردات تسلیحات نظامی منتشر کرده است.

 در سال ۲۰۱۱، آمریکا با «۷۱۰ میلیارد دلار» بیشترین میزان را به مخارج نظامی اختصاص داده است. مقام دوم و سوم این فهرست به کشورهای چین و روسیه تعلق دارد که به گفته این موسسه، به ترتیب «۱۴۳ میلیارد دلار» و «۷۱.۹ میلیارد دلار» صرف هزینه های نظامی خود کرده اند.

ایالات متحده با در اختیار داشتن  سهم «۳۰ درصدی» از صادرات نظامی در جهان، بزرگترین صادر کننده اسلحه به شمار می‌رود. روسیه نیز «۲۴ درصد» از صادرات نظامی در جهان را در اختیار دارد.

از سوی دیگر، هند در جایگاه نخست فهرست واردات تجهیزات و ادوات نظامی قرار دارد و «۱۰ درصد» از واردات نظامی جهان را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی نیز با «۶ درصد»، دومین وارد کننده نظامی جهان به شمار می‌رود.

 آسیا و اقیانوسیه خریدار «۴۴ درصد» از تسلیحات نظامی در جهان هستند و اروپا و خاورمیانه هرکدام به ترتیب با  خرید «۱۹ درصد» و «۱۷ درصد» از تسلیحات نظامی، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح در استکهلم در سال ۱۹۶۶ و با هدف تحقیق درباره مناقشات جهانی، مسائل مربوط به جنگ‌افزارها، کنترل تسلیحات و خلع سلاح در پایتخت سوئد تأسیس شد.

گزارش سال ۲۰۱۲ «سیپری» با کمک «۳۹ کارشناس» از «۱۷ کشور جهان» تهیه و تنظیم شده است.