۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲

هشداربهداشت درباره نمک‌ تصفیه‌نشده

وزارت بهداشت اعلام کرد: وجود ناخالصی‌ها در نمک می‌تواند ایجاد مسمومیت کند و حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن و بروز کم خونی ناشی از کمبود آهن‌شود.
کد خبر : ۶۶۶۸۱

به گزارش صراط به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، سعیده معانی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب اظهار داشت‌:‌ مصرف نمک های معمولی و تصفیه نشده علاوه بر اینکه پاسخگوی نیاز بدن به ید نیست حاوی ناخالصی های محلول و نامحلول زیان آوری هستند که می تواند سلامت مصرف کننده را به مخاطره انداخته و منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شود.

وی افزود: نمک، جزء جدایی ناپذیر سفره ایرانی و یکی از اجزای کوچک اما مهم در آشپزی است و مقدار مجاز آن نقش حیاتی در بدن انسان دارد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: نمک خوراکی باید از نوع یددار تصفیه شده باشد. این نوع نمک حاوی ید به میزان کافی است و ناخالصی های آن طی فرآیند تصفیه، حذف شده و کاملاً بهداشتی است.

معانی خاطرنشان کرد: افراد هیچ گاه از نمک های غیر یددار و تصفیه نشده برای مصارف خوراکی، طبخ غذا و حتی خیساندن برنج استفاده نکنند و در هنگام خرید نمک به تاریخ تولید و انقضای نمک، پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی بسته بندی نمک دقت کنند.

وی ادامه داد: نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی و بیشتر از یک سال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود بنابراین ضرورت دارد از نگهداری طولانی مدت نمک خودداری کنند.

به گفته معانی، برای حفظ ید در نمک باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظروف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی نگهداری کرد.

نظرات بینندگان
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
لطف کنید به خانم بهداشت بگید مگه هرچی که بگندد نمکش نمی زنند مگه میشه نمک بعد از یکسال خراب بشه معلوم نیست با این نمکهای به اصطلاح تصفیه شده که ترکیب کاملا شیمیایی (کلر و سدیم) است چه بلای بر سر مردم میارنند
من که میدونم این کامنت را نمی گذارید