۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷

سيا زیرنظرچه مراكزي درلبنان کارمي‌كند

يك پايگاه خبري نام تعدادي از موسسات و مراكزي را فاش كرده كه با حمايت مالي سازمان جاسوسي آمريكا و در جهت اهداف آن در داخل لبنان فعاليت مي‌كنند.
کد خبر : ۶۶۶۹۲

به گزارش صراط به نقل از جمهوری، پايگاه خبري "الانتقاد" در مقاله‌اي به قلم "علي عوباني" به افشاي فعاليت‌هاي سازمان جاسوسي آمريكا در لبنان پرداخته و براي اولين بار نام شركت‌ها و سازمان‌هايي را فاش كرده كه با حمايت مالي اين سازمان براي خدمات رساني به آن فعاليت مي‌كنند.

اين مقاله تاكيد مي‌كند كه ويترين‌هايي كه اين سازمان جاسوسي در لبنان تحت پوشش آن فعاليت‌هاي خود را ادامه ميدهد، بيشتر از آن چيزي است كه به شمارش درآيد، بلكه در تمامي زمينه‌هاي سياسي و ديپلماتيك، حقوقي، اقتصادي، مالي، رسانه‌اي و نظامي توزيع شده است.
اين مقاله مي‌افزايد: بعد از افشاي نقش لانه جاسوسي آمريكا در منطقه "عوكر" در لبنان كه به عنوان مصونيتي ديپلماتيك براي فعاليت‌هاي جاسوسي و توطئه عليه لبنان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بعد از اينكه پايگاه خبري ويكيليكس فاش كرد كه شركت "استراتفور" تنها ويتريني براي فاليت‌هاي سيا است، الانتقاد سعي مي‌كند تا ابعاد جديدتري از فعاليت‌هاي اين سازمان جاسوسي در لبنان را فاش كند كه تحت نام‌هاي مختلف نظير جمعيت‌هاي دانشگاهي، جمعيت‌هاي حقوق بشري و مراكز مطالعات سياسي و استراتژيك فعاليت مي‌كنند.

جمعيت فلسفه قانون
در اين راستا "امين الحطيط " كارشناس امنيتي لبنان به الانتقاد از راه‌هاي فعاليت اين سازمان مي‌گويد و نحوه استفاده از اين موسسات و مراكز مطالعات در فعاليت سيا را نشان مي‌دهد، به گفته او مثلا جمعيتي به نام "جمعيت فلسفه قانون" از سوي دكتر جورج سعد در لبنان ايجاد شده كه مقر آن در منطقه دارو در بيروت قرار دارد، اين موسسه به صورت مستقيم با آژانس توسعه آمريكا مرتبط است.

حطيط در بيان جزئيات اين مطلب تاكيد مي‌كند كه فلسفه قانون يك واحد درسي است كه در دانشكده‌هاي حقوقي تدريس مي‌شود، اما اين واحد تقريبا در لبنان به فراموشي سپرده شده است، وي با ابراز شگفتي از ايجاد موسسه‌اي با اين نام گفت كه آنها سعي مي‌كنند كه با اين نام فعاليت‌ها و ماهيت واقعي خود را مخفي نگه دارند و وانمود كنند كه ارتباطي با آمريكا ندارند، اين باعث شده است كه برخي از اساتيد دانشگاهي نيز به تعامل با اين سازمان‌ها كشيده شوند.
وي در مورد جورج سعد نيز مي‌نويسد وي استاد دانشگاه اللبنانيه است و حق تشكيل چنين موسسه‌اي را نداشته است، او سعي كرده تا حطيط را نيز به اين موسسه دعوت كند تا سخنراني‌هايي در آن داشته باشد، سعد همواره سعي كرده است تا موضوع تامين مالي اين موسسه از سوي آژانس توسعه آمريكا مخفي باقي بماند، اما هنگامي كه از وي در مورد ارتباط حقوق بشر با توسعه سوال مي‌شود، پاسخ مي‌دهد كه حقوق بشر همان توسعه جوامع و رشد آن است.

الانتقاد مي‌افزايد كه هدف اصلي از اين مركز ارتباط با نخبه‌هاي علمي و استادان دانشگاهي است كه در رسانه‌ها نيز ظاهر مي‌شوند و مي‌توانند در افكار عمومي تاثير بگذارند، اين مركز سعي مي‌كند در چارچوب بندي‌هايي آنها را به فضاهاي سياسي بكشاند و اساتيدي كه حس امنيتي و سياسي خوبي نداشته باشند در اين دام‌ها گرفتار مي‌شوند.

90 درصد موسسات حقوق بشري جهان ساخته "سيا" است
حطيط تاكيد مي‌كند كه اين البته يك نمونه از مراكزي است كه در جهان عرب به وفور يافت مي‌شود، 90 درصد از جمعيت‌هاي حقوق بشر در جهان ساخته و پرداخته سي‌اي اي است كه چهار مأموريت را دنبال مي‌كنند:
- چارچوب نخبه‌ها براي دادن رويكرد واحد به آنها
- باز كردن زمينه براي نخبه‌هاي فكري در مورد اينكه در راستاي اهداف آنها با هم تعامل فكري داشته باشند.
- تلاش براي تاثيرگذاري نخبه‌ها در افكار عمومي در راستاي اهداف آنها
- تلاش براي رويكرد دادن نخبه‌ها به جامعه، به اين ترتيب نخبه‌ها مانند صفحه‌اي تلويزيوني هستند كه جامعه از طريق آنها به اين طرف و آن طرف تحرك داده مي‌شود.
حطيط درباره كمك‌هاي مالي آمريكا به اين موسسات تاكيد مي‌كند كه اين كمك‌ها زياد نيست، به عنوان مثال مركزي مانند جمعيت فلسفه قانون ماهيانه مبلغ ناچيزي از آمريكا دريافت مي‌كند كه از 50 تا 75 هزار دلار تجاوز نمي‌كند.
ابعاد فعاليت‌هاي سيا در جوامع انساني

اين مقاله همچنين تاكيد مي‌كند كه سازمان سيا در پنج زمينه در جوامع مختلف دنيا نفوذ مي‌كند كه عبارتند از:
- چارچوب سياسي براي عضو گيري از ميان سياستمداران
- چارچوب نظامي براي در اختيار داشتن فرماندهي‌هاي نظامي
- چارچوب اقتصادي براي در دست داشتن مفاصل اقتصادي
- چارچوب اجتماعي براي ايجاد جمعيت‌هاي وابسته
- چارچوب فكري آكادميك براي عضوگيري افراد موثر، اين بخشي است كه در بسياري از كشورها موفق عمل كرده اند، چرا كه مسئولين و نخبه‌هاي سياسي نيز معمولا از اين جمعيت‌ها هستند.
كنترل رفتارهاي حزب‌الله از طريق موسسات وابسته

اين مقاله در ادامه به ساير مراكز وابسته به آمريكا در لبنان اشاره كرده و مي‌نويسد كه موسسات با حمايت مالي آمريكا ويترين ديگري است كه سيا از آن براي نفوذ در جامعه لبنان استفاده مي‌كند، مركز كارنگي به رياست "پول سالم" متخصص مسايل سياسي و استراتژيك يكي از اين مراكز است، از ديگر مراكز مي‌توان به مركز مطالعات سياسي ويژه حزب‌الله لبنان اشاره كرد كه تنها فعاليت‌هاي حزب‌الله و نقاط ضعف آن را دنبال مي‌كند و از سوي آنطوان سعد رهبري مي‌شود، اين فرد هر چهار ماه يك بار به آمريكا سفر مي‌كند تا بودجه‌هاي مالي اختصاص داده شده را از آنها بگيرد.

آژاس توسعه آمريكا و جمعيت سنديكاي وكلاي آمريكايي "ABA"

اين آژانس يكي از بازوهاي سازمان سيا است كه همواره به نفوذ در كشورهاي مختلف از طريق حمايت از موسسات داخلي غير دولتي اشتغال دارد، اين سازمان بسياري از فعاليت‌هاي خود را در اين راستا قرار داده و بورس‌هاي تحصيلي و كمك‌هاي اقتصادي زيادي نيز به افراد وابسته اعطا مي‌كند، البته شاخه اين آژانس در لبنان در پايگاه خبري خود مدعي است كه فعاليت‌هايش در لبنان در دو جنبه است:

اول: تقويت قدرت دولت لبنان براي ارائه خدمات با كيفيت بالا به شهروندان از جمله در عرصه‌هاي تعليم و آب بهداشتي

دوم: تحقق فرصت‌هاي اقتصادي و تقويت ثبات در فقيرترين مناطق كشور و بويژه مناطق روستايي.
در سال گذشته در لبنان تلاش شد تا براي يكي از سنديكاهاي وكلاي آمريكايي در لبنان مجوز صادر شود، اين مركز به نظر مي‌رسد يكي از ويترين‌هاي حقوقي آژانس توسعه آمريكايي بود، نمونه‌هاي فعاليت اين موسسه در كشورهاي عربي ديگر نظير اردن و مصر مويد اين مطلب بود، البته اين تلاش‌ها با وجود صادر شدن دستور آن از سوي دولت همچنان متوقف است.

اهداف اين جميعيت بر اساس آنچه در اساسنامه آن نوشته شده است، توسعه مباني حقوقي و تقويت عدالت براي تمامي ملت لبنان و وحدت و نظم دادن به قوانين و مقررات قضايي و همچنين محافطت از شرافت حرفه‌اي و اجرايي كردن آگاهي‌ها و تجربه‌ها در اين شغل است.