۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱

هنرمندانی‌که‌60سالگی‌خواننده‌شده‌اند

اعضای گروه کر «60 سالگی» اگرچه در سن بالا به خوانندگی و هنر موسیقی روی آورده اند، اما کیفیت کارشان به تایید بسیاری از استادان این هنر رسیده است.
کد خبر : ۶۶۷۶۲
به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاین، وقتی اولین بار شنیدم جمعی از سالمندان بالای 60 سال، گروه کری (آواز جمعی) را تشکیل داده‌اند و می‌خواهند کنسرتی برگزار کنند، به هیچ وجه فکر نمی‌کردم کارشان از نظر هنری در سطح حرفه‌ای باشد.

اما وقتی اواخر آبان سال گذشته در فرهنگسرای شفق شاهد هنرنمایی گروه «کر 60 سالگی» شدم، کار آنان را بی‌عیب و نقص دیدم. برای همین بود که در آن کنسرت، چه مخاطبان عادی و چه استادان بزرگ موسیقی چون همایون خرم، شاهین فرهت، انوشیروان روحانی، لوریس چکناواریان و هوشنگ ظریف که در سالن حاضر بودند، از آواز خوانی این گروه 44 نفره استقبال و به شدت آنان را تشویق کردند.

گروه «کر 60 سالگی» تا کنون دو کنسرت عمومی و بیش از 40 اجرای مناسبتی داشته است

بعد از آن برنامه موفق، پنج شنبه و جمعه این هفته (18 و 19 خرداد) گروه «کر 60 سالگی» برای دومین بار در تالار رودکی کنسرت می‌دهد و با همراهی سازهای پیانو، دف و تمبک، قطعاتی از روح الله خالقی، همایون خرم و علی تجویدی را اجرا می‌کند.

 

 

فرشاد فولادوند، موسیقی دانی که سرپرستی گروه «کر 60 سالگی» را برعهده دارد، در باره شکل گیری این جمع هنری توضیح می‌دهد: «سال 85 از سوی یک مرکز فرهنگی از من درخواست شد تا برای گروهی 15 نفره از سالمندان، کلاس‌های تدریس موسیقی برپا کنم. با پایان یافتن آن دوره آموزشی بود که جرقه تشکیل و استمرار کار یک گروه کر با میانگین سنی بالای 60 سال زده شد که امروز تعدادشان به 44 نفر رسیده است.»


وقتی عمر خوانندگان و آثار یکی است

او در ارتباط با قطعاتی که برای اجرا توسط این گروه کر انتخاب می‌کند، می‌گوید: «در‌‌ همان ابتدای کار متوجه شدم اعضای گروه نمی‌توانند قطعات جدید را به خوبی یاد بگیرند. برای همین رفتم سراغ آثاری که آنان در جوانی شنیده بودند و از آن‌ها خاطره داشتند.»

این موسیقی‌دان با اشاره به اینکه سن اعضای گروه «کر 60 سالگی» با عمر آثاری که می‌خوانند، تقریباًبرابر است، ادامه می‌دهد: «ما بیشتر قطعاتی را اجرا می‌کنیم که در دهه‌های 20 تا 40 خورشیدی تولید شده‌اند و خواننده‌های ما در کودکی یا جوانی آن‌ها را شنیده‌اند. برای همین بدون اغراق می‌گویم که آنان بهتر از جوانان امروز این آثار را بازخوانی می‌کنند.»

فولادوند می‌افزاید: «از آنجا که اعضای گروه ما با قطعاتی که می‌خوانند، سال‌ها زندگی کرده، عاشق شده، اشک ریخته، خندیده و بزرگ شده‌اند، اجرا‌هایشان بسیار پر احساس و عاطفی است و برای همین بر دل مخاطب عادی و خاص می‌نشیند.»


یادگیری موسیقی در 60 سالگی

سرپرست گروه «کر 60 سالگی» در باره آموزش موسیقی به اعضای گروهش می‌گوید: «افراد گروه پیش از آنکه دور هم جمع شوند، هیچ کدامشان در رشته موسیقی فعالیت نداشتند و آموزشی هم ندیده بودند. با این حال ما کسانی را که گوش مساعد برای شنیدن موسیقی داشتند، پذیرفتیم و مورد تعلیم قرار دادیم.»

 

 

او اضافه می‌کند: «علاوه بر آموزش کارگاهی و عملی، اعضای گروه تحت تعلیم اصول آواز، سلفژ و تئوری موسیقی نیز قرار گرفتند و به این ترتیب احساس و شور خود را در قالب چارچوب‌های هنری قرار دادند.»

فولادوند تاکید می‌کند: «با توجه به توانایی‌های موسیقایی، این گروه آوازی را باید مسن‌ترین خواننده‌های حرفه‌ای کشور به شمار آورد که کارشان در سطح بسیار بالایی ارائه می‌شود.»

مسن‌ترین عضو گروه؛ 80 ساله

سرپرست گروه «کر 60 سالگی» در توضیح میانگین سنی و تعداد اعضای مرد و زن این جمع هنری می‌گوید: «مسن‌ترین عضو گروه ما 80 سال سن دارد و کوچک‌ترین آنان در آستانه 60 سالگی هستند. همچنین از 44 عضو این گروه، تنها 6 نفر مرد بوده و دیگران از خانم‌های علاقمند هستند.»

او با تاکید بر اینکه گروه «کر 60 سالگی» علاوه بر دو کنسرت عمومی، بیش از 40 اجرا هم در مجامع فرهنگی، خیریه و مناسبتی داشته است، می‌افزاید: «ما با اینکه سال‌های پرکاری را پشت سرگذاشته‌ایم، اما هیچ‌گاه تحت پوشش و حمایت اداره و نهاد خاصی قرار نگرفته‌ایم و قصد چنین کاری هم نداریم.»

فرشاد فولادوند ادامه می‌دهد: «اعضای گروه ما با عشق و علاقه تمرین می‌کنند و روی صحنه می‌روند و برای همین اجرا‌هایشان یک خالصی و پاکی کم نظیری دارد که بر جذابیت کار حرفه‌ایشان می‌افزاید.»