۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳

رکوردشکنی‌عجیب‌درجشنواره‌فیلم تهران

هیئت انتخاب جشنواره فیلم‌های ویدیویی تهران با احتساب 24 ساعت فیلم دیدن در طول 15 روز باز هم 9 روز کم می‌آورد و نمی‌تواند 496 فیلم را در طول این مدت‌زمان ببیند!
کد خبر : ۶۶۷۸۷

به گزارش صراط به نقل از فارس، جشنواره‌ها با اهداف و چشم‌اندازهای مختلف طراحی و آغاز به کار می‌کنند اما این که چقدر می‌توانند به اهداف‌شان نایل آیند، امری است که باید شورای سیاستگذاری و مدیران برگزاری در آن دقت لازم را داشته باشند.

بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر آخرین دوره‌ای بود که بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ویدیویی» در آن برگزار شد و در همان زمان خبر برگزاری جشنواره‌ای مستقل برای فیلم‌های ویدیویی شنیده می‌شد. خبر برگزاری جشنواره مستقل و توجه بیشتر به این نوع از سینما برای فیلمسازانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، مسرت‌بخش بود و در اظهار نظرهای خود به توجه مدیران به فیلم‌های ویدیویی اظهار رضایت و خشنودی کردند.

برگزاری نخستین جشنواره فیلم‌های ویدیویی به موسسه رسانه‌های تصویری سپرده شد و دبیر این جشنواره در جلسات متعدد از برنامه‌های مختلف و بخش‌های مختلف جشنواره فیلم ویدیویی تهران سخن گفت و در جای جای صحبت‌هایش نگاه تخصصی به این سینما را از اهمیت خاصی عنوان کرد. در جشنواره‌ها نگاه تخصصی را باید در انتخاب‌ها، داوری‌ها و قضاوت‌های جشنواره جست‌و‌جو کرد.

جشنواره فیلم‌‌های ویدئویی تهران بخش‌های مختلف دارد و هیئت داروان متعددی بخش‌های آن را داوری می‌کنند. به تازگی خبر راهیابی 49 فیلم منتخب بخش مسابقه خاطره یاس‌ها (مسابقه ده‌ساله) به رسانه‌ها ارایه شد.

در بخش مسابقه «خاطره یاس‌ها» پنج نفر که تعدادی از آن‌ها مدیر هستند، فیلم‌های این بخش را برای حضور در رقابت انتخاب کردند.‌ هیئت انتخاب این بخش شامل بهمن حبشی‌، مهدی عظیمی‌میرآبادی، محمدرضا فرجی، محمود گبرلو و سید علی‌اکبر محمودی مهریزی، 496 فیلم‌ این بخش را که بالای 70 دقیقه مدت‌زمان دارند، در طول 10 تا 15 روز دیده و انتخاب کردند.

حال بد نیست یک حساب سرانگشتی داشته باشیم و حساب کنیم دوستان در طول روز چقدر فیلم دیدند.

مدت‌زمان کل فیلم‌ها (با احتساب زمان حداقل 70 دقیقه برای یک فیلم): 496 فیلم * 70 دقیقه = 34720 دقیقه

مدت‌زمان 15 روز بر حسب دقیقه: 15 روز * 24 ساعت * 60 دقیقه =  21600 دقیقه

با این حساب مشخص می‌شود اگر دوستان هیئت انتخاب کل 15 روز 24 ساعته فیلم دیده باشند، باز هم 13120 دقیقه یا به عبارتی 218 ساعت و یا به عبارت دیگر 9 روز کم می‌آورند.

حال چطور این فیلم‌ها دیده شده، خودشان بهتر می‌دانند.

اگر فرض کنیم هیئت انتخاب، برخی از فیلم‌ها را هم قبلا دیده باشند (که دلیل قانع‌کننده‌ای نیست) باز هم مشخص است که دوستان به شیوه جلو زدن فیلم‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس نام سازنده فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند.

اما نکته‌ای که بیشتر به ذهن متبادر می‌شود و به حقیقت نزدیک‌تر است این است که شاید به دلیل تعدد فیلم‌ها دوستان هیئت انتخاب تنها به اسامی کارگردانان و سابقه آن‌ها بسنده کرده و با دیدن فیلم یا خواندن خلاصه داستان فیلم را انتخاب نمودند.

در این جشنواره که نخستین جشنواره فیلم‌های ویدیویی به شمار می‌آید انتخاب، قضاوت و داوری فیلم‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در اولین دوره جشنواره نگاه تخصصی به آثار از اهمیت خاصی برخوردار است. از انتخاب آثار در این بخش که گذشت امیدواریم داوری‌ها به گونه‌‌ای صورت گیرد که تیم برگزارکننده این جشنواره به اهداف خود که همانا رسیدن به کیفیت مطلوب در آثار ویدیویی است، برسد.

نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
عزیزم بد نبود اگه یک کلام مینوشتی متولی این جشنواره کی بوده؟
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز