۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰

دل‌پردردرهبری‌ازصندلی‌های‌خالی‌مجلس

"بی نظمی" نمایندگان در امر حضور و غیاب و "تاخیر" در آغاز جلسات صحن علنی مجلس، یکی از مشکلات اساسی مجلس هشتم بود؛ مشکلی که در سال آخر این دوره به اوج خود رسید و معمولا جلسات صحن علنی با نیم ساعت تاخیر تشکیل می شد!
کد خبر : ۶۶۸۱۳
به گزارش صراط به نقل از عصر امروز، رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: "خیلی از اوقات که در گذشته تلویزیون مجلس را نشان می‌داد و من صندلی‌های خالی را می‌دیدم، پای تلویزیون از مردم خجالت می‌کشیدم و احساس شرم می‌کردم!"

"بی نظمی" نمایندگان در امر حضور و غیاب و "تاخیر" در آغاز جلسات صحن علنی مجلس، یکی از مشکلات اساسی مجلس هشتم بود؛ مشکلی که در سال آخر این دوره به اوج خود رسید و معمولا جلسات صحن علنی با نیم ساعت تاخیر تشکیل می شد!

معمولا به طور میانگین در جلسات علنی مجلس هشتم ۷۰ الی ۸۰ نفر از نمایندگان به دلایل مختلف از جمله مرخصی، بیماری، غیبت و ... حضور نداشتند تا اکثر خبرگزاری ها و سایت ها خبر آغاز صحن علنی مجلس در یکی از روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه را با تیتر "آغاز صحن علنی مجلس با فلان تعداد نماینده غایب" منتشر کنند و گاهی اوقات نیز از نمایندگان غایب در جلسات مهم و سرنوشت ساز صحن علنی نام ببرند!

از بین نمایندگان حاضر در جلسه نیز به طور متوسط ۶۰ نفر اصلاً در رأی‌گیری‌های مجلس شرکت نمی‌کنند که در برخی روزها این تعداد به ۸۰ الی ۹۰ نماینده نیز می‌رسید.

مطمئنا "نظم" و "انضباط" باید یکی از فاکتورهای اصلی نمایندگان مردم و خانه ملت باشد تا خانه قانونگذار کشور به نماد نظم و انضباط برای مردم تبدیل شود.

در همین خصوص رهبر معظم انقلاب در آخرین فرمایشات خود در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم تاکید کردند: "خیلی از اوقات که در گذشته تلویزیون مجلس را نشان می‌داد و من صندلی‌های خالی را می‌دیدم، پای تلویزیون از مردم خجالت می‌کشیدم و احساس شرم می‌کردم! ما به این مردم گفته‌ایم پای صندوق بیایید؛ آنها هم آمده‌اند و نماینده معین کرده‌اند؛ حالا چه دارد مطرح می‌شود؟ مطلب مهم. به مجلس نگاه می‌کنید، می‌بینید چهار تا صندلی خالی است؛ یکی نشسته، پنج تا صندلی خالی است. بنده این‌جا پای تلویزیون وقتی این صحنه را می‌دیدم، حقیقتاً احساس شرمندگی می‌کردم. این، بی‌انضباطی است و مطلقاً نباید این را برای مجلس برتافت".(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس هفتم ۲۷/۳/۸۳)

یکی از نکات "مثبت" مجلس نهم که ۱۰ روز از آغاز فعالیت آن می گذرد، نظم دقیق شروع جلسات راس ساعت مقرر (۸ صبح) می باشد که مایه امیدواری است و این انتظار می رود که در آینده شاهد تیترهای "آغاز جلسه علنی مجلس با ... نماینده غایب" نباشیم.

گفتنی است بر اساس، ماده ۸۸ قانون آئین‏نامه داخلى مجلس شوراى اسلامى، نماینده‏اى که بیش از یکصد ساعت متوالى یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یکسال غیبت نماید، مستعفى شناخته خواهد شد.

همچنین نماینده‏اى که به ‏علت ناتوانى جسمى و یا بیمارى بیش از چهار ماه در یکسال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست سى نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنى بر عجز وى از ایفاى وظایف نمایندگى، سمت نمایندگى خود را از دست میدهد.

همچنین بر اساس مواد ۸۹، ۹۰ و ۹۱ به غیبت و تأخیر غیرموجه حقوق تعلق نمى‏گیرد و محاسبه ساعات غیبت در کمیسیون‏ها با رؤساى کمیسیون‏ها و در جلسات رسمى مجلس با هیأت رئیسه مى‏باشد و در هر دو صورت، اعلان رسمى غیبت با هیأت رئیسه مجلس خواهد بود. هیأت رئیسه موظف است غیبت و تأخیر غیرموجه نمایندگان در کمیسیون‏ها را هر ماه به اطلاع نمایندگان برساند.

غیبت، تأخیر غیرموجه نمایندگان پیش از پایان جلسه مجلس اعلان و درصورت مذاکرات مجلس ثبت خواهد شد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۴
۱
رهبر كبير ولي امر مسلمين نگران نباشند .اين اقايون تازه كار شروع كردند .درست ميشه . شما خاطر مبارك را مكدر نفرمائيد.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۴
۱
رهبرا ما درد شما رو درک می کنیم اما فقط مشکل خالی بودن صندلی ها نیست . از هرج و مرج در بیان و گفتار و تصمیم گیریها گرفته تا قدم زدن نمایندگان در صحن علنی و درگوشی حرف زدنها و اصلا توجه نکردن به سخنران جلسه تا لابی گری ها و پذیرش دستورات و اوامر دیکته شده از خارج مجلس و و و بخشی از گرفتاریهای مجلس است وما مردم عادت کرده ایم به این وضع .چون نماینده اصلی مردم یعنی رئیس جمهور مجلس را مسخره کرد و بارها گفت و ثابت کرد که مجلس در راس امور نیست . فدای مظلومیت شما رهبر عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۲
۰
به نظر من بیشتر وقت نمایندگان با تماسهایی که برقرار میکنند یا دیگران به انها تلفن میزنند میگذرد
باید دستگاه قطع شبکه تلفن هراه بذارن
همه درست میشه