۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷

اشتباهات رایج در آشپزی

دنیایی آشپزی سرشار از اشتباهات کوچکی است که مرتکب شدن آنها از کیفیت غذای شما کاسته و پیشگیری از آنها به کیفیت آشپزی شما اضافه می کند.
کد خبر : ۶۶۸۳۳

به گزارش صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران آشپزی یکی از هنرهایی است که همه افراد در صورت دانستن نکات اصولی، از انجام آن لذت می برند.

هر آشپزی حداقل یک بار در آشپزخانه برای پخت غذا خرابکاری کرده است. اگر تا به حال برای درست کردن دسر، میوه ها را به جای غلتادن در شکر، در نمک غلتانده اید، مطمئن باشید شرایط تان خیلی بهتر از بقیه است.چند مورد از رایج ترین اشتباهات آشپزی را در زیر می خوانید.

غذا را در حین پخت نچشیده اید

این مشکل خیلی ها است. طعم غذایی که فکر می کنند عالی است و برای آن زحمت فراوانی کشیده اند، اصلا خوب نیست. یکی از اصول مهم اکثر آشپزها چشیدن دائمی غذا در حین پخت است. اما اگر فردی فراموش کند غذای خود را بچشد، باید منتظر رد شدن غذایش از سوی دیگران باشد. معمولا در دستور تهیه غذا ها و دسرها مقدارمصرفی نمک و سایر طعم دهنده ها را به عهده خود شما می گذارند.در نهایت کیفیت غذای شما به نوع اجاق گاز، کیفیت مواد اولیه و فاکتورهای دیگر بستگی دارد.

قبل از شروع به آشپزی طرز تهیه آن را با دقت مطالعه نمی کنید

این اشتباه باعث می شود که تهیه یک یا چند قلم از مواد اولیه و یا مراحل پخت غذا را فراموش کنید. حتی بهترین دستورهای پخت غذا هم در همان ابتدای کار اصول مهم طرز تهیه غذا را توضیح نمی دهند. یک آشپز عاقل قبل از اینکه دست به کار شود، ابتدا دستور پخت را با دقت مطالعه می کند. بهتر است قبل از انجام هر کاری کلیه مواد اولیه مورد نیاز را تهیه و در یک جا جمع کنید.

ماهیتابه را به اندازه کافی داغ نکرده اید

وقتی در ماهیتابه ای که خوب داغ نشده آشپزی می کنید، مواد یا به کف آن می چسبند یا بد رنگ می شوند. معمولا هنگام پخت گوشت قرمز این اتفاق می افتد. از اینکه شعله اجاق گاز را زیاد کنید، نترسید. هر زمان که متوجه شدید ماهیتابه خیلی داغ شده، می توانید سریع آن را از روی اجاق بردارید. حتما قبل از اینکه ماهیتابه را داغ کنید کمی روغن داخل آن بریزید.

ماهیتابه را از مواد غذایی پر می کنید

معمولا اکثر افراد سعی دارند کلیه غذاهایی را که می خواهند برای یک مهمانی بپزند، را با هم و به یکباره و روی یک اجاق درست کنند. با این کار تمام شعله های اجاق را با ماهیتابه و قابلمه های مختلف اشغال می کنید و در آخر این خودتان هستید که گیج می شوید. یا ماهیتابه را خیلی شلوغ می کنید و آن را از مواد غذایی مورد نیاز غذای مورد نظرتان پر می کنید. همانطور که می دانید مواد غذایی به هنگام پخت آب خود را از دست می دهند، پس باید در ماهیتابه جای کافی برای بخار شدن آب آنها وجود داشته باشد. در غیر اینصورت آب مواد به دلیل ازدحام مواد غذایی در ماهیتابه جمع می شود و مواد شما به جای سرخ شدن، آب پز می شوند.

غذای در حال پخت را مرتب هم می زنید

اگر دائم به غذای خود که در حال پخت است، دست بزنید یا می سوزد یا خوب از آب در نخواهد آمد. یکی از مشکل ترین درس های آشپزی این است که غذا را به حال خود رها کنید. همه ما این را تجربه کرده ایم که دائم یا غذا (به خصوص غذاهای سرخ کردنی)  را به این طرف و آن طرف برمی گردانیم یا آن را خیلی هم می زنیم و با تکان های شدیدی که به ماهیتابه می دهیم، اجازه نمی دهیم مواد به خوبی پخته شوند. ترک این عادت، کار سختی است. برخی مواد مانند گوشت یا مرغ را باید مدتی در ماهیتابه به حال خود بگذارید تا خوب پخته شوند. این اشتباه باعث می شود که گوشت قرمز یا مرغ به ظرف بچسبد.

شعله اجاق را برای پخت پیاز بالا می دهید

با این کار پیازها به جای پخته شدن، سرخ می شوند، شاید شکل ظاهری پیازها خوب به نظر برسد، اما وقتی تکه ای از همین پیاز سرخ شده و سفت زیر دندان تان می آید، حس خوشایندی ندارد.

اگر می خواهید پیازهایی نرم و شیرین داشته باشیدکه سریع در دهانتان حل شوند، باید حوصله داشته باشید و شعله اجاق را پایین دهید و اجازه دهید پیاز به مدت یک ساعت در ماهیتابه با شعله پایین بماند. اگر شعله را زیاد کنید، در آخر پیاز خوشمزه ای نصیب تان نخواهد شد. پس پخت پیاز به زمان نیاز دارد.

از مواد غذایی با کیفیت پایین استفاده کرده اید

کیفیت مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخورد است. پخت یک غذا را باید با مواد غذایی خوب شروع کرد و به پایان رسانید. پس کیفیت و خوشمزگی غذای شما به کیفیت مواد اولیه هم بستگی دارد. در واقع مواد اولیه پایه و اساس غذای شما هستند  پس بهتر است همیشه در آشپزی به خاطر داشته باشید که از مواد غذایی با کیفیت و خوب استفاده کنید.

غذا را بیش از حد می پزید

اکثر افرادی که تجربه زیادی در آشپزی ندارند، با این اشتباه به خوبی آشنا هستند. مثلا تکه بزرگ گوشت قرمز به دلیل پخت بیش از حد چروکیده و شبیه آلو بخارا می شود. زمانی که گوشت را در دمایی بالاتر از دمای مناسب آن می پزید، پروتئین موجود در گوشت منقبض می شود و آب و همچنین طعم گوشت را به بیرون پس می دهد. پس بهتر است برای حل این مشکل زمان کافی را به پخت گوشت اختصاص دهید و آن را روی حرارت ملایم بپزید.

نظرات بینندگان
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۱
۳
اصلا آموزشی نبود. از این مقاله راضی نبودم. زیاد جالب نبود. این موارد هیچ کدوم خیلی مهم نیستن و بسته به مهارت افراد در آشپزی قابل تغییرند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خیلی ممون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۱
۳
۰
آی صراطیها معلومه در خرابکاری تو آشپزی خوب تجربه کسب کرده اید.