۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵

آيت‌الله مشکيني،نماداستقامت و مبارزه

هنگام بازگشت به قم ساواک او را ملزم به اين مي‌کند که بايد ظرف 48 ساعت قم را ترک کند و به همين دليل آيت‌الله مشکيني راه مشهد را در پيش گرفته و راهي اين شهر مي‌شود و 15 ماه در حوزه مشهد به تدريس علوم ديني مي‌پردازد.
کد خبر : ۶۶۹۱۰

به گزارش صراط به نقل از خبرگزاري فارس، آيت‌الله مشکيني اسوه اخلاق و عمل در دوران زندگي با برکت خود خدمات ارزنده‌اي را به نظام و انقلاب ارائه کرد و در راه پيروزي انقلاب زحمات زيادي را متحمل شد و پس از پيروزي انقلاب نيز در بخش‌هاي مختلف نقش آفريني کرد.

«اين روحاني عالي‌قدر از جمله شخصيت‌هاي نادري بود که در سراسر عمر با برکت و در مراحل گوناگون زندگي نوراني خويش منشأ برکات فراوان براي حوزه علميه و مردم مؤمن و اسوه اخلاقي و عملي براي شاگردان و ارادتمندان خود بود» اين سخن توصيفي جامع از شخصيت آيت‌الله علي اکبر مشکيني است که در پيام تسليت رهبر انقلاب به مناسبت ارتحال اين عالم فرهيخته عنوان شد.مرحوم علي‌اکبر فيض معروف به (علي مشکيني) در سال 1300 هجري شمسي در دهي از دهات بلوک مشكين چشم به جهان گشود. در اوايل کودکي چهار سال به دليل حضور پدر براي تحصيل علوم ديني در نجف اشرف اقامت داشت. وي سپس همراه پدر به وطن بازگشت و مقداري از مقدمات علوم ديني را نزد والد خويش فرا گرفت. وي پس از فوت پدر براي عمل به توصيه آن مرحوم نسبت به اشتغال به علوم ديني اهتمام کرده و راهي شهرستان اردبيل شد.

آيت‌الله مشکيني پس از آن براي ادامه تحصيل راهي قم شد و در جلسات درس آيت‌الله حجت کوه کمري و پس از آن در درس خارج مرحوم آيت الله بروجردي و آيت الله محقق داماد شرکت کرد.در پي شکل گيري جرقه‌هاي انقلاب امام مشکيني به صف ياوران ايشان پيوست و به دليل برگزاري جلسات مخفي در قم به منظور تبادل نظر در زمينه اجرايي کردن منويات و يا دستورات امام مورد تعقيب قرار گرفت و چهار ماه در تهران متواري شد و با اسم مستعار با دوستان تماس داشت.

وي در اين مدت نسبت به تاليف چندين کتاب اقدام کرد و سپس راهي کشور عراق مي‌شود.وي هفت ماه در نجف اشرف اقامت گزيد و در جلسات درس و بحث امام خميني(ره) شرکت کرد ولي باز هم به دليل ضعف مزاج و هواي گرم نجف بار ديگر به قم بازگشت.

هنگام بازگشت به قم ساواک او را ملزم به اين مي‌کند که بايد ظرف 48 ساعت قم را ترک کند و به همين دليل آيت‌الله مشکيني راه مشهد را در پيش گرفته و راهي اين شهر مي‌شود و 15 ماه در حوزه مشهد به تدريس علوم ديني مي‌پردازد.

وي بار ديگر به قم آمده و در جلسات مخفيانه در راستاي پيشبرد نهضت امام راحل شرکت مي‌کند ولي ساواک از اين اقدام وي و ديگر روحانيون مطلع شده و پس از دستگيري به ماهان کرمان، گلپايگان و در نهايت به کاشمر تبعيد مي‌شود و در اين مدت با برگزاري جلسات مختلف در راه تبيين نهضت امام نقش آفريني مي‌کند.علي‌اکبر فيض پس از پايان تبعيد رسما وارد عرصه مبارزات شده و تا زمان پيروزي انقلاب در قم و ديگر شهرها به مبارزه با رژيم مي‌پردازد و تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي به مبارزات خويش ادامه مي‌دهد.

با پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌، آيت ‌الله‌ مشکيني‌ در مسئوليت‌هاي‌ گوناگوني‌ از جمله عضويت‌ در خبرگان‌ تدوين‌ قانون‌ اساسي‌، مسئوليت‌ گزينش‌ و اعزام‌ قضات‌ با حکم‌ امام(ره‌)، رياست‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ در هر سه‌ دوره‌، امامت‌ جمعه‌ قم‌ با حکم‌ امام(ره‌) و رهبر انقلاب، عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و رياست‌ شوراي‌ بازنگري‌ قانون‌ اساسي‌ به‌ ايفاي‌ نقش‌ پرداخت‌.آيت‌ الله مشکيني در سال‌هاي عمر با برکت خود منشأ خدمات، فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي بسياري بود. او طي سال‌ها تدريس مقدمات، سطح و دروس خارج فقه و اصول در حوزه، شاگردان بسياري را تربيت کرد که از استادان و علماي امروز حوزه هستند.

آيت‌الله مشکيني همچنين کتاب‌هاي‌ فراواني‌ در زمينه‌هاي‌ گوناگون‌ علوم‌ اسلامي‌ از جمله اصطلاح‌ الاصول‌، مصطلحات‌ الفقه، الفقه‌ الماثور، روس‌ في‌ الاخلاق‌ ازدواج‌ در اسلام‌، المنافع‌ العامه‌، مفتاح‌ الجنان‌، المواعظ‌ العدديه‌، واجب‌ و حرام‌ احکام‌ الزامي‌، قصار الجمل‌، ترجمه‌ قرآن‌ کريم‌ به‌ زبان‌ فارسي‌ و... را تاليف کرده است.امام جمعه فقيد قم در روز هشتم مرداد ماه 1386 در سن 86 سالگي دعوت حق را لبيک گفت و پيکر اين عالم بزرگ و ياور امام راحل و رهبري پس از تشييع باشکوه در قم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز