۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲

عمرمفيدساختمان‌درايران‌چندسال‌است

وي تاكيد دارد كه بايد فرهنگ‌سازي در بين مردم براي روي آوردن به ساختمان‌هايي كه در آن‌ها مصالح استاندارد با رعايت مقررات ملي ساختمان به كار رفته است، ترويج يابد.
کد خبر : ۶۶۹۵۴

به گزارش صراط به نقل از خبرگزاری ایسنا، سالهاست كه در كشور از ضرورت استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها سخن رانده مي‌شود؛ مقوله‌اي كه اهميتش بر كسي پوشيده نيست و بايد با نگاهي ملي و عزمي جدي به يك روند قطعي تبديل شود.

اينكه عمر مفيد ساختمانها در كشور پايين‌تر از استاندارد جهاني است و مسوولان امر نيز بر اين نكته وقوف كامل دارند، خود حاوي اين پيام است كه بايد در زمينه استفاده از مصالح استاندارد براي ساختمان‌سازي گام‌ها پرشتاب‌تر و سريع‌تر برداشته شود. كما اينكه كشور روي كمربند زلزله واقع شده است و از آنجا كه حادثه خبر نمي‌كند بايد فكري اساسي براي استانداردسازي ساخت و سازها صورت گيرد.

در اين زمينه مهندس بلبلي ـ عضو هيات مديره نظام مهندسي استان تهران ـ به بررسي نحوه ساخت و سازهاي شهري در ايران پرداخته و تاكيد كرده است كه متاسفانه در كشور ما بسياري از مصالح ساختماني داراي استاندارد مناسب نبوده و از كيفيت لازم براي ساخت و ساز برخوردار نيستند و عمر مفيد ساختمان‌ها هم در بخش عمومي در كشور بين 25 تا 30 سال است.

وي تاكيد دارد كه بايد فرهنگ‌سازي در بين مردم براي روي آوردن به ساختمان‌هايي كه در آن‌ها مصالح استاندارد با رعايت مقررات ملي ساختمان به كار رفته است، ترويج يابد.

وي اظهر مي‌كند كه از دغدغه‌هاي اوليه هر انسان تهيه مسكن مناسب است و مطلوبيت ساخت و ساز در رعايت اصول ايمني و نظارت و استفاده از مصالح استاندارد و انتخاب مناسب با توجه به شرايط اقليمي، فرهنگي و اجتماعي است و بالا رفتن كيفيت هر يك، باعث بهبود كيفيت ساخت و ساز مي‌شود. از اين ميان، كيفيت مصالح فرهنگي و چگونگي انتخاب و مصرف آن‌ها نيز از جمله با اهميت‌‌ترين دلايل بهبود كيفيت ساخت و ساز محسوب مي‌شوند كه دست‌اندركاران توليد مصالح و ساخت و ساز نقش اصلي را دارا هستند.

 بلبلي مي‌گويد: متاسفانه در كشور ما بسياري از مصالح ساختماني داراي استاندارد مناسب نبوده و از كيفيت لازم براي ساخت و ساز برخوردار نيستند و عمر مفيد ساختمان در بخش عمومي در كشور ما بين 25 تا 30 سال است، ولي در مقام مقايسه كشورهاي اروپايي هم با استفاده از همين ميزان از مصالح، عمرساختمان‌هاي خود را به 150 سال نيز رسانده‌اند كه نشان مي‌دهد ما سرمايه‌هاي ملي خود را هدر مي‌دهيم.

وي تصريح مي‌كند: اينجا اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا عمده مصالح ساختماني موجود در كشور ما استاندارد نيست؟ در پاسخ بايد اذعان داشت كه دلايل بسياري را مي‌توان براي پديده فوق متصور بود كه عمده‌ترين آن‌ها به شرح ذيل است.

 سود بالاي توليدات غير استاندارد در مقابل پايين بودن فن‌آوري و بالا بودن هزينه‌هاي توليد و استفاده از مصالح استاندارد، كم توجهي سازمان‌ها ذي‌صلاح و نبودن كنترل كنترل‌هاي لازم بر توليد و استفاده از مصالح استاندارد، ضعف در ساختارهاي نظارتي و حقوقي دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي در استفاده از ابزارهاي قانوني در برخورد با توليد و استفاده‌كنندگان مصالح فاقد استاندارد، كمبود ظرفيت توليد مصالح داراي استاندارد در مقابل حجم وسيع درخواست، استفاده از مصالح و آسان‌تر بودن تهيه و مصرف موارد غير استاندارد، عدم اطلاع‌رساني توسط دستگاه‌هاي تبليغي و در نتيجه عدم آگاهي مردم جهت مطالبه مصالح استاندارد، حاكم بودن روح سوداگري بر صنعت ساخت به طوري كه كيفيت قرباني كميت مي‌گردد، سوداگران مي‌خواهند ارزان‌ترين هر چيز كه به ساختمان مربوط مي‌شود را تهيه نمايند حتي خدمات مهندسي و اين باعث مي‌شود نظارت بر ساخت و سازها كمتر وكمتر شود؛ در اين بين نبود كارگر ماهر و آموزش ديده و نبودن سيستم‌هاي كنترلي و نظارتي مزيد بر علت مي شود تا ساختماني ساخته شود كه عمرش يك سوم عمر يك انسان است در حالي كه اغلب اين انسان‌ها تمامي عمر مفيد خود را بايد كار كنند تا بتوانند صاحب يك مسكن شوند و اين يعني در سال حمايت از كار و سرمايه ايراني همچنان در حال هدر دادن وقت و سرمايه خود هستيم.

عضو هيات مديره نظام مهندسي استان تهران به ارائه پيشنهاداتي براي بهبود وضع موجود مي‌پردازد و تاكيد مي‌كند:

1- فرهنگ‌سازي در بين مردم جهت روي آوردن به ساختمان‌هايي كه در آن‌ها مصالح استاندارد با رعايت مقررات ملي ساختمان به كار رفته است.

2- صدور پروانه رتبه‌بندي شده براي توليدكنندگان مصالح.

3- تهيه شناسنامه ساختمان كه در بردارنده نوع و نحوه استفاده مصالح باشد.

4- تدوين قانون براي جلوگيري از ورود سوداگران و افراد عدم صلاحيت‌دار به عرصه ساخت و ساز.

5- فرهنگ سازي براي ارزش گذاري ساختمان‌ها براساس نوع و ميزان مصالح مصرفي با احتساب قيمت زمين.

6- ضرورت وجود كتاب استاندارد مصالح ساختماني و تعريف شاخص‌هاي استاندارد ساختماني در كنار ساير استانداردها.

7- ايجاد زيرساخت و راه اندازي كارخانه‌هاي توليد مصالح استاندارد.

8- تدوين نظام جامع خدمات نگهداري و راهبردي ساختمان.

وي مي‌افزايد: توجه به مطالب فوق خوش‌بين‌ترين آدم‌ها هم باور نمي‌كنند كار يك شبه تمام شود بايد همه دست اندركاران ساخت وساز همت و كار مضاعف كنند و مسوولين احساس مسووليت بيشتري بكنند تا با هموار كردن مسير ساخت وساز براساس مقررات ملي و ساير آيين‌نامه‌ها و استفاده از مصالح استاندارد توسط نيروهاي متخصص و نگهداري اصولي، ساختمان‌هايي داشته باشيم كه از نسلي به نسلي يادگار بماند.

بلبلي در پايان خاطرنشان مي‌كند: واقعيت اين است كه كشور ايران دركمربند زلزله واقع شده است. اگر امروز ما موانع را پيش و پاي ساخت و ساز اصولي برداشته نشود هزينه‌هاي مالي و جاني پس از زلزله غيرقابل جبران خواهد بود.