۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱

فروش‌بستنی‌وآب‌میوه‌درخیابان‌ممنوع

ممنوع شدن فروش بستنی و آب میوه در حاشیه خیابانها، عوارض مصرف نمکهای تصفیه نشده و... از جمله اخبار و رویدادهای حوزه سلامت کشور در این هفته بوده است.
کد خبر : ۶۶۹۸۱
به گزارش صراط به نقل از مهر، تعطیلات آغاز هفته باعث شد تا حوزه سلامت نیز شاهد اخبار و رویدادهای کمتری باشد. از همین رو، چکیده ای از مهمترین اخبار بهداشت و درمان در این هفته را مرور می کنیم.

عوارض مصرف نمکهای تصفیه نشده

سعیده معانی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت معتقد است که وجود ناخالصی ها در نمک می تواند ایجاد مسمومیت کرده و حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن و بروز کم خونی ناشی از کمبود آهن شود.

به گفته وی، مصرف نمکهای معمولی و تصفیه نشده علاوه بر اینکه پاسخگوی نیاز بدن به ید نیست حاوی ناخالصی های محلول و نامحلول زیان آوری هستند که می تواند سلامت مصرف کننده را به مخاطره انداخته و منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندامهای گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شود.

معانی خاطرنشان کرد: افراد هیچگاه از نمکهای غیر یددار و تصفیه نشده برای مصارف خوراکی، طبخ غذا و حتی خیساندن برنج استفاده نکنند و در هنگام خرید نمک به تاریخ تولید و انقضای نمک، پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی بسته بندی نمک دقت کنند.

زمان اعلام آمار شیوع بیماریهای روانی

دکتر عباسعلی ناصحی مدیر کل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت از اعلام آمار شیوع بیماریهای روانی در کشور تا پایان سال خبر داد و اظهار داشت: به طورکلی 85 درصد بیماران روانی در کشورهای توسعه نیافته از بیماری خود خبر ندارند.

وی افزود: مسئله مهم این است سطح سواد مردم درباره سلامت روان در کشور بسیار پایین است و بسیاری از افرادی که دچار اختلالات روانی هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و اگر خبر دارند هم نمی‌دانند که این اختلالات قابل درمان است و نمی‌دانند که باید به کجا مراجعه کنند. البته برای ارتقای سطح سواد سلامت روان مردم بزودی کمیته سلامت روان، آموزش و رسانه در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود که سیاستگذاری و برنامه ریزی در این زمینه را عهده دار می شود.

ممنوعیت فروش بستنی و آب میوه در حاشیه خیابانها

دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،‌ با توجه به فرارسیدن فصل گرما و احتمال افزایش بیماریهای واگیر روده ای و مسمومیتهای غذایی، طی نامه ای به معاونان بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواستار جلوگیری از عرضه بستنی، آب میوه و شربت غیر بهداشتی شد.

وی با اشاره به اینکه عرضه بستنی توسط دستگاههای بستنی ساز در حاشیه خیابانها غیر اصولی و غیر بهداشتی است خواستار برخورد قانونی کارشناسان بهداشتی با عرضه کنندگان این مواد خوراکی و آشامیدنی شده است.

ندافی خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشت محیط با هماهنگی دستگاهها و مجامع امور صنفی می توانند مطابق موازین و مقررات موجود با عرضه انواع مواد خوراکی و آشامیدنی غیر بهداشتی برخورد قانونی کنند.

مصرف زیاد نوشابه باعث ابتلا به آسم می‌شود

مصرف زیاد نوشابه‌های غیرالکلی با افزایش خطر ابتلا به آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه همراه است.

در یک مطالعه جدید که بر روی 17 هزار فرد 16 ساله در دانشگاه آدلایه در استرالیای جنوبی انجام شد نشان داد مصرف بیش از نیم لیتر نوشابه در روز موجب می‌شود تا خطر ابتلا به آسم 2/1 و ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه 7/1 برابر نسبت به افراد عادی بیشتر شود.

موافقت رئیس جمهور با استخدام 25 هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت

غضنفر میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفته است که وزارت بهداشت برای تأمین حداقل 0.7 نیرو به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه روز به 25 هزار نیروی جدید نیاز دارد اما فقط 10 هزار پست سازمانی خالی دارد که رئیس جمهور با انتقال 15 هزار پست از دیگر دستگاهها و تأمین این تعداد نیروی جدید موافقت کرد.

وی افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت برای تأمین نیروی مورد نیز مراکز جدید التأسیس خود به حدود 25 هزار پرستار و کادر بهداشتی و درمانی نیاز دارد که بیش از 60 تا 70 درصد این نیروها باید پرستار باشند. برای جذب این تعداد نیروی مورد نیاز وزارت بهداشت فقط 10 هزار پست سازمانی خالی دارد یعنی 15 هزار پست سازمانی کم می آورد و برای تأمین حداقل 0.7 نیرو در 24 ساعت برای هر یک از تختهای جدید به 25 هزار نیروی جدید نیاز دارد.

6 هزار میلیارد مجلس گره گشای مشکلات حوزه سلامت نیست

دکتر رضا حسین پور سرپرست سابق دفتر بیمه‌های درمانی وزارت رفاه با اشاره به اختصاص 6 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت گفته است که چه تضمینی وجود دارد بیمارستانها پس از تامین و تخصیص منابع مجددا بالا رفتن هزینه‌ها را بهانه نکرده و از بیماران هزینه‌های غیربیمه‌ای یا زیر میزی مطالبه نکنند.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها مبلغ 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص داده خواهد شد تا برای رایگان کردن خدمات بستری بیمارستانهای دولتی هزینه شود.

این کارشناس امور بیمه ای اظهارداشت: با این تفاصیل، به نظر می رسد حتی اگر این 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص یابد نیز حذف فرانشیز خدمات بستری و کاهش پرداخت از جیب مردم اتفاق نخواهد افتاد. اینکه رایگان شدن خدمات بستری موکول به استقرار نظام ارجاع شود یا اینکه مازاد بر سهم بیمار چیزی از وی گرفته نشود با مصوبه مجلس همخوانی ندارد.

شواهدی از اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری وجود ندارد

یعقوب قدسیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در ارتباط با آخرین وضعیت اجرای آزمایشی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دو بیمارستان پایتخت، اظهارداشته که علائم و شواهدی از اجرای این قانون وجود ندارد.

وی با اشاره به اخبار غیر رسمی از دو بیمارستان پایلوت برای اجرای آزمایشی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، افزود: متاسفانه علائم و شواهدی از اجرای این قانون در بیمارستانهای تک تخصی مفید و ایرانیان وجود ندارد.

در حالی که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اما پس از گذشت 5 سال از تصویب آن، سرانجام دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت در مراسم روز پرستار امسال که 19 فروردین برگزار شد، وعده داد که اجرای این قانون ابتدا به صورت آزمایشی در دو بیمارستان تهران آغاز شود.