نویسنده وبلاگ اندیشه
در آخرین پست خود نوشت:
یک راه حمله کردن به یک موضوع، بد دفاع کردن است. تقریبا هر جا که بحث حجاب مطرح میشود، در دفاع از آن مطرح میشود که حجاب محدودیت نیست. به نظر بنده این یک دروغ است! تصور کنید در گرمای تابستان با مقنعه و چادر بخواهید فعالیت کنید؛ اگر این محدودیت نیست پس چیست؟ محدودیت یعنی چیزی که آزادی انسان را محدود کند. این نوع پوشش لااقل در شرایط مذکور چیز مطلوبی به نظر نمی رسد و به نوعی محدود کننده است.
اما
آیا هر چیزی که محدودیت ایجاد می کند بد است؟
کمی تامل کنید ببینید که همیشه محدودیت بد است؟… این گونه اگر باشد، تمام قوانین اجتماعی بد است. چراغ قرمز بد است. ایستادن در صف بد است. سرعت گیر بد است. کار کردن هم بد است و ازدواج لابد از همه بدتر است!
حالا بیاییم سراغ احکام الهی؛ البته برای مسلمانان
لطفا یک حکم الهی پیدا کنید که محدودیت نباشد. از نماز صبح شروع کنیم، به عنوان یک غیر مسلمان اگر نگاه کنیم، مردم آزارترین حکم همین نماز صبح است. بهترین زمان خواب را باید از جا برخیزیم و لحظاتی خم و راست شویم (از دید غیر مسلمان). از آن بدتر نماز شب است!همین طور است روزه و جهاد و حج و زکات. لذا عبادت یعنی محدودیت، که اگر این طور نبود همه عابد بودند. لاابالی گری و تن پروری که زحمتی ندارد.
حجاب هم از همین محدودیتهاست. محدودیتی خاص زن. همان طور که محدودیتهایی خاص مردان داریم. جهاد حکم مردانه ای است که بر زنها واجب نیست. امرار معاش خانواده بر مرد واجب است. و حتی نوعی حجاب هم بر مرد لازم است!
حجاب محدودیت است، اما محدودیتی که مصونیت میآورد، محبت پروردگار میآورد و عبادتی است که زنهای مسلمان همزمان با فعالیتهای دیگرشان میتوانند انجام دهند. حجاب تظاهرات مخصوص خانمهاست.
یک راه حمله کردن به یک موضوع، بد دفاع کردن است. تقریبا هر جا که بحث حجاب مطرح میشود، در دفاع از آن مطرح میشود که حجاب محدودیت نیست. به نظر بنده این یک دروغ است! تصور کنید در گرمای تابستان با مقنعه و چادر بخواهید فعالیت کنید؛ اگر این محدودیت نیست پس چیست؟ محدودیت یعنی چیزی که آزادی انسان را محدود کند. این نوع پوشش لااقل در شرایط مذکور چیز مطلوبی به نظر نمی رسد و به نوعی محدود کننده است.
اما
آیا هر چیزی که محدودیت ایجاد می کند بد است؟
کمی تامل کنید ببینید که همیشه محدودیت بد است؟… این گونه اگر باشد، تمام قوانین اجتماعی بد است. چراغ قرمز بد است. ایستادن در صف بد است. سرعت گیر بد است. کار کردن هم بد است و ازدواج لابد از همه بدتر است!
حالا بیاییم سراغ احکام الهی؛ البته برای مسلمانان
لطفا یک حکم الهی پیدا کنید که محدودیت نباشد. از نماز صبح شروع کنیم، به عنوان یک غیر مسلمان اگر نگاه کنیم، مردم آزارترین حکم همین نماز صبح است. بهترین زمان خواب را باید از جا برخیزیم و لحظاتی خم و راست شویم (از دید غیر مسلمان). از آن بدتر نماز شب است!همین طور است روزه و جهاد و حج و زکات. لذا عبادت یعنی محدودیت، که اگر این طور نبود همه عابد بودند. لاابالی گری و تن پروری که زحمتی ندارد.
حجاب هم از همین محدودیتهاست. محدودیتی خاص زن. همان طور که محدودیتهایی خاص مردان داریم. جهاد حکم مردانه ای است که بر زنها واجب نیست. امرار معاش خانواده بر مرد واجب است. و حتی نوعی حجاب هم بر مرد لازم است!
حجاب محدودیت است، اما محدودیتی که مصونیت میآورد، محبت پروردگار میآورد و عبادتی است که زنهای مسلمان همزمان با فعالیتهای دیگرشان میتوانند انجام دهند. حجاب تظاهرات مخصوص خانمهاست.
اگر اسلام زن را فقط برای خانه میخواست که دیگر حجاب معنی نداشت
حجاب تنظیم کننده روابط است در کمین گاه شیطان
سلام مجید جان
عزیز من تو خواهرت یا مادرت جلوی برادر شوهرشون بدون چادر می ایستند؟ تو وقتی دوستت به خانه شما میاد خواهر و مادرت حجابشان را حفظ نمی کنند؟ وقتی مهمانی می روید چطور؟ آیا حضرت زهرا چون بیرون کار می کردند حجاب داشتند؟
البته اینها را گفتم که اگر منظورت این باشد که خدا اگر حجاب گذاشته واسه این است که خانمها بیرون کار کنند اگر منظورت این نبوده من عذر میخوام
من از باب این که ایا برای حضور در جامعه حجاب محدودیت است یا خیر توضیح دادم
حضرت صدیقه کبری خطبه فدک رو در مسجد ایراد فرمودند نه در خانه
منظور من حضور در اجتماع است نه فقط کار کردن
منظورم اینی نبوده که شما تصور داشتی
عذر خواهی شما رو هم قبول میکنم
سلام مجید جان از اینکه عذرخواهی من را پذیرفتی متشکرم ولی حضرت فاطمه در محدود دفعاتی که بیرون رفتند هم ایشان در آن خطبه فدکیه چندین خانم دور ایشان بودند تا بدن ایشان دیده نشه و در روز ازدواج ایشان با حضرت علی پیامبر به دخترشان فرمودند که شما کارهای داخل خانه را انجام بده و علی کارهای بیرون از خانه را. اینها را برای این گفتم که دیگران ببینند که یک زن در اسلام چگونه باید باشد و گر نه من خودتو مجید جون خیلی دوستت دارم در ضمن آیت الله بهجت (ره) در میان سخنانشان می فرمودند که زن تا مجبور نشده نباید از خانه بیرون برود اگر ما انسانها راه درست را می خواهیم پیش بگیریم باید به فرمایش این بزرگان عمل کنیم نه چیز دیگر
مجید جون دوستت دارم
اگه الان زن نره بیرون و کارنکنه تو چطور میخوای تنهایی چرخ زندگی رو بچرخونی!؟
اول فکرکن بعد نظربده!!!
سلام نورا
هر زمانی به نسبت همان زمان قیمتها در زندگی تاثیر داشته الان به زمان ما قیمتها آزار دهنده است و زمان حضرت علی و پیامبر هم قیمتها به همان صورت در زندگیهایشان تاثیر در زندگیشان می گذاشته در ضمن در مواقع سخت است که انسانها مورد آزمایش قرار می گیرند اگر مخارج زندگی آزار دهنده است باید تلاش را بیشتر کرد و دستورات اسلام را همان طور که خواستند انجام دهیم الان اگر همسرت بیمار باشه و رو به موت باشه و تو پول نداشته باشی باید دزدی کنی یا توکلت را به خدا بیشتر کنی؟ راه حلش مطمئنا دزدی نیست حتی اگر همسرت از دنیا برود
باتشکر
اين مسئله كه خانمهاي ديگري در كنار حضرت زهرا راه ميرفتند هم خيلي جالب بود. يعني براي ديگر خانمها ارزشي قايل نبودند و فقط مهم بود كه خودشان ديده نشوند. به خاطر تحريف تاريخ كه خيلي ممنونم. اميدوارم فتوا را تحريف نكرده باشيد.
سلام علیکم خانم ناشناس
ما متاسفانه همه چیز را باید برایمان لقمه لقمه کنند تا راحت بخوریم هیچ وقت خودمان دنبالشان نمی رویم یک کم زحمت بکش و تحقیق بکن بعدا می فهمی که آیا تاریخ را تحریف کردم یا خیر
در ضمن خانم گرامی شما اگر دانشجو هستید و شاغلید من نگفتم حرام است ایشان در بین سخنرانیهایشان می فرمودند که بهتر است خانمها تا مجبور نشدند از خانه بیرون نروند حال لطفا این را بدانید که اگر نظری را دیدید لطفا اینگونه نقد نکنید یک کم تحقیق کنید متوجه می شوید در ضمن حضرت زهرا سلام الله علیها تا مجبور نمی شدند از خانه بیرون نمی رفتند و آن روزی که خطبه را هم خواندند پارچه ای در مسجد کشیده شد و ایشان پشت آن پارچه سخنرانی کردند یعنی کسی که نامحرم باشد ایشان را نمی دید
در ضمن اگر سایت اجازه بدهد من یک سایت معرفی خواهم کرد شما پاسخ سوالات تاریخیتان را از این سایت جویا شوید
باتشکر
من چرا بايد تحقيق كنم؟ اصلا تحقيق در مورد چيزي كه وجود نداره مگه به نتيجه ميرسه؟ شما كه همچين ادعاي جالبي داريد بايد بتونيد اون رو ثابت كنيد. شما ميگيد حضرت زهرا(س) در مسجد در پشت پارچه ايستاده بودند و نامحرم ايشان را نميديد. مثلا چشم بسته غيب گفتهايد؟! خب معلومه كه زن و مرد در مسجد مختلط نبودهاند و بينشون پرده بوده و حضرت زهرا(س) هم در قسمت زنانه خطبه خواندهاند، پس مردان ايشون رو نميديدن و فقط خطبه رو ميشنيدن. اينكه در زمان رفتن براي خطبه خواندن و يا زمان ازدواج، زنان بني هاشم و برخي همسران پيامبر ايشون رو همراهي ميكردند هم مسئلهاي نيست كه نياز به بحث و جدل داشته باشه. حرف من در مورد تحريف در صحبت شما، مربوط به اين برداشت جالبتون بود كه گفتيد: خانمها دور ايشون رو گرفته بودند كه ايشون ديده نشه! البته در كامنت قبلي هم حرفم رو واضح زدم. شما ترجيح داديد به جاي جواب صريح به حرف من، خودتون رو به اون راه بزنيد. يعني از نظر شما همسران و ناموس پيامبر شاني نداشته اند كه اگر در كنار حضرت زهرا(س) راه ميرفتن ديدن اونها مهم نباشه؟ يا اينكه پيامبر عدهاي از زنان مسلمان رو بدون شان و عفت ميدونستن و اونها رو هميشه مامور راه رفتن در كنار ناموسشون كرده بودن؟
در مورد فرمايش حضرت آيت الله العظمي بهجت(ره) هم كه كاملا حرفتون تناقض داره. شما در كامنت قبلي گفتيد فرمودن: زن تا مجبور نشده "نبايد" از خانه بيرون برود. به نظر ميرسه اهل استفاده از رساله نيستيد و معني فتوا رو نميدونيد. توضيحات ابتداي هر رساله رو اگه بخونيد، ميبينيد كه معني جمله مذكور اين ميشه: رفتن زن به بيرون از خانه بدون اجبار حرام است! بعد در كامنت بعديتون گفتيد من نگفتم حرام است. گفتم ايشون فرمودن "بهتر" است...
براي چي هرمسئلهاي كه مطابق ميل و فكر خودتونه به دين و خدا و قرآن و ائمه و مراجع تقليد نسبت ميديد؟؟؟؟؟ شيوه شما هم تقريبا شبيه همون كسيه كه به نام آقا الياس كامنت گذاشته و عقايد و افكارش رو به حضرت علي(ع) نسبت داده. گند زديد به اعتقادات مردم. اگه يه ذره انسانيت داريد دست از سر اين دين زبون بسته برداريد و افكارتون رو از قول خودتون بيان كنيد.
سلام واقعا برای شما خانم ناشناس متاسفم چه لزومی دارد که من بخواهم مطلبی را از خودم بگویم ببین شما الان در صحبتهایی معمولی خودت امکان داره این قضایا یعنی کلمات را روی اصول به کار نبری و خیلی عامیانه حرف بزنی تا راحت تر دیگران متوجه بشوند حالا من هم عامیانه حرف زدم درست است باید در رساله به همان معناست ولی آیا من گفتم که در رساله بوده؟ خیر من در گفته های اولم گفتم در میان سخنانشان این را فرمودند در ضمن حضرت زهرا را در میان مردم اینطور رایج است که در بین آقایان ایشان خطبه را خواندند در حالی که من گفتم در پشت پرده خوانده شده و من هم نگفتم در راه مسجد همسران پیامبر دور ایشان ایستادند تا ایشان دیده نشود خانمهای مختلف بودند و آن زمان هم خوب حضرت زهرا طرفدار و مرید زیاد داشتند خیلیها از ایشان خوششان می آمد که امکان داشت ایمانشان آنقدر قوی هم نباشد ولی از پاکدامنی ایشان باخبر بودند و می دانستند که ایشان دوست نداشتند بدنشان را کسی ببیند در ضمن خانم گرامی من که با کسی بحثی ندارم چرا آنقدر سر یک موضوع واضح من و شما باید بحث کنیم از اینکه قابل دانستید و نظر دادید ممنونم
خدانگهدار
من ميگم شما تاريخ رو تحريف ميكني بهت برميخوره و سايت به من معرفي ميكني كه برم تحقيقات مستند انجام بدم تا صحت حرف شما معلوم بشه، اما اون وقت خودت از موضعت عقب نشيني ميكني و ميگي در بين مردم اينطور رايج است! سخنراني حضرت زهرا(س) براي زنان و مردان مسجد انجام شد و قبل از رفتنشون هم اطلاعرساني شده بود به طوري كه كمتر كسي در مدينه از شنيدن خطبه ايشون محروم شد. حتي بعد از رفتنشون از مسجد هم عمده مردم، مسجد رو ترك نكردن چون خليفه وقت بلافاصله در جهت از بين بردن تاثير خطبه ايشان اقدام به سخنراني كرد و ام سلمه از ميان زنان حاضر در مسجد به مخالفت با سخنان خليفه برخاست و نتيجه اين مخالفت هم قطع مقرريش از بيتالمال بود.
بازهم سوالم رو تكرار ميكنم و نميدونم چرا شما هر بار خودتون رو به اون راه ميزنيد؟! شخصيتهاي جديد هم كه خلق و وارد تاريخ ميكنيد!! منظورتون از زناني كه ايمانشون اونقدر قوي نبوده ولي از حضرت زهرا(س) خوششون ميومده كيا هستن؟؟؟ چه ديني داشتن؟ از كدوم قبيله بودن؟ پوششون چهطور بوده؟ رابطه حضرت با اونها و رابطه اونها با حضرت چطور بوده؟ چه مواقعي در كنار حضرت حاضر ميشدن؟ پس ايشان كلي هم به خاطر داشتن اين مريدان سست ايمان خوشحال بودن، وگرنه ديگه نميتونستن از خونه خارج بشن!!!
در مورد تغيير كلمات حتي با كلمات به ظاهر مترادف يا كم و و زياد كردن يك كلمه بي اهميت از تاريخ و روايات و احاديث و فتاوا و حتي نقل قولها، توصيههاي زيادي دارم كه بكنم اما تا همين جاش هم متاسفانه كامنتم خيلي طولاني شده. براي نمونه اگه مفاتيح حاج شيخ عباس قمي رو داريد مطلب مربوط به مداخله نااهلان به كتب احاديث و اخبار رو بخونيد.
سلام
آیا حرفی که من زدم نشان از این بود آیت الله بهجت حرفشان با رساله ایشان در تضاد است؟
چرا بیخودی حرف در دهان من می گذاری؟ شما از این مراجعی هستند که معروفند و عارف بزرگی هستند یک نمونه مثال بیاور که همسرشان بیرون از خانه کار می کند؟ آیا اینکه این بزرگان همسرانشان در خانه هستند و هیچ کدامشان همسرشان در بیرون از خانه کار نمی کنند دلیل بر درستی این کار نیست؟
حالا حتما آیت الله بهجت باید حرفی را که در یک سخنرانی می زنند باید در رساله خودشان آورده باشند؟ اگر می گویند که زنها تا وقتی که مجبور نیستند نباید بیرون بروند باید در رساله خودشان این مطلب را ذکر کرده باشند؟
در مورد تاریخ هم هر چی گفتی برایت متاسفم چون واقعا نشان داد هیچ اطلاعاتی نداری الان شما شاید از یک مرجع تقلید خوشت بیاید آیا اعتقاداتت مثل ایشان می باشد؟
مطمئنا از آن مرجع پایین تر هستی ولی اگر ببینیش اگر دختر فهمیده و باخدایی باشی می روی تا عبای آن را ببوسی برای احترام به ایمانش، دلیل ندارد که من وقتی می گویم کسانی که اطرافش هستند عقایدشان شاید خیلی قوی نباشد باید از قبیله دیگر یا از دین دیگری باشد من واسه وقت خودم متاسفم
من تو دهن شما حرف نذاشتم. اسنادش موجوده اگه با دقت و انصاف به كامنتهاي من و خودتون نگاه كنين. شما تو كامنت قبلي خودتون(ساعت 13:42) حرف قبليشو(ساعت 04:01) رو اصلاح كرديد و گفتيد گفتن "بهتر است..." اما باز دوباره اينجا تكرار ميكنيد كه گفتن تا وقتي مجبور نيستن "نبايد" بروند. وقتي ميخوايد يه حرفي تو دهن يكي بذاريد اول تكليفتون رو با خودتون مشخص كنيد كه تابلو نشه!
اينكه همسران مراجع در بيرون از خونه كار نميكنن نشان دهنده اينه كه كار كردن زن بيرون از خونه درست نيست؟!!! برادر من نشان دهنده اينه كه خود اون همسران مايل به كار بيرون از خونه نيستن. شما بانوان مجتهده كه در حوزههاي علميه كار ميكنن سراغ نداري؟ از نظر شما كارشون درست نيست؟؟؟ آيا اگه شوهران اين بانوان رو به عنوان مرجع تقليد معرفي كنن مانع ادامه كار همسرانشون خواهند شد؟!
من خدا رو شكر توفيق داشتم كه يك بار مرجع تقليدم رو زيارت كنم اما عباشون رو نبوسيدم چون نميدونستم نشانه فهميدگي و با خداييه. ممنون كه روشنم كرديد كه من و امثال من آدم هاي باخدايي نيستيم! بيزحمت خدا رو هم در جريان اين ملاك ها و معيارهاي نابتون قرار بديد!!
در مورد همراهان حضرت زهرا(س) هم آخرش شما از اين كوچه علي چپ بيرون نيومديد كه نيومديد! ديگه تقصير من نيست كه. ولي مطلبي رو كه در كامنت قبل معرفي كردم بخونيد. شايد رو تون تاثير بذاره و ديگه همچين اظهار نظرهايي نكنيد. شما اگه واسه وقتتون ارزش قايل بوديد وقتتون رو با اظهار نظرهاي بي پايه و اساس تلف نميكردين.
سلام خانم ناشناس اونجا در 13:42 این تو ضیح را دادم که منظور ایشان این نیست که یعنی حرام است ایشان منظورشان این بود که بهتر است ولی در سخنرانی ایشان آنقدر دقیق نیست که کلمات را خیلی قانونمند به کار ببرد عامیانه آن این است که بهتر است یک خانم تا زمانی که مجبور نشده از خانه بیرون نرود حال در آنجا باید را به کار برده رساله که نمی نوشته که حتما در باید و بهتر است دقت کند در ضمن یک خانم مجتهده در حوزه درس می دهد این حرف شما صحیح است ولی در جایی درس می دهد که همه ارتباطش با خانمهاست و اگر حوزه رفته باشی هیچ کس آنجا را به عنوان کار نمی بیند آنها زکات علمشان را می دهند و به فکر حقوق سر ماهشان نیستند البته آقایان فرق می کنند آنها یک زندگی را اداره می کنند تا حدی به جز زکات به فکر حقوق هم هستند البته همه خانمها را نمی گویم که به فکر حقوق نیستند چون مثل روحانیون که مردهای بد هم در آنها پیدا میشه در خانمها هم کم نیستند من با ایمانهایشان را می گویم در ضمن در سایت ولیعصر برو خیلی اطلاعات تاریخیت زیاد میشه و اینگونه حرفهای عجیب غریب نمی زنی
من خودم یک طلبه بودم و پای سخنرانی بزرگان زیاد بودم حرف الکی نمی زنم مطمئن باشید ترسی هم ندارم که اگر اشتباه گفتم معذرت خواهی کنم
موفق باشید
ببين برادر من، بعد از اين همه بحث ميخوام خلاصه كنم كه به طور كلي منظورم اين بود كه شما مثلا ميتوني بگي با توجه به نظر مراجع در مورد اختلاط زن و مرد و يا سيره معصومين و ... "من(يعني شما) نظرم اينه كه بهتره خانم تا مجبور نشده خارج از خونه كار نكنه يا حتي از خونه خارج نشه يا..." اينجا نظر شما به عنوان يك فرد و برداشتتون از اين مسايل محترمه. و اگه كسي مشكلي با نظر شما داشته باشه همسر و دخترتونه نه من يا امثال من. اما شما به جاي بيان نظر شخصي نظرت رو در قالب يك سري حرفها و اطلاعات تاريخي غير مستند بيان كردي. شما كه طلبهاي بهتر از من بايد بدوني كه حتي كوچكترين و جزئي ترين تغييرات و برداشتهاي شخصي در مورد آيات، تاريخ اسلام، احاديث، تفسيرها، سخنان مراجع و بزرگان، تا چه اندازه ميتونه براي دين و افكار عمومي مخرب باشه. متاسفانه بيشترين آسيبها به تفكر ديني عامه مردم، از همين ناحيه وارد شده و نه از جانب كساني كه علنا با اين مسايل مخالفت يا اونها رو انكار ميكنن. يعني آميخته شدن حق به باطل. دشمنان زيرك هم از همين در وارد ميشن. اينكه من در مورد همچين مسايلي اينقدر حساسيت نشون ميدم به خاطر اينه كه دوست ندارم كسي از برادران و خواهران مخلص و مومنم نا آگاهانه توي زمين دشمن بازي كنن و يا باعث بشن نوجوانان و جوانان ناآگاه ذهنيت بد يا نادرستي نسبت به دين پيدا كنن.
در مورد بانوان مجتهده گرامي هم من نگفتم براي آقايان تدريس ميكنن و يا براي پول كار ميكنن. نميدونم چطور اين اين سوء تفاهم رو ايجاد كرديد. منظور من از كار كردن ايشان رفتن به بيرون از منزل بدون اجبار بود. و جوابي براي اينكه شما در كامنت قبليت گفتي اينكه همسران مراجع كار نميكنن نشان دهنده درستي اين مطلبه كه زن نبايد بيرون از خونه كار كنه. شما مرغتون يك پا داره. حرفهاي خودتون رو كه اعتراف هم كرديد از بين اونچه كه در ميان عامه رايجه برداشت كرديد، اطلاعات ديني و علمي و تاريخ اسلام مستند، ميدونيد اما حرفهاي دقيق و مستند من رو عجيب غريب ميدونيد. براي من مهم نيست. مهم اينه كه وظيفهام رو در قبال شما انجام دادم. و البته اين آخرين كامنت من خواهد بود چون اگه قرار بود تاثيري روي مواضع شما داشته باشه تا همين جا داشت. اميدوارم در خلوت خودتون منصفانه به حرفهاي من فكر كنيد.
موفق باشيد. يا حق.
سلام علیکم خانم ناشناس
من از شما ممنونم در ضمن شما می توانستی بهتر از اینها مطالب را بگویی نه اینکه از اول شمشیر را از رو ببندی همین طوری که الان گفتی اول می گفتی در ضمن من همه مطالب خودم را باز هم تایید می کنم چون حرفهایم ایرادی نداشت من هیچ چیزی را تحریف نکردم شما می توانی همه مطالبی که درباره حضرت زهرا گفتم را در سایت ولیعصر(عج) که زیر نظر آیت الله حسینی قزوینی و آیت الله خزعلی می باشد ببینید در ضمن خیلی از مواردی که در سایت ولیعصر هست به طور خلاصه تر در سایت آیت الله مکارم شیرازی وجود دارد پس من سایتی که مورد اطمینان هست را معرفی کردم امیدوارم شما خواهر گرامی در زندگی موفق باشی ولی از این به بعد حرف اصلیت را همان اول بزن که انقدر بد و بیراه بین خودت و مخاطبت گفته نشود
متشکرم از حُسن نیتت
با لباس چند لایه کنار ساخل..
چندین لایه لباس زیر نور آفتاب وقتی خانم دوران ... را طی میکنه..
زن کالا نیست.
زن هم انسان است و نیاز به آزادی و نیاز به تنفس در هوای آزاد داره..
محدودیت اختیاری مد نظر هست نه محدودیت اجباری.
محدودیتی که با تحقیق انتخاب بشه خوبه نه اینکه جبر حکم بر این داشته باشه..
احترام خودتون و قالب چادریها رو نگه دارین.
ممنون.
عرض بنده این هست که باید پوشش اختیاری باشه نه اجباری
چند در صد جامعه چادری هستند؟
چند درصد این قالب حجاب رو دارند؟
اگر شما میگید که لخت باشند بهتره ، پس چرا موافق پوشش اختیاری نیستید؟
تناقض داره حرفاتون.
شما به اسم دفاع از حقوق زن داري به چادر و حجاب حمله ميكني. حرف من اينه كه اونهايي كه موافق حجاب نيستن و اجبارا كمي رعايت ميكنن، نه توي هواي 40 درجه چادر ميپوشن و نه كنار ساحل لباسهاي چند لايه تنشون ميكنن. حتي توي همين وضعيت اجباري هم اونها آزادن كه لباسي متناسب با فصل داشته باشن. من كه نميدونم اين زنهايي كه شما واسشون جوش ميزني سيستم تنفسيشون چه جوريه كه با پوشوندن دست و پا و سينهشون حق تنفس در هواي آزاد ازشون سلب ميشه!
شما ميگي اگه با تحقيق انتخاب بشه خوبه. نياز به تحقيق نيست. اينقدر كتاب و مقاله درباره حجاب هست كه كسي براي دونستن فلسفه حجاب نيازي نداره سختي تحقيق و پژوهش رو متحمل بشه. حتي توي كتب دبيرستان هم درباره علل اين موضوع بحث شده. كساني كه مخالف هستن از سر ناآگاهي نيست. از سر هوي و هوس و بي قيد و بنديه.
شما تا حالا عکس هایی توی اروپا دیدی که یه خیابون تمامش یه شکله (مثلا معماری قرون وسطایی داره یا همه برجند)
این تصویر که همه یک شکلند یا معماری یکسان دارند زیباست
دقیقا عکس ایران که هر ساختمان یه معماری خارجی داره ادم دلش میگیره از این بی نظمی
توی اروپاهرکی از این خیابانها رد بشه به علت زیبایی و همخوانی ساختمانها لذت میبره
حالا من پاشم برم یه خونه توی اون منطقه بگیرم و بخوام بکوبم برج بزنم پول پارو کنم
مقامات مسول این اجازه رو به من نمیدن
میگم که مگه ازادی نیست
میگن ازادی ولی چون زیبایی این جا رو خراب میکنی نمیتونی
تو فقط میتونی نمای داخلی رو دست کاری کن نمای خارجی باید با اطرافش هم خوانی داشته باشه
من از این که در اونجا ازادی نیست شاکی میشم و میگم قانون باید تغییر کنه قانون قدیمیه قرون وسطاییه حالا این ساختمون ها چی هستند که من برجمو نسازم مگه دستور خداست که سفت ایستادید
ولی
برای اینه که کشور های غربی زیباند
چون درساختمان سازی عین ازادی محدودند
حالا بحث اصلی خودمون
از نظر اسلامی روح مهمتر از جسمه
و بیماری روحی منشا بیماری جسمی هم هست (علم این رو ثابت کرده)
ما نمیتونیم بگیم در جامعه پوشش بدون قانون باشه(هیچ توجهی به حجاب که فرمان خداست نشه) ولی روح افراد جامعه سالم باشه
حال همینه کسانی که زلف پریشون میکنند مثل من هستند که بخوام برم اونجا و یخوام برج بزنم
و هی داد بزنم بگم اینجا ازادی نیست
جامعه وقتی زیباست که در عین ازادی پوشش از یک قانون کلی تبعیت کنند
هر چی میخوان بپوشند ولی اصل کلی حفظ شئون دینی رو رعایت کنند
این سخته؟
عرض بنده این است که جامعه داره میره به سمت سکولار شدن و بابت این هست که توجیه و تفسیر های شما و من و دیگران رو برای مقوله ی حجاب دیگه قانع کننده نمیدونه.
کسانی که دین رو تفسیر می کنند در بسیاری از موارد دین رو رعایت نمی کنند.
همین شمایی که میگید قوانین مربوط به زن رو آقایون رعایت کنند ، اگر همسرتون 2 تا زن دیگر اختیار کند ، مزه ی قانون مداری در چارچوب اسلام رو حتما مزه خواهید کرد.
بعضی از قوانین تابع زمان و مکان خاصی هستند.
اگر ارجا به احادیث می دهید باید جواب داد که احادیث جعلی بسیارند ؛ و نقش عقل شما بابت هر موضوعی چه می شود؟
ممنون از نورای عزیز که در این قحط العقل ، دو نفر پیدا میشن که احساسی بحث نمی کنند .
قانون اسلام هم اگر واقعا اجرا ميشد صد البته مزه شيرين قانونمداري در چهارچوب اسلام رو در كاممون احساس ميكرديم.
متاسفانه شما آقايون از قانون اسلام در مورد حقوق زن و شوهر فقط تعدد زوجاتش رو بلدين. آيا كساني كه متدين نيستن به همسرانشون خيانت نميكنن و مشكل زنها قانون اسلامه؟ امروزه در جامعه چه چيزي ديده ميشه؟ خانواده دختر بايد براي تهيه جهيزيه متحمل هزينههاي كمرشكن بشن و تا مدتها زير بار قرض برن. مهريهاي مجازي در نظر گرفته ميشه كه كي داده و كي گرفته؟ اگر روزي هم به اجرا گذاشته بشه يك دهم اقساطش هم در طول عمر زن نقد نميشه. مردان باغيرت! به همسرشون اجازه تحصيل يا كار نميدن و انجام تمامي كارهاي خونه و امور مربوط به فرزند و مهمون داري رو ازشون انتظار دارن. مردان متمدن و روشنفكر! به زنشون اجازه ميدن كه كار بكنه و حقوقش رو در خونه اونها خرج بكنه و به امور خانه داري و فرزند داري هم البته برسه. دستشون درد نكنه! و هر وقت هم كه از زن دلزده بشن وضعيتي به وجود ميارن كه زن بگه مهرم حلال جونم آزاد. بچهها رو هم اگه از آب و گل دراومده باشن نگه ميدارن و ميندازن زير دست نامادري و اگه ببينن بچه ها مزاحم زندگي جديدشون خواهند بود اول زن رو سر حضانت كلي دق ميدن و بعد هم با كلي منت خودشون رو از شر بچه ها خلاص ميكنند و مسئوليت رو به دوش زن ميندازن. اونهايي هم كه به فكر يك زندگي جديد نيستن با خيانت زندگي رو براي زنشون جهنم ميكنند و...
اما در قانون اسلام وظيفه تهيه مسكن و تمامي وسايل و اسباب زندگي به عهده مرد هست. مهريه رو تمام و كامل در همون لحظه جاري شدن عقد بايد بده. زن وظيفه كار درخونه رو نداره و مرد بايد خدمتكار بگيره. زن شرعا وظيفه نگهداري از بچه ها رو نداره (هرچند عاطفه مادري مانع ميشه) و در صورت خواستن زن مرد بايد براي بچهها دايه و پرستار بگيره. مرد موظف به دادن تمام مخارج زن هست و حتي اگر زن شاغل باشه يا بدون انجام كار ممر درآمدي داشته باشه مرد نميتونه چشمداشتي به درآمد و اموال زن داشته باشه. حق نداره زن رو در وضعيت عسر و اجبار قرار بده. موظف به رعايت هر شرط ضمن عقد كه از طرف زن لحاظ شده هست (مثل حق تحصيل، اشتغال، سكونت در مكاني خاص، طلاق و حضانت و..) و كسي كه تمامي اين امور رو انجام بده ديگه نميتونه به فكر گرفتن زن دوم بيفته و اگر هم تمكن مالي براي اينكار رو داشته باشه موظف به رعايت عدالت همه جانبه بين همسرانش هست. و اگه نتونه عدالت رو رعايت كنه از اين كار منع شده. و البته اين جزء بايدها نيست. يعني دين ميگه مرد "بايد" تمام مهريه رو موقع عقد بده اما نميگه بايد چند تا زن بگيره! و زني هم كه ضمن عقد شرط بكنه كه در ازاي بذل بخشي از مهريهاش مرد حق نداره هيچ زن ديگهاي بگيره، اگر مرد در زمان عقد اين شرط رو بپذيره بعد از اون ديگه شرعا نميتونه ازدواج ديگري بكنه.
پس اينهايي كه گفتم ميشه معني اون حقوقي كه دين براي زن قائل شده.
البته گذشته از لحاظ كردن چنين شروطي كه بيشتر جنبه احتياط و محكم كاري داره اگر زن با چشم باز و شناخت كافي و منطقي همسرش رو انتخاب بكنه زندگي براساس قانون و ضوابط پيش نميره و براساس عشق و تفاهم خواهد بود. مردان حقيقتا مومن (نه مدعي ايمان و ديانت) به اين حقوق زن احترام ميگذارن. خوشحالم كه هم پدرم و هم برخي از مردان فاميل اينگونه هستن (البته مادرم از برخي از حقوق و شروطش گذشت كرده، منتها با كمال ميل و در فضاي گرم و عاطفي خونه و نه به اجبار يا براي جلوگيري از هم پاشيده شدن زندگي) اميدوارم در آينده من هم چنين شريكي در زندگي داشته باشم!
این نظر قبلا یه کاربره دیگه نوشته بود اینجا محل نظر شخصی دادن نه از اینو اون تقلید کردن.شما ها با این حرفاتون دل امام زمان رو میشسکنید.
چون خودم گذاشتم کپی کردم
اولا درست آدرس بده. كجاي نهج البلاغه نوشته؟ دوم اينكه اگه فرموده باشن كسي نبايد زن رو ببينه به معناي همون حجاب هست نه نگهداشتن زن توي خونه.
وگرنه پس چه طوري به حضرت زهرا(س) اجازه دادن چندين بار در مسجد و ملا عام سخنراني كنن و خطبه بخونن؟ يا بر سر راه بنشينن و در ملاء عام گريه كنن؟ يا خونه به خونه براي يادآوري بيعت غدير خم به همه مهاجرين و انصار سر بزنن؟ چرا اين نتيجه گيري جنابعالي رو امام حسين(ع) نتونستن از فرمايش پدرشون استخراج كنن؟ اصلا امام حسين(ع) كه هيچ، يقينا پيامبر(ص) هم به اندازه شما به فلسفه خلقت و احكام اسلام آشنا نبوده!
خدايا پناه بر تو از اين مدعيان مسلموني...
پیوندتان مبارک!!!
پیوندتان مبارک!!!
سلام ناشناس عزیز
مشکل اجباری بودن حجاب نیست که اوضاع این شده، مشکل رییس جمهوری بود که بعد از هاشمی آمد و دروازه مملکتمان را به روی دشمنان غربی ما گشود و فرهنگ غرب را جایگزین فرهنگ پیامبر اسلام کرد منظورم جناب خاتمی است که هم روحانیت را زیر سوال برد و هم پای کسانی مثل موسوی ها را به این فتنه باز کرد
باتشکر
از نظر من هم سیاهی لشکر این فتنه مرده در زمان خاتمی از تفکر دینی تهی شدند که اینگونه شدند قهرمان سایت های اسرائیلی
اگه یه روزی از جرم داماد لرستان بشه گذشت از جرم خاتمی نمیشه گذشت
کپی میکنم شما هم نظر خودتو بده
اما در مورد حجاب اجباری
شما تا حالا عکس هایی توی اروپا دیدی که یه خیابون تمامش یه شکله (مثلا معماری قرون وسطایی داره یا همه برجند)
این تصویر که همه یک شکلند یا معماری یکسان دارند زیباست
دقیقا عکس ایران که هر ساختمان یه معماری خارجی داره ادم دلش میگیره از این بی نظمی
توی اروپاهرکی از این خیابانها رد بشه به علت زیبایی و همخوانی ساختمانها لذت میبره
حالا من پاشم برم یه خونه توی اون منطقه بگیرم و بخوام بکوبم برج بزنم پول پارو کنم
مقامات مسول این اجازه رو به من نمیدن
میگم که مگه ازادی نیست
میگن ازادی ولی چون زیبایی این جا رو خراب میکنی نمیتونی
تو فقط میتونی نمای داخلی رو دست کاری کن نمای خارجی باید با اطرافش هم خوانی داشته باشه
من از این که در اونجا ازادی نیست شاکی میشم و میگم قانون باید تغییر کنه قانون قدیمیه قرون وسطاییه حالا این ساختمون ها چی هستند که من برجمو نسازم مگه دستور خداست که سفت ایستادید
ولی
برای اینه که کشور های غربی زیباند
چون درساختمان سازی در عین ازادی محدودند
حالا بحث اصلی خودمون
از نظر اسلامی روح مهمتر از جسمه
و بیماری روحی منشا بیماری جسمی هم هست (علم این رو ثابت کرده)
ما نمیتونیم بگیم در جامعه پوشش بدون قانون باشه(هیچ توجهی به حجاب که فرمان خداست نشه) ولی روح افراد جامعه سالم باشه
باید پوشش هم دارای قواعدی باشه تا روح دین در جامعه مشاهده بشه
جامعه وقتی زیباست که در عین ازادی پوشش از یک قانون کلی تبعیت کنند
هر چی میخوان بپوشند ولی اصل کلی حفظ شئون دینی رو رعایت کنند
این سخته؟
حال همینه کسانی که زلف پریشون میکنند مثل من هستند که بخوام برم اونجا و یخوام برج بزنم
و هی داد بزنم بگم اینجا ازادی نیست
یا رومی باشین یا زنگی!!!
حجاب هم معصونیته!! هیچ محدودیتی در کار نیست.
به نظر من داشتن حجاب ربطی به مصونیت و یا پاکدامنی خانمها ندارد.به عنوان مثال زنان قشقائی و یا بختیاری از چارقد تور برای پوشش سر استفاده میکنند طوری که مو و سر و گردن کاملاً پیداست این نه مصونیت شون را به خطر میندازه و نه از پاکدامنی شون چیزی کم میکنه.
مصونيت رواني يك جامعه هم بستگي به عوامل متفاوتي داره كه يكيش از بين بردن عوامل تحريك هوي و هوس هست و عوامل بسيار ديگري از جمله امكان ازدواج در سنين اوج نياز به ارضاي جنسي، عدم تحريك مجازي مثل فضاهاي محرك يا فيلمها و عكسهاي حرام، آموزش هاي صحيح درباره كنترل فكر و شهوت و... هم موثرهستند. و يكي از مسايل موثر در فضاي عاري از هوي و هوس همين حجاب هست و عوامل ديگري هم دارد از جمله رعايت عفاف؛ كه ممكن است كسي پوشش كامل داشته باشد اما همان پوشش به گونهي خاصي جلب توجه كند و محرك باشد يا نوع رفتار و كلام و حتي آهنگ صدا هم ميتواند نشانه عدم عفاف و مغاير با حيا و وقار باشد.
پس پوشش مناسب زيرمجموعه كوچكي از تمامي عوامليست كه در امنيت رواني و اخلاقي جامعه نقش دارند و حتي اگر درست و كامل اجرا شود هم به تنهايي نميتواند بار عوامل ديگر را به دوش بكشد. اما در اين ميان نبايد به جاي پرداختن به عوامل ديگر، از اين يكي هم به طور كامل صرف نظر شود.
به این میگن عدل
دعوا داری بیا کمیته
گونی نیازی همون چادر کفایت میکنه
نمیتونی جوابشو بدی که فقط به همین کامنت پوچ بسنده میکنی این کامنتت یعنی نمیتونی به یه زن حق انتخاب بدی مشکلت اینه جهان سومی باید به امثال شماها بگن ولی متاسفانه مارو با هم قاطی میکنند و تر و خشکو با هم میسوزونند
مبارزه رو هنوز نفهمیدن که در حوزه ی نظری و عقلی باید پی بگیرند نه جبر و زور و گشت ارشاد.
طرح چندین ساله ی اینها هم نشان از این می دهد که با مقوله ی حجاب نتوانستند مقابله و به نتیجه برسند.
درود بر شما
مخالفی ؟
قانون کشور اینگونه است
چون قانونه باید رعایت بشه
قانون قرار نیست به دلخواه ما باشه
اگه میتونی عوضش کن
اگه نمیتونی کشورهای دیگه با این موضوع زیاد مشکل ندارند میتونی بری اونجا ازاد باشی
نمیتونی چون با قانون مخالفت میکنی باید تاوانش رو بدی
و اما در باره کار فرهنگی
برای موتور سوارها فرهنگ سازی میکنند که کلاه ایمنی بزارند ولی موتور سواری که رعایت نکنه موتورشو پارکینگ متوقف میکنند
همین حالت برای حجاب است
فرهنگ سازی برای بعض افراد نتیجه میده
بعض دیگر افراد که به قانون جامعه دهن کجی میکنند گشت ارشاد لازمه
الان من اب تو هاون کوبیدم شایدم یاسین خوندم
حال شما آزادی اسمش رو آب تو هاون کوبیدن بزاری این نظر شماست این در مورد قانون و اما در مورد فرهنگ سازی خدمتتان عرض کنم که اگر به من میگویند کلاه ایمنی بزار پیش خودم میگم این قانون به نفع من وضع شده و برای حفظ ایمنی و جان خودم است ولی در مورد حجاب شاید زنی این فکر را با خودش بکند که این قانون فقط برای من محدودیت به وجود میاره و چه بسا حتا نفعی برای من نداشته باشه نمونشو نمیتونم مثال بزنم چون دوباره سانسور میشه
کجای همون قرآنی که بهش اعتقاد داریم حرف از حجاب اجباری زده؟ (آدرس دقیق سوره و آیه) فقط به فواید داشتن حجاب اشاره شده نه به اجبار اون
بقیه کشورای مسلمان که حجاب توشون اجباری نیست چه مشکل فرهنگی براشون پیش اومده آقا شما از ناموس خودت مایه بزار کسی اگه گفت چرا
اصلا چند درصد ملت ایران موافق حجاب اجبارین چند درصد مخالفن
..................
آدم باید باطنش پاک باشه حجابو بد حجاب جکه حالا خودتونو بزنین به خواب
خلاصه اینکه میگی دلت پاک باشه و ظاهر مهم نیست، حرفی است بی معنا و غیر قابل قبول.