۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴

نتیجه نشست ۸ ساعته ایران و آژانس

سلطانیه نماینده ایران در آژانس نیز در نشست حکام بار دیگر برحق غنی سازی ایران تأکید نمود و گفت: غنی‌سازی را متوقف نمی‌کنیم.
کد خبر : ۶۷۰۴۸
خبرآنلاين:‌ نشست نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه جمعه پس از هشت ساعت بحث‌های فشرده در مقر آژانس در وین پایان یافت.

در نشست روز جمعه تیم مذاکره کننده از ایران به ریاست علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس، هرمان ناکارتس معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها، رافائل گروسی دستیار ویژه مدیرکل و چند نفر از کارشناسان آژانس حضور داشتند.

روزنامه جمهوری اسلامی در خبری از این نشست نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دو روز نشست اعضا، روز گذشته درحالی پایان یافت که خبرها حاکی از ناموفق بودن اجلاس برای تصمیم‌گیری در مورد ایران می‌باشد.

در همین حال سلطانیه نماینده ایران در آژانس نیز در نشست حکام بار دیگر برحق غنی سازی ایران تأکید نمود و گفت: غنی‌سازی را متوقف نمی‌کنیم.

علی اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس پس از پایان این نشست با شرکت در جلسه مطبوعاتی گفت: با توجه به فشردگی مذاکرات و حساسیت ویژه‌ای که این موضوع دارد، لازم است همه ابعاد آن با دقت بررسی شود. وی با بیان اینکه برای توازن جلسه، پیشنهادهایی را به آژانس ارائه کردیم، افزود: در واقع با این کار، خواسته‌ها و انتظارات ما در جلسه کاملاً لحاظ شد.
سلطانیه گفت: با اینکه در جلسه هشت ساعته روز جمعه بحث‌های مهم و مواضع اصولی مطرح شد، امیدوار هستیم در جلسه بعد که تاریخ و محلش متعاقباً اعلام خواهد شد، بتوانیم این جلسه را به جمع بندی برسانیم.

وی افزود: در هرحال با توجه به اینکه با موضوعی خاص مواجه هستیم باید برای رفع ابهامات و ادعاهایی که مطرح شده است با صبر و دقت لازم چارچوبی خاص تهیه کنیم و این مسئله به کلی با بازرسی‌های عادی که مطابق معیارهایی مشخص در تمام کشورها صورت می‌گیرد، تفاوت دارد. بنابراین ارزش این را دارد که دقت لازم صورت پذیرد.

1+5 نشان داد قابل اعتماد نیست

روزنامه کیهان نیز امروز در تیتر یک خود با عنوان«گزارش خبری کیهان از دورنمای مبهم مذاکرات مسکو» ضمن مطرح کردن اینکه«1+5 نشان داد قابل اعتماد نیست» نوشت: در حالی که در نشست بغداد توافق شد که معاونان کاترین اشتون و سعید جلیلی برای تدوین یک دستور کار جامع و مورد توافق دو طرف در فاصله مابین مذاکرات بغداد و مسکو دیدار کنند، عدم آمادگی اشمید برای این امر که در نامه ای به علی باقری اعلام شده است، نشان می دهد گروه 1+5 مایل به بحث درباره دستور کار نشست مسکو نیست.

برخی کارشناسان عقیده دارند نتیجه ای که می توان از این موضوع گرفت این است که 1+5 علاقمند است دستور کار مدنظر خود در بغداد را بار دیگر در مسکو تکرار کند.

دستور کار مدنظر 1+5 در بغداد آغاز بحث درباره غنی سازی 20 درصد در ایران بود اما ایران این دستور کار را نپذیرفت و تاکید کرد که باید بحث پذیرش غنی سازی ایران هم همزمان در دستور کار مذاکرات قرار داشته باشد. 1+5 نهایتا از موضع خود کوتاه آمد و در بیانیه پایانی که اشتون بعد از مذاکرات بغداد قرائت کرد، هم موضع ایران و هم موضع 1+5 ذکر شده است. به عقیده تحلیلگران در تهران، اگر مذاکره ای میان اشمید و باقری انجام نشود، به این معناست که 1+5 تصمیم دارد صرفا بحث 20 درصد را در مسکو مطرح کند که به این ترتیب توافق بغداد نقض خواهد شد و دور نمای مذاکرات مسکو همانطور که دکتر جلیلی هم در نامه خود به اشتون بر آن تاکید کرده در هاله ای از ابهام و تردید قرار می گیرد.

این حدس وجود دارد که با توجه به اهمیتی که مذاکرات مسکو برای روسیه دارد ممکن است برخی طرف ها در 1+5 یا بیرون از آن مایل به اخلال در این روند باشند.