علاوه بر ادیان گذشته ، در فلسفه تاریخ و روند فعلی جهان
، به رغم دین ستیزی اندیشه های سکولار ، گرایش درونی بشر به مصلح جهانی همچنان وجود
دارد و حتی تقویت هم شده است . به عبارت دیگر ، وجدان بشر امروز دریافته است که با
تکیه بر قدرت و ثروت ویا خرد و اندیشهمحض و فناوری مادی ، نمی توان نظم و عدالت و
سعادت فراگیر را در جهان مستقر نماید ، وراهی جز این ندارد که روابط اجتماعی و آهنگ
زندگی خود را بر اساس ایمان روحی و پذیرش حاکمیت خداوند متعال استوار سازد
.
امروزه ایمان گرایی( فیدئیسم ) در غرب تجدید حیات شده است ، تا خلأ معنوی
جوامع غربی را پر کند و شعار - آگوستین - که می گفت :" من ایمان می آورم تا
بفهمم"از قرن نوزدهم میلادی تا زمان حاضر نفوذ پر جاذبه ای در اذهان جوانان اروپایی
پیدا کرده است .
حتی ساموئل هانتیگتون که نظریه – برخورد تمدنها – را ارائه
داده است ، نمی تواند شیفتگی خود به فرهنگ مسیحیت را پنهان کند و معتقد است که در
نبرد اسلام و مسحیت ، پیروزی قاطع از آن مسیحیت خواهد بود .
هانتینگتون ادعا
ندارد که نظریه برخورد تمدنها را از طریق روش شناسی علمی تدوین کرده ، بلکه اعتقاد
دارد که مناسبات تمدنی و گرایش های گذشته وحال جوامع غربی به دین و احیای دوباره
ارزش های مسیحیت و حرکت آرمانی به آینده ای روشن در پرتو ولایت الهی ، او را به این
نتیجه رسانده است .
این اعتراف جامعه شناسی چون هانتیگتون ، نوید نظریه ماست ،
که او اعتقاد به مهدویت و حکومت جهانی او ریشه در وجدان و فطرت همه انسانها در
جهان دارد ( لیبرال دموکراسی) غرب به رغم دین ستیزی در جوامع مختلف غربی ، نتوانسته
است مشعل فطرت را در درون بشر خاموش کند . اکنون این شعله در حال اوج گرفتن است و
لیبرالیسم رسوا در چالشی عظیم قرار دارد .
رویکرد بشر به دین و معنویت ، آنهم
با انگیزه جهان شمولی، اثبات معقول فلسفه انتظار است . یا به قول جنا مولوی اثبات
این واقعیت است که بشر می گوید : مرا با نغمه های دنیوی فریب ندهید و جانم را در
هیاهوی لذایذ دنیا گم نکید . جان من عرشی است و در فرش نمی گنجد . خدای مرا از من مگیرید ، او
دایم در مأذن ، ضمیر مرا به سوی خود می خواند :
گوید ای اجزای پست فرشی
ام غربت من تلخ تر من فرشی ام
میل تن در سیزه و آب
روان آن بود که اصل او باشد از آن
میل جان اندر حیات و
در حی است زانک جان لامکاناصل وی است
ونهایتا اینکه ،
انتظار مهدی (عج) یک فراخوان درونی بشر به آینده ای روشن وامیدبخش است و همه انسان
ها صرف نظر از ملیت و مذهب ، در میدان این فراخوان قرار دارند . یکی به نام عیسی (
علیه السلام) ، یکی به نام منصور و دیگری به نام حضرت مهدی (عج) در جویبار انتظار
روانند . سرانجام ، همه این جویبارها به بحر موعود حقیقی جهان یعنی حضرت مهدی (
ارواحنا فداه) ملحق خواهند شد و مزد دوران سخت انتظار را باتبسم وصال او خواهند
گرفت . ان شاءالله .
حدیث قائم منتظران
لیبرالیسم رسوا ....
این اعتراف جامعه شناسی چون هانتیگتون ، نوید نظریه ماست ، که او اعتقاد به مهدویت و حکومت جهانی او ریشه در وجدان و فطرت همه انسانها در جهان دارد
به گزارش سرویس وبلاگ صراط، نویسنده وبلاگ حدیث منتظران قائم در آخرین به روز رسانی وبلاگ خود نوشته است: