۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴

واکنش سینماگران به کشتار در میانمار

جمعی از کارگردانان سینما به کشتار بی‌رحمانه مسلمانان در میانمار واکنش نشان دادند.
کد خبر : ۷۱۷۶۶
به گزارش صراط به نقل از فارس، اتحادیه جمهوری میانمار کشوری است در آسیای جنوب شرقی. میانمار از شمال شرقی با چین، از شرق با لائوس، از جنوب شرقی با تایلند، از غرب با بنگلادش و از شمال غربی با هند مرز مشترک دارد و از جنوب غربی با خلیج بنگال و از جنوب با دریای آندامان محصور است.

میانمار با مساحت 678500 کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ آسیای جنوب شرقی است. این کشور 1900 کیلوتر مرز آبی دارد. سه رشته کوه اصلی در میانمار وجود دارد که هر سه از شمال (هیمالیا) به جنوب کشیده شده‌اند.

70 درصد جمعیت 40 میلیونى میانمار بودایى هستند.

هرچند در گذشته نظامیان میانمارى سایر اقلیت‌هاى قومى را نیز مورد آزار و اذیت قرار داده‏اند، از جمله در مورد تایلندى‏ها، خشونت ‏بسیارى روا داشته‏اند، لیکن رفتارشان با مسلمانان‏ بسیار خشونت‌بارتر از رفتار با سایرین بوده است.

خشونت‌های جدید علیه مسلمانان میانمار در ایالت راخین بعد از کشته شدن 11 مسلمان بی‌گناه توسط ارتش این کشور در ماه مه 2012 و حمله یک گروه بودائیان به اتوبوس حامل مسلمانان و کشته شدن یک بودائی در پاسخ به این حمله آغاز شد.

به دنبال آغاز درگیری‌ها در غرب میانمار، بودایی‌ها با حمله به مناطق مسلمان‌نشین بیش از 2000 منزل مسکونی متعلق به مسلمانان را به آتش کشیدند و بیش از یک صد هزار نفر را آواره و بی خانمان کردند.

اغلب آوارگان مسلمان به مرزهای میانمار و بنگلادش پناه بردند و اکنون در شرایط بسیار اسف باری به سر می‌برند. آنها نیاز به غذا دارند و به علت بارش باران‌های موسمی و نداشتن سرپناه سلامت و زندگی آنها در خطر است.

این خشونت‌ها درحالی ادامه دارد که رئیس جمهور میانمار هفته گذشته اعلام کرد که مسلمانان شهروند میانمار نیستند.

این درحالیست که پخش تصاویر کشتار مسلمانان میانمار به دست بودائیان طی روزهای اخیر که به طرز مشکوکی از جانب رسانه‌های جریان اصلی جهان نادیده گرفته شده است لزوم توجه جدی و همت کشورها و سازمان‌های اسلامی برای حمایت از مسلمانان فراموش شده میانماری را می‌طلبد.

 

 

در خصوص این اتفاق‌ها که مسلمان و غیر مسلمان را آزرده خاطر می‌کند، با چند کارگردان سینما گفت‌وگو کردیم و نظرات آن‌ها را در مورد وظیفه سینما در قبال این نسل‌کشی و سکوت مجامع غربی جویا شدیم که از نظر می‌گذرد:

 

شورجه: وظیفه مسلمانان است که فریاد برآورند

«جمال شورجه» کارگردان سینما در این زمینه به فارس گفت: با شنیدن این خبر به یاد فرمایشات مقام معظم رهبری افتادم، ایشان فرمودند هر کجا ظلم و ستمی صورت می‌گیرد، وظیفه مسلمانان است که فریاد برآورند و این مظلومیت را به گوش جهانیان برساند، این وظیفه ما مسلمانان است.

کارگردان «33 روز» ادامه داد: وقتی مجامع غربی در این زمینه سکوت کرده‌اند، نشان می‌دهد که این کار جزو منافع‌شان به حساب می‌آید.

شورجه ادامه داد: بالاخره ما فیلمسازان، نشانه‌شناس هستیم و از طریق نشانه می‌توان به عمق فاجعه و نگاه پلید مردم بودا پی برد.

کارگردان «عملیات کرکوک» در ادامه افزود: این تفکر و نگاه پلید باید مورد تحلیل قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بالاخره صدای حق‌خواهی و ندای مظلومیت به زودی بلند خواهد شد و همانا وعده خداوند است که هر کجا ظلم و یا ستمی جاری خواهد شد، ظفر خود را سرازیر خواهد کرد.

شاه‌حسینی: هنرمندان نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد

«انسیه شاه‌حسینی» دیگر کارگردان سینما در این زمینه اظهار داشت: با شنیدن این خبر شوکه شدم، خیلی وحشتناک و غیر انسانی است.

کارگردان «زیباتر از زندگی» و «پنالتی» در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به نظر من هنرمندان شاخک‌های حسی قوی دارند و باید نسبت به این فاجعه سریعاً واکنش نشان دهند.

بهمنی: سینمای انقلاب نباید در این زمینه بی‌تفاوت باشد

 «حبیب الله بهمنی» نیز در این زمینه به فارس گفت: با شنیدن این خبر خیلی ناراحت شدم، این حرکت را باید محکوم کرد.

وی در ادامه افزود: وظیفه همه ما است که ظلم را از جامعه ریشه‌کن کنیم.

کارگردان «سیب و سلما» در ادامه افزود: در این زمینه سینمای ما هم مسئولیت سنگینی بر‌عهده دارد و می‌توان با ساختن آثار قوی و موثر جلوی این حرکت ویران‌کننده و مخرب را گرفت.

بهمنی تصریح کرد: به جای این که دنبال پول و شهرت باشیم باید به داد این مردم برسیم و از طریق سینما مردم جهان را آگاه سازیم.

بهمنی ادامه داد: سینمای انقلاب و متعهد نمی‌تواند در این زمینه بی‌تفاوت باشد. تا زمانی که مهدی موعود ظهور نکرده باید ما این کار را به عهده بگیریم و این حرکت را محکوم و اقدام عملی کنیم.

شیخ‌طادی: سینما و رسانه می‌تواند کوه را هم جابجا کند

در این زمینه «پرویز شیخ‌طادی» هم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس با اشاره به لزوم فعالیت جمعی در این باره اظهار داشت:  ما مدافعان فرهنگی قوی داریم که می‌توانند در قبال خیلی موضوعات بایستند ولی از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

شیخ‌طادی با اشاره به قدرت سینما و رسانه ادامه داد: سینمای ما در داخل و خارج از کشور در این زمینه خوب کار نکرده و متاسفانه بر سر کوچک‌ترین و جزئی‌ترین مسائل در حال دعواها هستیم و هر کسی ساز خود را می‌زند و هیچ‌گاه متمرکز نیستیم.

کارگردان «روزهای زندگی» با اشاره به حضور نیروهای متخصص در کشور، گفت: رسانه و سینما در این زمینه قدرت بالایی دارد و اگر ما متمرکز باشیم و از نیروهای متفکر در این زمینه استفاده کنیم، کوه را هم می‌توانیم جابجا کنیم. چرا هنر ما در همه عرصه‌ها رهاست؟ چرا وزارت ارشاد از نیروها استفاده نمی‌کند؟

وی ادامه داد: در هیچ زمینه‌ای در هنر ثبات وجود ندارد. نمی‌توان فردی کار کرد مگر اینکه لباس بپوشم و بروم میانمار.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۱
۰
۰
زود تر
هر که دارد هوس را خدا
بسم الله
چرا زود تر اقدام نمیکنید؟
بروند آنجا پخش زنده داشته باشند بر رو یشبکه های ماهواره ای
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۳ - ۲۹ تير ۱۳۹۱
۰
۰
اوازه انتظار عالمگیر است
چشم ودل عاشقان به پیشت گیراست
باظلمی که به مظلوم روا داشته اند
هر لحظه که زودتر بیایی دیر است