۰۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵

بازتاب پروژه "لاله" در رسانه‌های خارج

روزنامه دیلی‌نیوز نیز هم به حمایت رئیس جمهوری ایران از پروژه «لاله» اشاره کرد و نوشت «محمود احمدی‌نژاد شخصیت منفی یک فیلم جنجالی شد».
کد خبر : ۷۳۵۴۰
فارس: خبر ساخت فیلم سینمایی «لاله» با بودجه میلیاردی و جنجال بر ساخت آن توسط یک تهیه‌کننده هالیوود و احتمال بازی یک بازیگر هالیوودی در نقش این بانوی ایرانی، سوژه چند روزه برخی از رسانه‌های خارجی بوده است.
مدت‌هاست که خبر ساخت فیلم سینمایی «لاله» توسط «اسدلله نیک‌نژاد» تهیه‌کننده‌ و کارگردانی ایرانی‌الاصل هالیوود منتشر شده و از آن زمان تاکنون نیز بازخوردهای متفاوتی داشته است.

این فیلم داستان زندگی «لاله صدیق»، اولین بانوی ایرانی است که در مسابقات رالی شرکت می‌کند و اول می‌شود.

«جواد شمقدری»، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله موافقان این فیلم است که اعتقاد دارد کسی که قرار است در مقابله با فیلم‌های ضدایرانی هالیوود فیلم بسازد، خود باید هالیوود‌شناس باشد.

مخالفان این پروژه سینمایی نیز علت مخالفت‌شان را وجود برخی فیلم‌های غیراخلاقی در کارنامه کاری نیک‌نژاد و پرداختن به سوژه‌ای عنوان می‌کنند که زیر سوال است؛ چراکه لاله صدیق به دلیل دوپینگ یک سال از فعالیت ورزشی محروم بوده است.

به عقیده آنان چگونه کسی که خود برخواسته از هالیوود ایران و اسلام‌ستیز است، می‌تواند برای مقابله با این سیستم فیلم بسازد؟!

به هرحال جنجال‌هایی که در ایران بر سر این فیلم به وجود آمده، چند روزی است که سوژه برخی از مطبوعات خارجی از جمله روزنامه «تلگراف» شده است.

این روزنامه با تیتر «ساخت فیلم درباره بانوی اول مسابقات اتومبیلرانی ایران جنجال ‌آفرید» به این موضوع پرداخت.

تلگراف در آغاز گزارش خود نوشت: «محمود احمدی‌نژاد از سوی عده‌ای از اصول‌گراها و فیلمسازان ایرانی به خاطر موافقت با ساخت این فیلم به شدت تحت فشار است.»

«ملاقات‌های مکرر نیک‌نژاد با احمدی‌نژاد در حاشیه سفر احمدی‌نژاد به نیویورک برای شرکت در اجلاس سازمان ملل باعث شد تا سرانجام با فیلمنامه نیک‌نژاد درباره لاله صدیق موافقت شود.»

این روزنامه متذکر شد: «این فیلم در ایران مورد اعتراض دو دوسته است؛ یکی افراد تندرویی هستند که معتقدند این فیلم ارزش‌های دینی را زیر سوال می‌برد و دیگری کارگردانانی هستند که درباره اختصاص بودجه 262 میلیون پوندی (!)، به یک فیلم سوالات و حرف‌های بسیاری دارند، حال آنکه به ندرت اتفاق می‌افتد که یک فیلم در ایران حتی با مضامین مذهبی و ملی از چنین لطفی برخوردار شود.»

این روزنامه در ادامه با اشاره به مقاله «حسین شریعتمداری» در روزنامه کیهان، به این مطلب اشاره کرد که یکی دیگر از مواردی که باعث اعتراض عده زیادی به ساخت این فیلم توسط شخصی چون «نیک‌نژاد» شده، وجود چند فیلم غیراخلاقی در کارنامه کاری وی عنوان شده است.

روزنامه تلگراف همچنین در پایان به نقل از مقامات سینمایی ایران در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌افزاید: «افرادی که در سینمای ایران مسئولیت ساخت این فیلم را دارند، جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی در کن و کانادا مذاکرات زیادی انجام داده‌اند ولی در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی آن‌ها مخالفت‌هایی است که به خاطر احتمال بازی یک بازیگر هالیوود در نقش این بانوی ایرانی شده است.»

روزنامه دیلی‌نیوز نیز هم به حمایت رئیس جمهوری ایران از پروژه «لاله» اشاره کرد و نوشت «محمود احمدی‌نژاد شخصیت منفی یک فیلم جنجالی شد».

همچنین روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد نیز با تیتر «‌شوماخر کوچولو تهران جنجال آفرید» درباره ساخت فیلم سینمایی «لاله» نوشت.

شبکه العربیه امارات نیز در این باره گفت: «احمدی‌نژاد به خاطر مجوز دادن به یک فیلم با موضوع بانوی اول مسابقات رالی ایران، زیر رگبار اعتراضات قرار گرفت.