۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳

از مدیر عامل فراری بانک ملی چه خبر؟

ماجرا از این قرار است که با وجود پیگیری‌های پلیس اینترپل کشورمان برای بازگرداندن محمودخاوری یکی از متهمان پرونده فساد بانکی بزرگ، پلیس اینترپل کانادا با اعلام اینکه مدیرعامل سابق بانک ملی همچنان در اتاواي کانادا زندگی می‌کند، از تحویل وی به ایران خودداری می کند.
کد خبر : ۷۴۴۸۰
به گزارش صراط به نقل از شفاف: اردیبهشت امسال بود که  حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشوراز فساد بانکی صد میلیون یورویی خبر داد و محمود رضا خاوری را یکی از مجرمین این پرونده دانست تا بار دیگر اختلاس 3 هزار میلیاردی و فرار مدیر عامل سابق بانک ملی را زنده کند.
 
وی در این خصوص گفته بود : از این میزان 71 میلیون یورو با پیگیری‌های بهنگام، در حال بازگردانده شدن به بانک است. همچنین 7 میلیون یورویی که به ریال تبدیل شد وثیقه مورد نیاز را دارد. این پرونده زوایای پیچیده و سنگینی دارد. رئیس فراری بانک ملی نیز در این پرونده نقش دارد و این وام به دستور و موافقت او تعلق گرفت ولی اینکه آیا در این مسیر پولی جابه‌جا شده یا خیر، باید در مراحل رسیدگی مشخص شود.
 
به این ترتیب بود که خاوری دوباره بعد از مدتی دوری از اخبار رسانه ها دوباره مورد توجه قرار گرفت و دوباره اخباری در خصوص دستگیری خاوری و تعقیب وی توسط پلیس اینترپل رسانه ای شد.
 
بعد از آن بود که رامين مهمانپرست بيست و چهارم خرداد ماه،  براي نخستين بار اخبار تازه اي درباره پيگرد قضايي خاوري از سوي پليس اينترپل اعلام كرد.
 
 سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای بازگشت خاوری به کشور با بیان اینکه همکاری بسیار نزدیکی بین وزارت خارجه، دادستانی و اینترپل ناجا در مورد این پرونده وجود دارد گفت: تاکنون فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و از طریق اینترپل حکم بازداشت خاوری گرفته شده است.
 
وی افزود: با سفارت کانادا در تهران در این زمینه در تماس بودیم و افسر پلیس رابط کانادا در اسلام آباد را به ایران دعوت کردیم و پرونده مذکور را به طور کامل با وی در میان گذاشتیم و وی نیز مسئولیت پیگیری این پرونده را بر عهده گرفت.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: منتظر پاسخ طرف کانادایی هستیم و از طریق سفارت ایران در کانادا نیز پیگیری‌هايی صورت گرفت تا با خاوری ملاقات شود و زمینه‌های برگشتش را فراهم کنیم که متاسفانه وي در ملاقات‌ حاضر نشد. البته پیگیری‌های ما در حال انجام است.
 
 مهمانپرست همان زمان به دولت كانادا هشدار داد و گفت: ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم و دولت کانادا موظف است خاوری را به ایران برگرداند.
 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه خاوری خاک کانادا را ترک کرده اظهار داشت: در همین زمینه کاردار کانادا را به وزارت خارجه احضار کردیم. وزارت خارجه طبق روال معمول همه تلاش‌ها را انجام می‌دهد و با همکاری ارگان‌ها و مقامات قضایی و انتظامی موضوع را دنبال می‌کند. این موضوع ابعاد مختلفی دارد که توسط ارگان‌های مختلف در حال پیگیری است.
 
حالا اما بعد از همه این حرف و حدیث ها، پلیس اینترپل کانادا در آخرین ظهارات خود اعلام كرده، محمود رضا خاوري در كانادا بوده ولي از تحويل آن خودداري مي كند.
 
ماجرا از این قرار است که با وجود  پیگیری‌های پلیس اینترپل کشورمان برای بازگرداندن محمودخاوری یکی از متهمان پرونده فساد بانکی بزرگ، پلیس اینترپل کانادا با اعلام اینکه مدیرعامل سابق بانک ملی همچنان در اتاواي کانادا زندگی می‌کند، از تحویل وی به ایران خودداری می کند.
 
 انتشار خبر رسمي مبني بر حضور خاوري در كانادا در حالي صورتمی گیرد كه چندي قبل برخي منابع، از فرار خاوري به آمريكا خبر داده بودند و حالا به این خبر به نظر می رسد فرار خاوری از کانادا شایعه بوده است تا واقعیت.
 
گفتنی  است، با افشای خبر فرار مدیر عامل  سالبق بانک ملی ایران اعلام شد، یک مقام مسئول با ابلاغ بخشنامه ای، دستور داده اولا محمدرضا خاوری و همسر وی ممنوع المعامله شده و حق انتقال اموال خود را به فرد دیگری نداشته باشند  و ثانیا برخی املاک شناسایی شده در تهران که به نام این دو نفر است نیز توقیف می شوند.
 
در هر حال، با وجود این که دادگاه فساد بزرگ مالی به پایان رسید و متهمین نیز به اعدام و حبس محکوم شده اند اما هنوز تکلیف محمود رضا خاوری مشخص نیست و معلوم نیست بالاخره وی به کشور برگردانده می شود و محاکمه خواهد شد یا خیر؟
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
در سایت اینترپل اسم ونشانی از تحت تعقیب بودن خاوری نیست. مردم را سر کار گذاشتن میگن تحت تعقیبه!! باور ندارین برید خودتان در سایت ببینید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
مگر نه اينكه اينترپل موظف به دستگيري است ديگه ملاقات براي چي .اينتر پل ميخواهد به ايشان التماس كند كه جان من بيا به ايران برگرد .اين قضيه سياسي شده ...........