۰۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت

گرانی و کاهش قدرت خرید مردم علاج شود

این هفته علاوه بر فرصتی برای ارائه‌ی گزارش و آشنا كردن مردم با حقایق و فعالیت‌های دولت، فرصتی برای ارزیابی درونی و بررسی نقاط قوت و ضعف قوه‌ی مجریه است . . .
کد خبر : ۷۶۴۰۹

"صراط "- حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(پنجشنبه) در ديدار رئيس جمهور و اعضای هيأت دولت ضمن برشمردن برخی نقاط قوت دولت، اقتصاد مقاومتی را تنها راه ادامه روند پيشرفت كشور دانستند و تأكيد كردند: استفاده از همه ظرفيتهای بخشهای دولتی و غيردولتی، اهتمام جدی به حل مشكلات معيشتی مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمايت از توليد ملی و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتی است.

ايشان در اين ديدار كه در آغاز هفته دولت انجام شد با گراميداشت ياد شهيدان رجايی، باهنر و همچنين شهيد عراقی، تجليل از اين عزيزان را زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت دانستند.

رهبر انقلاب هفته دولت را فرصتی برای تشكر از خدمات قوه مجريه و مسئولان و كاركنان دستگاهها خواندند و افزودند: اين هفته علاوه بر فرصت ارائه گزارش و آشنا كردن مردم با حقايق و فعاليتهای دولت، فرصتی برای ارزيابی درونی و بررسی نقاط قوت و ضعف قوه مجريه است.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به عبور سريع فرصتهای خدمت، رئيس جمهور و همكارانش را به مغتنم شمردن يك سال باقی مانده از عمر دولت دهم توصيه و خاطرنشان كردند: در همين يك سال نيز می شود كارهای بسيار مهم و بزرگی انجام داد.
ايشان، سال چهارم فعاليتهای دولت دهم را از دو جهت خارجی و داخلی مهم برشمردند و افزودند: قدرتهای مستكبر همه توان خود را برای وادار كردن ايران به عقب نشينی به كار گرفته اند كه دولت نيز بايد با استفاده از همه توان و ظرفيتهای كشور و ادامه روند پيشرفت ها،‌اين توهم باطل دشمنان را بر هم بزند.

ايشان، سال آخر فعاليت دولت دهم را از لحاظ شيرازه بندی كارها نيز مهم دانستند و به هيأت وزيران تأكيد كردند: شما به پركاری مشهور هستيد همين ويژگی را با جديت و تا لحظات آخر فرصت خدمت به مردم و كشور، حفظ كنيد.

رهبر انقلاب روند كلی حركت كشور را با وجود برخی مشكلات و نقاط ضعفها، رو به جلو ارزيابی كردند و افزودند: حتی مراكز رصد جهانی نيز به روند پيشرفتهای ايران اذعان دارند اما برخی در اين زمينه دچار توهم ناشی از ارزيابی غلط هستند.

ايشان با اشاره به ناكامی طرحها و ترفندهای بيگانگان افزودند: هميشه به ياد داشته باشيد كه زورگويان جهانی دست از دشمنی بر نمی دارند و در پی هر ناكامی به دنبال تصميمات و اقدامات جديد برمی آيند، بنابراين لازم است مسئولان نيز هميشه در فكر راهكارها و تدابير جديد مقابله باشند.

ايشان پيش بينی سناريوها و توطئه های دشمن را باعث تسلط در ميدان مواجهه با اين توطئه ها دانستند و خاطرنشان كردند: اگر قبل از تصميم دشمنان، بتوانيم سناريوی آنها را بخوانيم در اتخاذ تدابير، موفق تر خواهيم بود.

رهبر انقلاب تمركز در كارهای قوه مجريه را بويژه در مسائل كلان و اساسی، ضروری خواندند و افزودند: تمركز در اينگونه مسائل در درجه اول به خود هيأت دولت برمی گردد و بايد همه اعضای دولت خود را در تصميمات اتخاذ شده شريك و مسئول بدانند و با هماهنگی كامل حركت كنند.

استفاده از همه توان كشور و بهره گيری از ظرفيتهای فكری و انسانی در داخل و خارج از دولت توصيه ديگری بود كه رهبر انقلاب در اين ديدار بيان كردند.

رهبر انقلاب، با اشاره به اينكه نقاط ضعف را نيز بايد بررسی و برطرف كرد در تشريح برخی نقاط قوت دولت افزودند: كارهای وسيع عمرانی در مناطق مختلف كشور، پيشرفت چشمگير در زمينه علم و فناوری، ارتقای جايگاه ايران در عرصه سياست خارجی و مسائل بين المللی، برجسته شدن ارزشهای انقلاب در گفتار و رفتار دولت از جمله ساده زيستی و دوری از تجمل، استكبار ستيزی و افتخار به انقلابی گری و تلاش برای ارتباط گسترده با مردم از جمله نقاط قوت دولت است كه منشأ بركات و آثار مثبتی بوده است.

ايشان تلاش فوق العاده را از ديگر ويژگيهای دولت دهم دانستند و توصيه كردند: اين تلاش را با كيفيت كاری خوب، همراه كنيد و برای تحقق وعده های داده شده اهتمام ويژه به خرج دهيد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان در ريشه يابی افزايش تلاشهای خصمانه امريكا و مستكبران در سالهای اخير، به چهار عامل اشاره كردند: پيشرفتهای مستمر جمهوری اسلامی، زنده شدن شعارهای انقلاب، بيداری عظيم و بسيار مهم ملتهای منطقه و جلوگيری از الگو شدن ايران در چشم اين ملتها.

ايشان در همين بحث افزودند: برخی افراد اين روزها می گويند چرا دشمن تراشی می كنيد اما اين حرفها ناشی از تحليل غلط است.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: در زمان امام خمينی (ره) نيز دشمنی های مستكبران پايانی نداشت چرا كه امام قاطعانه از انقلاب و اسلام و ايران دفاع می كرد و اين واقعيات نشان می دهد هرگاه مسئولان و ملت ايران مواضع مستحكمی بگيرند چهره دشمن عبوس تر می شود كه البته مستكبران هيچگاه در مقابل اين ملت پيروز نخواهند شد.

حضرت آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنانشان با اشاره به برخی مشكلات موجود افزودند: عمده اين مشكلات به مسائل معيشتی قشرهای متوسط و ضعيف مربوط می شود كه بايد برای برطرف كردن آنها،‌ جداً همت و برنامه ريزی كرد.

ايشان در ريشه يابی مشكلات موجود خاطرنشان كردند: بخشی از مسائل ناشی از تورم است البته ما كمبود كالا در كشور نداريم اما گرانی و كاهش قدرت خريد مردم، بايد علاج شود كه در اين زمينه همه بخشهای ستادی و عملياتی مسئولند.

رهبر انقلاب با اشاره به اينكه صاحبنظران داخل و خارج دولت، افزايش نقدينگی را يكی از ريشه های مشكلات فعلی می دانند تأكيد كردند: بايد با همفكری و تكيه بر علم و تجربه، راهی برای كنترل نقدينگی بيابيد و نقدينگی افزايش يافته را به سمت مراكز توليد هدايت كنيد.

ايشان توانمند كردن بخش خصوصی را يكی از اركان اقتصاد مقاومتی خواندند و تأكيد كردند: لازم است سياستهای اصل 44 با دقت و وسواس هرچه تمامتر دنبال شود.

رهبر انقلاب در ارائه تعريفی از اقتصاد مقاومتی افزودند: در اين اقتصاد، هم روند پيشرفت كشور حفظ می شود و هم آسيب پذيری نظام اقتصادی در مقابل ترفندهای دشمنان كاهش می يابد.

ايشان استفاده از همه ظرفيتهای مادی و انسانی دولتی و غيردولتی را از لوازم اقتصاد مقاومتی دانستند و افزودند: بايد به مردم واقعاً بهاء دهيد.

حضرت آيت الله خامنه ای مبارزه با مفاسد اقتصادی را باعث افزايش سرمايه گذاری، استقبال سرمايه داران سالم و رونق بيشتر اقتصادی دانستند و افزودند: بايد با چشمانی تيزبين، ريزبين و دوربين مراقب فساد اقتصاد بود و با آن مبارزه كرد كه در اين زمينه همكاری متقابل دولت و دستگاه قضايی ضروری است.

حمايت از توليد، رسيدگی به واحدها و كارخانه هايی كه دچار مشكل شده اند، ‌فعال سازی واحدهای متوسط و كوچك، مديريت منابع ارزی و حمايت همه جانبه از توليد ملی، ديگر توصيه مؤكد رهبر انقلاب به هيأت دولت بود.

ايشان مبارزه با اسراف را نيز در اقتصاد مقاومتی،‌مهم برشمردند و افزودند: در اين زمينه، هم دستگاههای فرهنگ ساز بويژه رسانه ملی و هم دستگاههای اجرايی مسئولند.

حضرت آيت الله خامنه ای با ابراز خرسندی از توجه دولت به ضرورت صرفه جويی در دستگاهها افزودند: مسئله استفاده از توليد ملی را نيز بطور جدی در دستور كار دستگاهها قرار دهيد و مصرف اجناس و كالاهای خارجی را در دستگاهها ممنوع اعلام كنيد.
توجه به شركتهای متكی بر اقتصاد دانش بنيان و حل مشكلات آنها از ديگر نكاتی بود كه رهبر انقلاب به دولت دهم توصيه كردند.
حضرت آيت الله خامنه ای بار ديگر مسئله وحدت و انسجام ملی را بسيار مهم خواندند و با دعوت جدی از مسئولان برای همگرايی ‌افزودند: حوزه های مسئوليتها مشخص است هر سه قوه بايد با هماهنگی و تعامل عمل كنند.

ايشان، مسئوليت رسانه ها، افراد صاحب تريبون و پايگاههای اينترنتی را نيز در زمينه تقويت وحدت ملی مهم دانستند.

رهبر انقلاب، با توصيه به پرهيز از كارهای سطحی و توجه به كارهای عميق در زمينه های فرهنگی خاطرنشان كردند: مراقبت كامل كنيد كه فرهنگ مهاجم، فرهنگ عمومی را در معرض تأثيرگذاری و آسيب قرار ندهد.

حفظ روحيه انقلاب در ديپلماسی كشور و تلاش برای بهره گيری منطقی و صحيح از حوادث منطقه نكته ديگر ايشان خطاب به مسئولان قوه مجريه بود.

توصيه آخر رهبر انقلاب به رئيس جمهور و هيأت دولت اين بود: برای خدا كار كنيد و لحظه ای را در خدمت به مردم و نظام از دست ندهيد اگر هم كسی نبيند خداوند می بيند و همه اين فعاليتها را پاداش مضاعف می دهد.